Új magazinnal tennék újra ismertté a geopolitikát

-

A világ nagy globális gazdasági, politikai és társadalmi kérdéseivel foglalkozik a Pallas Athéné Geopolitikai Alapítvány (PAGEO) új magazinja, a (HUG) Hungarian Geopolitics, amely hétfőn jelent meg.


„Gyerekkoromban nagyon érdekelt a földrajz, imádtam olvasni a felfedezők életéről szóló történeteket, amelyek tele voltak érdekes kalandokkal, történetekkel” – mondta a hétfői lapindítón Csizmadia Norbert, a PAGEO kuratóriumi elnöke. Szerinte valóban büszkék lehetünk a magyar földrajzi felfedezőkre, akikben az a közös, hogy hittek abban, amit csináltak, maradandót akartak a világnak adni. Ez utóbbi pedig az új magazin, a Hungarian Geopolitics a célja is.

A szerkesztőbizottság vezetője elmondta azt is, hogy a földrajz az elmúlt század vége felé „valahogy lehanyatlott”, ám fontos kiemelni, hogy a XXI. században ismét fontos lett ennek ismerete, hiszen a mai világban a monetáris, a gazdasági és a geopolitika mind hat egymásra, ennek értelmezése pedig lehetetlen a földrajz nélkül.

Amikor 2014-ben elindították a PAGEO-t, az volt részben a cél, hogy hogyan „lehet visszahozni” a földrajzot, hogyan lehet izgalmassá tenni a geopolitikát. Ennek érdekében 4 pillérre építkezett az alapítvány: első lépésként a világ legizgalmasabb előadóit hívták Budapestre, második lépésként lehetőséget biztosítottak a különböző tanároknak, diákoknak, hogy kijuthassanak a legizgalmasabb konferenciákra, míg harmadik lépésként magyarra fordították az érdekesebb geopolitikai könyveket. A negyedik pillér pedig az, hogy ösztönözzék azokat a tehetségeket, akikből új az felfedezők lehetnek. A cél elérése érdekében többek közt kutatóintézetet hoztak létre, ahol különböző összefoglalókat, könyvismertetőket, szakértői portrékat, intézményi ismertetőket, konferencia- és eseménybeszámolókat osztanak meg az érdeklődőkkel, de elindítottak egy doktori programot, illetve több, témával foglalkozó konferenciát is támogattak.

„A HUG megjelenése most talán aktuálisabb, mint valaha, hiszen a 2008-as nagy gazdasági válság kitörése után egyre inkább változik a világ, új stratégiai szempontok kerültek elő. Ennek következtében ma már a hálózatok korában élünk, ahol minden mindennel kapcsolódik” – mondta Csizmadia. Amíg bő egy évszázada még kávéházi kultúra volt, ott találkoztak egymással az érdekes gondolatok, addig ma már egyfajta globális kávéház létezik, ahol egymást termékenyítik a gondolatok, ez pedig igen fontos mozgatórugója az új ötleteknek, az innovációnak. Ennek az új világnak a bemutatására negyedévenként jelenik meg a Hungarian Geopolitics, azaz a magyar geopolitika. Csizmadia ezzel kapcsolatban elmondta, hogy a magazint ingyenesen terjesztenék magyar és angol nyelven, így a szerzők is „elszántságból írnak bele”, hogy ösztönözzenek, összegyűjtsék a jó kezdeményezéseket, szét tudják szórni a tudásmorzsákat a világban.

Az első lapban több olyan világhírű szakértő is megszólal, aki tavaly a PAGEO támogatásával járt Magyarországon. Ilyen például a magyar származású, amerikai geopolitikus George Friedman következő évtizedről szóló előrejelzése, de az országmárkák kialakításával foglalkozó Simon Anholt is elárulja, hogy milyenek a jó országok. Az Egyesült Arab Emírségek jövőkutatója, Noah Raford a térképek nélküli jövőről és az új típusú stratégiai tervezésről értekezik a HUG első számában, míg Koppenhága főépítésze, Tina Saaby a 160 cm-es szabályról és az emberek tervezte városról osztja meg gondolatait.