Uber helyett villanyautós Bubit indítana a BKK

Fotó: VS.hu / Kummer János

-

Carsharing, azaz közösségi autóhasználati szolgáltatás beindításán dolgozik immár fél éve a főváros megbízásából a Budapesti Közlekedési Központ (BKK). A cél egy környezetbarát rendszer felállítása lenne, amelyben csak elektromos autókat használnának.


A BKK honlapjára még tavaly nyáron került fel egy anyag, amelyben egy kérdőív kitöltésére kérte a carsharing, vagyis közösségi autóhasználati szolgáltatás iránt érdeklődő piaci szereplőket. A kapott adatok a BKK szerint kulcsfontosságú információkkal szolgálhatnak a carsharing-szolgáltatás alapjainak lefektetéséhez, de segíthetnek abban is, hogy a potenciális szolgáltatók bevonásával felmérjék a jelenleg még kialakulóban lévő autómegosztási szolgáltatás rendszerigényeit.

A közösségi gazdaság, vagyis a javak másokkal történő megosztáson alapuló fogyasztása (sharing economy) hazánkban sem ismeretlen fogalom, hiszen több világcég is megvetette már Magyarországon a lábát, például a lakásmegosztásokat segítő Airbnb vagy az Uber. Az utóbbi időszakban éles indulatokat kiváltó cég közösségi utazásmegosztónak hívja magát. Itt nem magához a kihasználatlan kocsihoz jutunk hozzá, hanem személyszállítást rendelhetünk a telefonos applikáción keresztül. Annyi hasonlóság azonban van, hogy elvileg mindkét rendszer a kihasználatlan gépjármű-kapacitásokat akarja megmozgatni.

Amikor most rákérdeztünk a BKK-nál, hogy hol tart a projekt, elismerték, hogy valóban dolgoznak egy ilyen szolgáltatás kialakításán. A mindenki számára elérhető rendszer az előre regisztrált felhasználóknak nyújtana gépjárműbérlési lehetőséget. A koncepció lényege ugyanis az, hogy a felhasználók a saját gépjármű előnyeit élvezhetik a tulajdonlás állandó költségei és kötöttségei nélkül – írta megkeresésünkre a BKK. A társaság szerint a szolgáltatás célközönsége bárki, akinek van saját autója, de bármilyen megfontolásból nem szeretné vagy nem tudja azt használni, továbbá az, akinek nincs autója, de adott esetben éppen szüksége lenne rá.

A részletekkel kapcsolatban azonban nem tudtunk meg túl sokat, hiszen a BKK szerint a műszaki tartalom, a pályáztatási struktúra és a felhasználói lehetőségek kidolgozása még zajlik, ezért arról csak később tudnak információkkal szolgálni. Azt azonban leszögezték, hogy semmiképen sem egy telekocsi- vagy sofőrszolgálatról van szó. A cél egy környezetbarát rendszer felállítása lenne, amelyben csak elektromos autókat használnának. Ez a kitétel pedig mindössze néhány ezerre szűkíti az egyáltalán szóba jöhető autók körét.


Nem egyedi megoldás

A közösségi autómegosztó szolgáltatásnak már számos példája is működik Európában – olvasható egy tavaly év végi tanulmányban, amely a Levegő Munkacsoport honlapján jelent meg. Az anyag szerint a carsharing azért is rugalmasabb az autókölcsönzésnél, mert nincs szükség minden egyes használat előtt szerződést kötni. Mint írták, a közautórendszereknek számos típusa és üzemeltetési modellje terjedt el, amelyek alkalmazása elsősorban a település nagyságától és a népesség jellemzőitől függ.

Egyik példaként a párizsi AutoLibben nevű szolgáltatást nevezik meg, ahol összesen 2900 elérhető villanyautó van. A francia főváros belvárosában és agglomerációjában összesen 883 állomás van, a felhasználók száma 2011 decembere óta már elérte a 60 ezret. Minden állomás a tömegközlekedési csomópontokon található, így más közlekedési eszközökkel is össze lehet kapcsolni az utazást, logikusan tervezhető és használható a rendszer. Az autót mindig a parkolóállomásokra kell visszavinni, ahol a töltőoszlopok is megtalálhatóak, ám mivel a cégnek sok parkolója van a városban, mindig lehet találni egy-egy üres helyet a kijelölt helyszínen. A tanulmány szerint, mivel rövidebb távolságra jobban megéri, a szolgáltatást olyanok is használják, akiknek van autójuk.

A másik példája a dokumentumnak a Car2Go volt, amely 2008 óta működik, és jelenleg már a világ 9 országában, 30 városban szolgáltat (mint például Berlin, Frankfurt, Róma, Amszterdam, Miami, Vancouver, Koppenhága, Bécs, Stockholm) egymillió ügyfélnek. A járművek kétszemélyes, többnyire benzines Smartok, amelyeknek méretük miatt könnyű a parkolás. A Car2Go a párizsitól eltérően kötetlen rendszerben működik, azaz bárhol felvehető és letehető az autó, mindössze egy kártya és egy okostelefon szükséges hozzá.