Tíz motor és Travolta-imádat hajtja a NASA óriásdrónját

Fotó: NASA Langley / David C. Bowman

-


Helikopterként és repülőként is tud már mozogni a NASA tízmotoros – vagyis tízrotoros – óriásdrónja. A Greased Lightning (a barátainak GL-10) névre keresztelt géppel azt vizsgálják, mennyire hatékonyan lehet használni elektromos motorokat a repülésben.

A Greased Lightning nem egy nagy gép: szárnyfesztávolsága három méter, maximális súlya pedig 28 kilogramm lehet. Egy katonai drón minden irányban és méretben nagyobb nála. Ezek a céleszközök viszont nem tudnak egy helyben lebegni, majd a szárnyukat vízszintesbe fordítva repülőgépként működni.



Az első tesztek 2014-ben kezdődtek meg a GL-10-essel. Először felfüggesztett állapotban tesztelték a gépet, 2015 tavaszán viszont már elengedték, a szabad repülésről készült videót (lásd fent) is közreadták.


Ismerős a név? Nem véletlen!


Ha a háromméteres fesztávolságú géppel kijátszották magukat a NASA-nál, akkor megépítik a teljes méretű verziót. Az már nem tisztán akkumulátorokkal fog működni, két kis dízelmotor termeli majd az áramot a villanymotorokat tápláló akkuk számára.


A mostani repülőképes verzió sem elsőre sikerült. Tizenkét különböző méretű modellt gyártottak, mielőtt a mostani gép elkészült. Néhányat össze is törtek a kelleténél keményebbre sikerült landolások során.