Úgy nyírjuk az autónk gumiját, hogy észre sem vesszük

-

Itt a nyár, sokan indulnak autóval nyaralni, sok utassal, sok csomaggal. De nagyon nem mindegy, hogy milyen gumikkal és milyen nyomással.


Ami a mindennapi munkába járás közben nehezebben észrevehető, és esetleg még elmegy, az a nyaralás közben, a forró autópályán megtett több száz kilométer során drága és életveszélyes is lehet. Talán ez volt az ORFK Közlekedésrendészeti Főosztálya és a Continental Hungaria közös sajtótájékoztatójának legfontosabb tanulsága.


Rizikófaktor az ember

Kiss Csaba, az ORFK Országos Baleset-megelőzési Bizottságának vezetője szerint ilyenkor a hőség gyengítheti a szellemi teljesítőképességet, egyeseknél tompaságot, közönyösséget, másoknál pedig fokozódó ingerlékenységet válthat ki, de a tapasztalatok szerint jelentősen megnő a rosszullétek száma is. A baleset-megelőzési szakember ezért azt tanácsolja, hogy „lehetőségeinkhez mérten igyekezzünk kipihenten volánhoz ülni, és a nyári melegben gyakrabban álljunk meg pihenni, felfrissülni. Emellett fogyasszunk kellő mennyiségű folyadékot az utazás ideje alatt, és lehetőleg mindig legyen hűtött ásványvíz vagy üdítőital a gépkocsiban”.


Sok személlyel és csomaggal a fedélzeten a megszokottól eltérően reagál az autó a hirtelen kormánymozdulatokra. Ezért fontos, hogy a gumik a lehető legjobb állapotban legyenek


Nyáron nyári, télen téli

Az abroncsokkal kapcsolatban a legfontosabb dolog egyértelműen az, hogy nyáron nyári, télen téli gumik legyenek az autón. Hiszen a nyári abroncs az összetételéből adódóan jobban tapad nyári körülmények között, mint a lágyabb keverékkel készülő téli, amelyet elsősorban a csúszós, havas utakra terveztek. A nem megfelelő tapadás pedig bizonytalan viselkedéshez, hosszabb fékutakhoz, extrém helyzetben könnyebben megcsúszó autóhoz vezet, de akár defekt is lehet a dologból. Magyarországon évente átlagosan legalább 25-30 esetben a defekt nevezhető meg balesetet okozó tényezőként – mondta el Menkó Illés, a Continental Hungaria Kft. műszaki szakértője.


Ha alacsony az abroncsnyomás, a gumik nem tudnak megfelelő tapadást nyújtani, ami rázós helyzetekben nagyon veszélyes lehet. Az alacsony nyomás ráadásul a fogyasztást is növeli, a gumik élettartamát pedig megrövidíti


A guminyomás az egyik legfontosabb

De a legjobb abroncs is csak akkor tud megfelelően teljesíteni, ha az előírt nyomással üzemel. Mivel a nyomás kisebb-nagyobb mértékben minden gumiabroncsban csökken idővel, a legtöbb gondot az előírtnál alacsonyabb nyomás okozza. Az alacsony nyomás nemcsak a gördülési ellenállást – és ezzel az autó fogyasztását – növeli meg, de az autó stabilitását is hátrányosan befolyásolja. A fokozott melegedés pedig defekthez vezethet, és akár balesetet is okozhat .

A Continental vizsgálatai kimutatták, hogy az előírtnál 0,2 barral alacsonyabb nyomás 1 százalékkal magasabb üzemanyag-fogyasztást, valamint 10 százalékkal rövidebb élettartamot eredményezhet. Ha 0,6 barral kisebb a gumiabroncsnyomás, már 4 százalékkal nőhet az üzemanyag-felhasználás, valamint az előírtnál jóval alacsonyabb légnyomás miatt akár 45 százalékkal csökkenhet a gumiabroncs élettartama.