Tulajdonképpen nem aludt el, de mégis

Fotó: MTI/MTVA / Balázs Attila

-

Megkezdődött a nyári időszámítás, az órákat egy órával előre kellett állítani az éjjel. Illetve bizonyos órák ilyenkor maguktól is előreugranak, úgyhogy nem árt mielőbb összehangolnia az óráit. A sokat által vitatott szokás erős rezsicsökkentő hatását nem lehet elvitatni, a szervezet és a közösségi közlekedés viszont itt-ott megkavarodhat kicsit.


Az 1980 óta Magyarországon is alkalmazott módszer azon alapul, hogy az órák átállításával a szokásos ébrenléti idő jobban egybeesik a természetes világosság idejével, ebből adódóan reggel 7 és este 10 óra között kevesebbet kell használni a világítást.


A módszerrel az ország egy napi átlagos villamosenergia-fogyasztását, azaz csaknem 30-40 ezer háztartás éves felhasználását, 120 megawattórát spórol meg. Ez megfelel egy közepes méretű magyar város teljes éves fogyasztásának. A Mavir Magyar Villamosenergia-ipari Átviteli Rendszerirányító Zrt. becslései szerint az óraátállítással a magyar fogyasztók évente a nyári időszámítás alatt összesen mintegy 4-5 milliárd forintot takaríthatnak meg villamosenergia-költségeikből.

Az átállás miatt változik a MÁV menetrendje is, a Magyarországról induló és ide érkező nemzetközi szerelvények közül a Dacia nemzetközi vonatok, a Corona IC, az Ister EuroNight (EN), a Kálmán Imre EN, a Beograd gyorsvonat, a Metropol EN, a Latorca IC és a Traianus-Bononia IC várhatóan egyórás késéssel éri el a budapesti, illetve a külföldi végállomását. A Budapestről induló, Varsón át Moszkvába közlekedő Varsovia EuroCity vonatok oroszországi menetrendje is változik a nyári időszámítás bevezetésével, mivel Oroszországban nem állítják át az órákat.

Éjjel némileg változtak a BKK-járatok menetrendjei is, de ezen már túl is vagyunk.