Többet költöttünk kevesebb élelmiszerre

-

Az élelmiszer-kiskereskedelem forgalma nőtt, a mennyiségi eladás csökkent a második negyedévben.


Értékben 2,5 százalékkal nőtt a magyarországi élelmiszer-kiskereskedelem forgalma a második negyedévben az előző év azonos időszakához képest, a mennyiségi eladás azonban 0,2 százalékkal csökkent – derül ki a Nielsen piackutató vállalat elemzéséből. Ez az utóbbi három év legalacsonyabb értékbeni növekedése, de a 2,5 százalék még mindig magasabb, mint a 0,8 százalékos átlagos európai növekedés. A magyar mutató Európában a hatodik legnagyobb, még mindig az élmezőnybe tartozik. A hazai mennyiségi eladás kilenc negyedévi növekedés után csökkent – ehhez képest az európai átlag 0,1 százalék növekedést mutat.

Magyarországon az élelmiszerek, háztartási vegyi áruk és kozmetikumok árai átlagosan 2,7 százalékkal nőttek a tavalyi második negyedévhez képest. Európában átlagosan 0,7 százalékkal emelkedtek az árak. A 21 vizsgált európai ország közül az élelmiszer-kiskereskedelem bevételének legnagyobb arányú, 8,9 százalékos növekedését Törökországban mérték. Ezt követte Norvégia 3,5, Svédország 3,2, Lengyelország 2,9 és Írország 2,6 százalékkal. A rangsor végén Görögország áll, előtte Finnország, az Egyesült Királyság, Svájc és Ausztria, mind az öt országban csökkent az értékben mért forgalom.


A mennyiség csökkent


Egész Európa élelmiszer-kiskereskedelme alacsony teljesítményt produkált. Ennek egyik oka, hogy a húsvét idén nem a második negyedévre esett, szemben a múlt évvel. Jelentősebb hatása volt azonban a Franciaországban és Németországban mért alacsony növekedési ütemnek, illetve az Egyesült Királyságban mért csökkenésnek, amit főleg a kiskereskedők közötti árharc okozott – idézte a közlemény Jean-Jacques Vandenheedét, a Nielsen európai kiskereskedelmi ismeretek igazgatóját. Régiónkban a növekedés Lengyelországban 2,9, Csehországban 1,7, Szlovákiában pedig 1,0 százalékos volt, Ausztria viszont 0,8 százalékos csökkenéssel a negatív zónába került.