„Tudunk még meglepetéseket okozni a kormánynak”

Fotó: VS.hu / Adrián Zoltán

-

Elszántan vágnak neki az "árnyékkerekasztalnak" azok a tanárok, akik elutasítják a kormányzati egyeztetéseket. Azt mondják, egy alulról jövő kezdeményezést nem lehet lesöpörni az asztalról. Az ügy azonban patthelyzetbe torkollhat: az államtitkár csak akkor hallgatja meg a javaslataikat, ha azt a hivatalos kerekasztalon adják elő.


Egy új közoktatási rendszer kidolgozásának tervével kezd el működni kedden a Civil Közoktatási Platform - más néven alternatív közoktatási kerekasztal. Megalakulását február 8-án jelentették be a szervezők, egyikük pártkötődését hamar megtalálta a KDNP: a platform koordinátora, Ercse Krisztina az Együtt oktatási szakértője volt. Megkerestük a pártot, ahol azt mondták, a 2014-es választások után már nem működnek együtt Ercsével.

A civil platformon ülnek azok, akiket vagy a kormány nem hívott az általa kezdeményezett kerekasztalhoz, vagy hívták őket, de nem vesznek részt rajta. A legnagyobb pedagógus szakszervezet például az elejétől távol maradt a hivatalos fórumtól, a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének elnöke pedig egy megbánó közleményben jelentette be, hogy tévedett, mikor leült az asztalhoz. A távozásról hivatalosan a PDSZ kongresszusa dönt pár napon belül.

A civil fórumon pedagógusok, szakszervezetek, szakmai csoportok, diákok és szülők keresik a megoldást. Kérdés, hogy amire jutnak, azt a kormányzat figyelembe veszi-e. Pilz Olivér, a tiltakozási hullámot elindító Miskolci Herman Ottó Gimnázium közalkalmazotti tanácsának elnöke, és Pukli István, a Teleki Blanka Gimnázium igazgatója mindenesetre bizakodó.

„Ha nem remélnénk, hogy a kormány figyelembe veszi majd a javaslatainkat, nem csinálnánk” - mondja Pilz. „A szombati demonstráció jó eszköze volt a nyomásgyakorlásnak, de ha a kormány nem akar tárgyalni, vannak még lehetőségek. Ezeket a szakszervezeteknek kell végigcsinálni.”

Pukli István úgy fogalmaz, „a tiltakozó iskolákra felkapták a fejüket, furcsa lenne, ha nem foglalkoznának ezzel. Fiatal, lendületes, kreatív emberek vagyunk, tudunk még meglepetést okozni a kormánynak. Ez egy alulról jövő kezdeményezésből indult, azt nem lehet semmibe venni.”

Arra, hogy miért nem az Emmi által összehívott, hivatalos köznevelési kerekasztalon akarnak tárgyalni, illetve hogy ott nem lehetne-e többet elérni, Pukli István azt mondta, „nem többleteredményeket meg eredménykéket akarunk, hanem rendszerszintű változást.” Álláspontja szerint a kerekasztal az összetétele miatt hiteltelen, így oda nem is akarnak elmenni.


Nem akarjuk, hogy a kormány diktálja a feltételeket, mikor ő a hibás azért, ami történt.

Pukli István a szombati tüntetésen


Valamelyik csak működik majd

A miskolciaknál a közalkalmazotti tanács az alternatív fórumon, a gimnázium igazgatója pedig az Emmi által összehívott köznevelési kerekasztalon tárgyal. A tanárok nyilvánosan is üzentek a hivatalos ülés után bizakodóan nyilatkozó igazgatónak, Madarász Péternek: „a magánvéleményét mondja”.


köznevelési kerekasztal, Parragh László; Balog Zoltán

A hivatalos kerekasztal résztvevői

  • Emberi Erőforrások Minisztériumának vezetése,
  • szakértőként a miskolci Herman Ottó Gimnázium igazgatója,
  • a fenntartói oldalról a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ és a Katolikus Pedagógiai Szervezési és Továbbképzési Intézet képviselője.
  • MTA közoktatási elnöki bizottsága
  • a Magyar Művészeti Akadémia,
  • Az Eszterházy Károly Főiskola képviselte.
  • Magyar Zeneművészek és Táncművészek Szakszervezete
  • Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete (A szervezet hamarosan kilép)
  • az Országos Köznevelési Tanács,
  • a Nemzeti Pedagógus Kar
  • a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara,
  • a Nagycsaládosok Országos Egyesülete
  • Kárpát-medencei Családszervezetek Szövetsége,
  • Magyar Ifjúsági Konferencia
  • A szaktárcák szakértői is.
  • Az OECD képviselője is beszáll az egyeztetésbe.

„Ugyanoda tartunk, örülnék, ha a két út közül valamelyik győzne. Reméljük, hogy valaki célba ér" - mondja Pilz.

Kérdésünkre, hogy ha a kormány nem ül le velük tárgyalni, megpróbálják-e eljuttatni javaslataikat Madarászon keresztül, Pilz Olivér azt mondta, nem ilyen hátsó úton szeretnének eredményt elérni.

