Tudnának jobbat a szupertraffipaxok, mégsem teszik

Fotó: MTI / Czeglédi Zsolt

-

A trükkös gyorshajtók rémét még évekig nem vezetik be, pedig a szupertraffipaxok képesek lennének az átlagsebesség-mérésre.


A szupertraffipaxok április 5-i indulása új helyzetet teremt a gyorshajtók és a szabálytalankodók elleni küzdelemben, mivel az ország több mint 130 pontján figyelik az autósokat, és a sebesség-túllépés mellett már szabálytalanságok (például a szabálytalan sávváltás) kiszűrésére is alkalmasak. A rendőrség elsősorban azzal indokolta a szupertraffipaxot telepítését magában foglaló 15 milliárd forintos beruházást, hogy az uniós elvárásnak megfelelően 2011-hez képest 2020-ra felére kell csökkenteni a közlekedési balesetekben elhunytak számát.




Azt egyelőre korai megmondani, hogy a szupertraffipaxokkal sikerül-e elérni a kiűzött célt, mindenesetre a közlekedés biztonságára várhatóan kedvező hatással lesznek. Ahol lesznek, ott várhatóan kevesebb lesz a baleset a jövőben.


Ugyanakkor a Vezess.hu tavalyi cikke szerint a szupertraffipaxok képesek lennének ennél hatékonyabb megoldásra is. Mégpedig az úgynevezett átlagsebesség-mérésre, amellyel nem csak egy-egy pontban, hanem egy-egy útszakaszon lehetne mérni az autók sebességét.

Miért tűnik jobbnak az átlagsebesség-mérés az egy-egy pontra fókuszáló traffipaxos mérésnél? Az átlagsebesség-mérés lényege, hogy egy autós sebességét két pont között méri az eltelt idő és a megtett kilométerek hányadosa alapján. Ha az eredmény túllépi az adott útszakaszra érvényes sebességhatárt, akkor büntetéssel számolhat az autós – még akkor is, ha „konkrétan” nem akkor mérik be, amikor egy adott pillanatban átlépte a sebességhatárt. A nemzetközi példák alapján az átlagsebesség-mérés radikálisan csökkenti a balesetek számát az adott szakaszokon. Az átlagsebesség-mérésről szóló elemzések szerint a rendszer átlagosan 15 százalékos sebességcsökkenéshez vezet, a balesetszám pedig az adott útszakaszon 30-80 százalékkal csökken. (Az átlagsebesség-mérés kedvező hatásairól itt írtunk részletesen.)


A Buksza tavaly augusztusban megkérdezte a rendőrséget, hogy tervezik-e az átlagsebesség-mérés bevezetését, amire akkor azt a választ kaptuk, hogy nincs napirenden a rendszer bevezetése. Idén április elején, a szupertraffipax-rendszer elindításakor ugyanezt a kérdést tettük fel a rendőrségnek. Erre a rendőrség azt válaszolta: "Az átlagsebesség-mérés bevezetésének jogszabályi alapjai jelenleg hiányoznak. Annak bevezetése jogalkotói döntést, és nem a rendőrség döntését igényli."

A rendőrségi válasz alapján megkérdeztük a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumot egyrészt arról, hogy milyen jogszabály-módosításra van szükség az átlagsebesség-mérés bevezetéséhez. Másrészt arról, hogy a minisztérium a következő 1-2 évben tervezi-e az átlagsebesség-mérés bevezetését, ha igen, akkor mely útszakaszokon várható. Az NFM azt válaszolta, hogy az átlagsebesség-ellenőrző rendszer fogalmát a hazai szabályozás 2008 óta ismeri, a vonatkozó 2008-as minisztériumi rendeletben pontosan meghatározták, mire képest elméletileg egy ilyen rendszer. A minisztérium azt is közölte: "A bevezetéshez, gyakorlati alkalmazáshoz kapcsolódó további módosításokat a fejlesztési tárcának a kérdéses időszakban nem áll szándékában kezdeményezni. "



Hova kerültek?

Fontos megjegyezni, hogy a szupertraffipaxok kihelyezésénél eleget kellett tenni a beruházást finanszírozó Európai Unió elvárásainak. Óberling József, az Országos Rendőr-főkapitányság főosztályvezetője erről a Vezess.hu-nak azt mondta: "Ennél a pályázatnál az unió az uniós úthálózat biztonságosabbá tételére adta a pénzt. Némileg más lenne a készülékek térképe, ha hazai forrásból telepíthettünk volna." Azt is elmondta, hogy "ha elszabadulna a pokol, akár az összeset Budapestre és Pest megyébe tudnánk rendelni" a beruházás keretében megvásárolt mobil traffipaxokból. Ebből az is következik, hogy az átlagsebességre elméletileg képes fix telepítésű kamerákkal, és a mobil kamerákkal ellenőrizni lehetne szinte bárhol az átlagsebességet. Ugyanakkor a rendőrségi és minisztériumi válaszok alapján ezt mégsem vezetik be, hogy miért, az nem világos.