Tessék megnyugodni, lesznek vonatok a Balatonra!

Fotó: Tevan Imre

-

A MÁV-Startnak nem sikerült a szabályokban előírt időben meghirdetnie a nyári vonatok egy részét, ezért sokan azt hitték, azok nem is lesznek.


Bejárta a magyar sajtót a hír, hogy idén nyáron sokkal kevesebb vonat megy majd a fővárosból a Balatonra, mint a korábbi években. És ami megy, arról is át kell majd szállni Székesfehérváron.

A hír szerencsére nem igaz, a június 18-tól augusztus 28-ig érvényes nyári menetrendben nagyjából annyi vonat megy majd, mint például tavaly. Van, ahol kétségtelenül tapasztalható romlás, például az északi part Balatonfüred előtti, kisebb megállóiba hétköznap délután csak átszállással lehet majd eljutni Budapestről.


Végül kiderült, a székesfehérvári állomásrekonstrukció nem korlátozza jelentősen a balatoni forgalmat


Szintén az északi partot érinti, hogy hétköznap nem lesz elég Desiro dízelmotorvonat, mert az esztergomi vonal villamosítása csak most kezdődik, így részben kényelmetlenebb szerelvényekkel lehet majd utazni.

Máshol azonban javulnak az állapotok, a déli partra például csökken a menetidő a Fehérvár utáni szakasz rekonstrukciójának és részleges kétvágányúsításának köszönhetően.


Balaton vonat

Budapest–Zánkafürdő, szombat

Déli 4.05–7.29 (székesfehérvári átszállással)

Déli 7.05–9.29

Déli 8.00–10.38

Déli 9.05–11.29

Déli 10.00–12.38 ©

Déli 11.05–13.29

Kőbánya-Kispest 11.47-14.38

Déli 13.05–15.29

Déli 15.05–17.29

Déli 17.05–19.29

Déli 19.05–21.29

Déli 20.35–23.19

© = csak hétvégén

Kiírtunk két konkrét példát, látható, hogy igenis el lehet jutni a Balatonhoz.

De akkor mi okozta a rémhírt? Az, hogy nem hozták időben nyilvánosságra a nyári menetrendet. A szabályok szerint két héttel az életbelépés előtt kellene, viszont a MÁV-Start csak szerdán tette ki a honlapjára. (Ez így is késés, de korábban azt ígérték, hogy csak pénteken jelenik meg.)

Sőt, ennél rosszabb volt a helyzet, a vasút „fokozatosan” töltötte föl a vonatokat a netes keresőbe. (Ennek az lehet az oka, hogy a nemzetközi vonatokat hamarabb véglegesíteni kell, hiszen azokra már bőven lehet jegyet venni.) Így aki megnézte, csak a nyári vonatok egy részét találta, és azt hihette, hogy csak ennyi lesz. A többi vonat menetrendje pedig egyszerűen nem volt még kész.


Kedden a MÁV sajátságos közleményt adott ki. Az is benne volt például, hogy a keresőjük rossz, pontosabban a menetrend


téves következtetésekre adhat okot.

(Feltehetően ezzel a hiányzó vonatokra utaltak.)

Ugyanebben a közleményben „a székesfehérvári átépítés miatti vágányzárat” is említik. Ezzel alighanem arra céloznak, hogy a menetrend időbeli kihirdetésének ez a beruházás az (egyik) oka. A VS.hu információi szerint ennek az oldalvágásnak nagyon nem örültek az átépítés megrendelőjénél, a Nemzeti Infrastruktúra-fejlesztési Zrt.-nél (NIF).


Nosztalgiajáratok viszont tényleg nem lesznek idén


A feltúrt állomáson ugyanis ugyanúgy megvan a négy átmenő vágány, ahogy tavaly, plusz egy csonka, amelyről csak a Balaton felé lehet menni. Ráadásul a váltókat most gyorsabban lehet járni, mint akkor. Ezzel együtt az átépülő állomás azért nem úgy működik, mint amikor kész lesz majd.

A MÁV a VS.hu kérdésére több korlátozó tényezőt is említett. Bár elismerték, hogy megvan a négy vágány, de az állomás két végén egyszerre csak egy vonat haladhat át (a vágányutak keresztezik egymást). Ezenkívül tavaly volt még egy külön sínpár a tehervonatoknak – írták.


Balaton vonat

Budapest–Balatonföldvár, hétköznap

Déli 4.05–6.34

Déli 6.05–7.46

Déli 7.35–9.08

Déli 8.05–10.19

Déli 9.35–11.08

Kelenföld 9.38–11.27

Ferihegy 9.40–11.51

Déli 10.05–12.19

Déli 11.35–13.08

Déli 12.05–14.19

Déli 13.35–15.08

Déli 14.05–16.23

Déli 15.35–17.08

Déli 16.05–18.19

Déli 17.35–19.08

Déli 18.05–20.27

Déli 19.35–21.08

Déli 20.40–22.34

Déli 21.35–23.11

Déli 21.40–0.02

Úgy tudni, a galibát tulajdonképpen nem a korlátok okozták, hanem éppen az, hogy a menetrend készítőihez nem jutott el időben, hogy éppen milyen paramétereket tud teljesíteni az állomás.

Azt nem sikerült kiderítenünk, hogy ezért a MÁV, a MÁV-Start, a pályakapacitásokat elosztó intézmény, a beruházó és a kivitelező bonyolult viszonyában ki a felelős, mindenesetre úgy tudjuk, először olyan menetrend készült, amely nem tudott volna működni az adott körülmények között.

Arra a kérdésünkre azonban nem válaszolt a MÁV, hogy jelezték-e a NIF-nek, hogy a tervezett nyári forgalomra nem elég Székesfehérvár kapacitása.

A NIF-nek is feltettük ugyanezeket a kérdéseket, ők nem kívántak reagálni.


Az mindenesetre tény, hogy végül is a rendelkezésre álló paraméterekkel is sikerült elfogadható menetrendet megszerkeszteni, remélhetőleg az utasokhoz is eljut az információ, hogy lesznek nyáron vonatok a Balatonra.

Itt látható a déli part menetrendje, itt pedig az északié.


Balaton vonat

Az északi parton idén is lesz Tekergő, Katica, Kék hullám, a délin Balaton expressz, Siófoki Flirt, Ezüstpart, Aranypart