Több szakszervezet is tüntetni fog, de a sztrájkot sem zárja ki

Fotó: MTI Zrt. Fotószerkesztőség / Füzesi Ferenc

-

A villamosenergia-ipariak bérükért és juttatásaikért küzdenek. A vasutasok az elbocsátások ellen. A közszolgálati dolgozók meg azt remélik, Áder János államfő „intője” hatására a kormány és a parlament végre hajlandó egyeztetni szakszervezetükkel az őket érintő törvényekről.


A villamosenergia-iparban 2015. január 12-én megkezdődött ágazati bértárgyalás eddig nem vezetett eredményre, így a munkavállalói oldal bejelentette az ágazati munkaügyi konfliktus beálltát, tekintettel arra, hogy


a keresetszínvonal emelésére vonatkozó munkáltatói javaslat mértéke még az országos bérajánlás alsó szintjét sem éri el.

A munkavállalói érdekképviseletek által tett kezdeményezések ezidáig nem vezettek eredményre. Az Egyesült Villamosenergia-ipari Dolgozók Szakszervezeti Szövetsége és a Bánya-, Energia-és Ipari Dolgozók Szakszervezete ezért úgy döntött, hogy 2015. március 20-án 10 órától demonstrációt tart Budapesten a Nemzetgazdasági Minisztérium József nádor téri épülete előtt. Az Egyesült Villamosenergia-ipari Dolgozók Szakszervezeti Szövetsége (EVDSZ) elnöke, Szilágyi József az iparági sztrájkot sem tartotta kizártnak a, ha nem sikerül megállapodniuk a 2015. évi bérekről (az országos bérajánlás 3-4 százalék), valamint a köztulajdonban lévő Magyar Villamos Művek Csoport (MVM) munkavállalóinak az ágazati kollektív szerződésben szereplő, év eleje óta késő juttatásainak kifizetéséről.

A LIGA Szakszervezetek kifejezi szolidaritását a dolgozók iránt, egyetért a munkavállalói érdekképviseletek céljaival, támogatja a demonstrációt és arra kéri tagszervezeteit is, részvételükkel fejezzék ki szolidaritásukat a villamosenergia-iparban dolgozók iránt.


A vasutasok is tüntetnek

A Vasutas Szakszervezetek Szövetsége (VASZ) március 16-i elnökségi ülésén döntött úgy: rövidesen tüntetést szervez az osztrák nagykövetség budapesti épülete elé a Rail Cargo Hungaria Zrt. (RCH) március 12-én bejelentett 91 fős csoportos létszámleépítése miatt, illetve azért, mert azt idén még további elbocsátások követhetik.

A VASZ értesülései szerint a vállalat üzleti tervéből kiolvasható: az RCH 300 millió forint bérköltséget kíván a lépéssel megspórolni, ugyanakkor a március 12-én bejelentett 91 munkavállaló bérköltsége mintegy 180 millió forintra tehető, így ez az elbocsátási hullám csak a kezdet.

A VASZ tagszervezetei legalább két éves létszámcsökkentési moratóriumot kívánnak elérni. Értesüléseik szerint az RCH teherfuvarjainak visszaesése mögött az ún. magán-vasúttársaságok térnyerése is állhat, amihez – a VASZ véleménye szerint – több esetben asszisztál a MÁV Zrt., a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium és a Nemzeti Közlekedési Hatóság is.

A VASZ tagszervezetei a budapesti tüntetést csak az első lépésnek tekintik, amit további tiltakozóakciók – demonstráció, illetve sztrájk – is követhetnek. A VASZ március 16-án kollektív munkaügyi vitát kezdeményezett az RCH-nál, ennek első fordulójára március 17-én lesz.


A Közszolgálati Szakszervezetek Szövetsége megköszöni Ádernek

Méghozzá azt, hogy a köztársasági elnök visszaküldte a parlamentnek megfontolásra az egyes jogállási törvények módosításáról szóló törvényjavaslatot, ami a közszolgálatban és a hivatásos szolgálatban dolgozók jogviszonyainak lényeges kérdéseit módosítaná, viszont előtte nem egyeztetett az érintettekkel, pedig ezt két törvény is előírja.

A Közszolgálati Szakszervezetek Szövetsége köszönőlevelében egyebek közt az áll: bíznak abban, hogy a „Köztársasági Elnöki Intő” ráébreszti a kormányzatot és a törvényhozást a hatályos jogszabályok betartásának fontosságára.