Szerinte a javaslataiknak illetve a fórumnak az adja a legitimációt, hogy a munkában szakmai csoportok vesznek részt. A kormány által létrehívott köznevelési kerekasztalon viszont kevés gyakorló pedagógus vagy szakmai csoport van. Azt látták, hogy a végszavazásnál nem a szakma érdekei lesznek döntők, hanem a többi szervezet szava.

Az oktatási kormányzatot egyelőre nem hívták meg, velük akkor tárgyalnának, ha már elkészültek a javaslataik, ami pár hónapig tarthat. Várhatóan részcsoportokra osztva dolgoznak majd, a munkarend még kérdéses, az első, keddi ülésen határozzák meg.

Azzal Pukli István nem értett egyet, hogy a tüntetés okafogyott lett volna - ezt mondta ugyanis Palkovics László államtitkár a szombati pedagógus demonstráció előtt. Szerinte a politikus az „illegitim kerekasztalon bevetett ígérgetésekre” hivatkozik, mint az igazgatói kártya meg a Klik átszervezése, miközben ők a Klik megszüntetéséért, az igazgatók gazdálkodási jogaiért, a NAT és a kerettanterv teljes átalakításáért küzdenek. Szerinte mindez azért van, hogy megosszák a pedagógus társadalmat, ellehetetlenítsék a küzdelmet és „ígérgetésekkel kiszúrja a szemüket”.

A PDSZ és a PSZ az alternatív fórumra elmegy, miközben a PSZ párhuzamosan sztrájktárgyalásban van a kormánnyal, és biztos, ami biztos, elkezdték szervezni a munkabeszüntetést is. Arról, hogy hogyan hangolják össze a lépéseiket, Pukli és Pilz szerint is egyeztetnek majd.


Pilz Olivér


Már van fórum

Az online fogadóóráján megkérdeztük Palkovics László államtitkárt, hogy

  • az új, alternatív kerekasztallal is hajlandóak-e tárgyalni,
  • a szakszervezetek várható kivonulása után nem túl szűk-e az Emmi által kezdeményezett kerekasztal egyeztetési köre,
  • nélkülük mennyire legitim a megállapodás, illetve
  • az alternatív fórumon születő javaslat nem gyengíti-e a kerekasztalon elfogadottakat.
Palkovics László írásban azt válaszolta,



a kormány - a szakmai képviseletek kérésére - létrehozta az egyeztető fórumot, ahol a köznevelés átalakításával kapcsolatos kérdéseket és teendőket megvitatják, ezt Köznevelési Kerekasztalnak hívják.

Az államtitkár szerint a tagok „messzemenően kompetensek” a köznevelési problémákat illetően, de „az Alternatív Kerekasztal delegáltját is szívesen látják” a Köznevelési Kerekasztalnál.

Vagyis a civil kezdeményezésnek az általa illegitimnek tartott fórumon kellene előadnia javaslatát ahhoz, hogy azt meghallgassa a kormányzat.


köznevelési kerekasztal, Parragh László; Balog Zoltán; Csépe Valéria; Janzsó Ádám; Horváth Péter; Mendrey László; Palkovics László

Ebből nem kérnek a civilek


A pedagógus kar békítene

A hivatalosba igen, az alternatív kerekasztalba nem hívták a Nemzeti Pedagógus Kart (NPK). Horváth Péter elnök szerint a két kerekasztal témái ugyanazok, és abban bízik, hogy a kormány által kezdeményezett fórumon is megfelelő döntések születnek. „Ha jó válaszok születnek, azt remélhetőleg mindenki elfogadja.” Az oktatásért mindenki máshogy küzd, a célok közösek, az sem kizárt, hogy a két fórum figyelembe veszi egymás munkáját - véli.

„Miután elég sok a közös pont, nem célszerű megosztani az erőt. Nyilván lehetett volna egy teljesebb kerekasztalt is létrehozni.” Azt ugyanakkor nem szeretné, hogy csak azért, mert másféle módon gondolják megoldani a problémákat, az egész bármely szakmai szervezet részéről presztízscsatává, vagy egymás elleni harccá válna.

Azt mondja, neki mindegy, ki ér el eredményt, a lényeg, hogy a pedagógusok és diákok olyan környezetben legyenek, ahol a lehető legjobban tudnak dolgozni.


Az Emmi által összehívott Köznevelési Kerekasztal munkacsoportjai is most kezdik a munkát:

  • kedden az Oktatási Hivatallal és az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézettel foglalkozó csoport ülésezik,
  • szerdán a pedagógusok szakmai életútjával, életpályájával és foglalkoztatásával valamint a tanuló életúttal kapcsolatos csoportok,
  • csütörtökön a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ kerül terítékre - mondta Horváth Péter.

Palkovics László államtitkár korábbi közlése szerint plenáris ülés kéthetente lesz, a munkacsoportok közben is dolgoznak, április végéig lesz igazán intenzív a munka. Az államtitkár korábban a Klik átalakítását ígérte szeptember 1-től, az elnök pár héten belül mehet.


 Kulturális bizottság

Palkovics László államtitkár (középen) a kulturális bizottság ülésén, balra Madarász Péter igazgató, jobbra Czunyiné Bertalan Judit menesztett oktatási államtitkár