Tudod, mire vállalkozol?

Fotó: iStockphoto / Rawpixel Ltd

-

Régóta tudjuk, hogy az ötlet és a lelkesedés nem elég. A hosszú távú siker érdekében szükség van terepismeretre is.


Minden startupper álma, hogy megalkotja az új Ubert, miközben a legtöbben még csak nem is sejtik, hogy a jó ötlet, a kezdeti lendület vajmi kevés a sikerhez. Olyan kérdésekre kell ugyanis választ találni már a kezdetek kezdetén, melyek hosszú távon befolyásolhatják vállkozásunk sikerét – figyelmeztet a TechCrunch cikke.

1996-ban, az internet boom hajnalán Jeff Bezos még megtehette, hogy az Amazonnal a sötétben tapogatózva, a szó szoros értelmében vett garázscégként vágjon bele egy teljes szektor felforgatásába. Manapság azonban már nem elegendő egy eredeti ötlet, sőt sokak szerint nem is az ötlet számít, hanem az, hogyan állunk neki a megvalósításához. Ehhez pedig nélkülözhetetlen számos piaci tényező alapos ismerete.

A gazdasági és jogi környezet fontosságára mutat rá például az Uber esete, amely ellen taxisok hada lépett fel, vagy éppen az Airbnb, amely a szállodaipart haragította magára. Bár ezek a vállalatok a legtöbb országban jól és gyorsan reagáltak a felmerült adózási és jogszabályi problémákra, esetük jól példázza, hogy nagy körültekintést igényel egy új szolgáltatás bevezetése, és megfelelő előzetes stratégia kialakításával eleve elkerülhetők lettek volna az ilyen helyzetek.

A TechCrunch ezért összeszedte, hogy melyek azok a legfontosabb tényezők, amelyekre már az indulás előtt érdemes tekintettel lennie egy ambiciózus startupnak.


Adózási és jogszabályi környezet

Azt, hogy milyen ütemben növekedhet vállalkozásunk, nagyban befolyásolhatja, hogy adott piaci szegmensben milyen törvényekkel találjuk szembe magunkat. Az egészségügyben például különösen sok jogszabályi kötöttség van, de a telekocsis bizniszben is számos biztonsági előírásnak kell megfelelnünk, a lakásmegosztás piacán pedig az idegenforgalmi adókkal kell számolnunk.

Mivel a gazdaság legsikeresebb szereplői gyakran erősen szabályozott környezetben működnek, ugyanakkor igen csekély az innováció szintje (lásd például a banki szektort, az egészségügyet vagy a közlekedést), egy innovatív megoldással gyorsan és látványos sikereket lehet elérni. Erre azonban csak akkor leszünk képesek, ha jól eligazodunk az adott terület szövevényes jogi rendszerében.


Jelenlegi és potenciális versenytársak

Vannak olyan vállalkozások, melyeknek igen erős politikai tőkéjük van, és olyan támogatókat tudnak maguk mellé állítani, akik egyengetik nekik az utat a csúcs felé. Ezért ne csak azokat a vállalkozásokat vizsgáljuk meg, amelyekre fenyegetést jelent a startupunk, hanem már most legyünk tekintettel azokra a szereplőkre is, akiknek a növekedésünk folytán a későbbiek folyamán válhatunk versenytársaivá.


Politikai környezet

Tudjuk-e, hogy a meghódítani kívánt iparágat mennyire tartja fogva a politika? Meleg vagy hideg fogadtatásra számíthatunk, esetleg fenyegetésnek is vehetik jelenlétünket? Kik ítélkeznek majd és milyen jogkörökkel felettünk? Ezeket a kérdéseket muszáj feltennünk magunknak, ha nem szeretnénk, hogy már az első lépésünknél felbuktassanak minket.


A szektor megítélése

Figyelemmel kell lenni arra is, hogy a megcélzott szektor szereplői mennyire elfogadottak a sajtó szemében. A sajtó jóindulata ugyanis nem mellékes, ha rajta keresztül sikerül megnyerni a közvéleményt, hogy megoldásunk révén az adott szektorban javulnak a szolgáltatások, azzal indirekt módon a jogszabályalkotásra és a döntéshozókra is hatást gyakorolhatunk.