Tényleg nem a furcsa szex miatt nézzük!

Forrás: FX

-

Elindult a The Americans című hidegháborús dráma negyedik évadja. Könnyen lehet, hogy ez lesz az utolsó szezon, mert a sorozat ugyan komoly kritikai siker, de alig kap díjakat, akik pedig nézik, kevesen vannak és kereskedelmi szempontból túl idősek.


2013 nagyon erős év volt a tévézésben. Akkor zárult a Breaking Bad, akkor indult a House of Cards és a Hannibal, és többek között akkor került sor a Vörös nászra is a Trónok harcában. Az Americans (Magyarországon Amerikaiak címen fut) is abban az évben debütált az FX-en, és ugyan jellemzően nem szerepelt az év végi listák csúcsán, de sokan felfigyeltek rá.

1980-ban járunk, a két főhős Philip és Elizabeth Jennings, akik ránézésre egy utazási irodát üzemeltető, kedves házaspár Washington kertvárosában. Igazából viszont a KGB évtizedek óta Amerikában élő ügynökei, illegális hírszerzők, azaz kémek.


Jenningsék: Keri Russell, Keidrich Sellati, Matthew Rhys és Holly Taylor


Az Americans kezdése nem volt a legmeggyőzőbb a világon, főleg nem abban a mezőnyben, de a fejlődés lehetőségét az első pillanattól lehetett benne érezni. A két főszereplő eleve szuper: a J. J. Abrams első nagy sikeréből, a Felicityből ismert Keri Russell és a walesiként enyhe orosz akcentussal amerikai angolt beszélő Matthew Rhys, akit sokáig a Testvérekben (Brothers & Sisters) láthattunk. De megkapók voltak a nyolcvanas évek finoman kezelt hangulatelemei és kellékei, a zenei betétek és a kiváló mellékszereplők is.

Közülük kiemelkedett a Jennings házaspár FBI-ügynök szomszédját alakító Noah Emmerich és Margo Martindale, aki Jenningsék tartótisztjét játssza. Utóbbi kapta a sorozat egyetlen Emmy-díját idáig, de Emmerich is simán megérdemelné: karakterének, Beeman ügynöknek kezd szétesni a házassága, még mindig nem dolgozta fel egy neonáci csoportban beépített nyomozóként töltött éveit, és olyan emberekkel kezd barátkozni, akik a legnagyobb ellenség szolgálatában állnak.


Noah Emmerich az Americansben


Az első évad nem volt tökéletes, volt benne egy-két félrement epizód, néhány kissé sután megvalósított akciójelenet, az amerikai sorozatok rossz hagyományaihoz híven hanyagul kezelt gyerekszereplő, illetve sok inkább öncélúnak, mint dramaturgiailag indokoltnak tűnő szex. És a kicsit szappanoperás jelleg sem szolgálta a sorozat javát.

De az is látszott, hogy építkezni akarnak a készítők, nem egyből az arcunkba robbantani a tartalmat, és ha megkapják az esélyt a folytatásra, akkor valami nagyon jó is kisülhet a dologból. Az Americans fő alkotója egy korábbi CIA-ügynök, Joe Weisberg, de a sorozat hitelességét nemcsak ő garantálja, hanem az az egyszerű tény is, hogy tényleg léteztek a Jennings házaspárhoz hasonló alvóügynökök, sőt, a mai napig léteznek, amit onnan tudunk, hogy időnként lebuknak.

Az Americans aztán a második évadban meghálálta és azóta is meghálálja a belé vetett bizalmat. Néhány gyengébb epizód továbbra is akadt, de ezzel együtt látványosan feljavult, a harmadik évadra pedig még ütősebb lett. A profi színészi teljesítmény mellett feszesebb lett a történetvezetés, látványosabbak és élesebbek az akciók, a zenés montázsokat pedig egyre szebben komponálták (Phil Collinsra, Peter Gabrielre, Stingre, Fleetwood Macre – a negyedik évad első részében pedig David Bowie előtt tisztelegtek). Ami a szexet illeti, ezek a jelenetek egyre furcsább irányokat vettek, de valódi értékük lett. (Bár ennek talán ellentmond a sorozat leghíresebb vonatkozó pillanata, amikor Jenningsék lánya rajtakapja a szüleit 69-ezés közben.)


Keri Russell és Matthew Rhys


De a sorozat legnagyobb erőssége az volt, hogy a dráma tovább mélyült benne. A főszereplők kapcsolata eredendően nem ideális, ők nem egymásra találtak, hanem erre a házasságra képezték ki őket. Szeretik egymást, gyerekeik is vannak, de alapvetően orosz kémek, akik titkos helyekre törnek be, azt manipulálják, akit kell, és úgy, ahogy kell. Néha mestertolvajok, néha bérgyilkosok, és már maguk sem tudják, hányféle embernek adták ki magukat.

Philip már szabadulna a szolgálattól, jól érzi magát az amerikai létformában, élvezi a jóléti társadalom áldásait és szeretné békében felnőni látni a gyerekeit. Elizabeth számára viszont a Szovjetunió az első, bár ez sosem teljesen egyértelmű. A házaspár kapcsolatát egyre jobban megviselik a bevetések során szerzett testi és lelki sérülések, a különböző visszatekintésekből pedig az is kiderül, hogy a múltjuk is súlyos terhet ró rájuk. Kalandjaik ettől még egyre változatosabbak: nemzetközi kémügyekbe bonyolódnak, a Fekete Párducok egykori tagjaival dolgoznak, ellopják a korai internet és a Lopakodó repülőgép terveit, és így tovább. Legújabban pedig a biológiai fegyverek is feltűntek a színen.



Philipnek jutnak amúgy a meredekebb küldetések, a harmadik évad egyik fő szála például az, hogy egy tinédzsert kell elszédítenie, és hát eleve ő az, akinek van még egy álházassága is, a szerelemtől teljesen elvakult és emiatt nagyon lassan eszmélő Marthával, akit Alison Wright alakít csodálatosan.

Jenningséké mellett tovább hasít Beeman nyomozó története is, aki széteső családi élete miatt önsegítő csoportokban keres megoldást, és később még a szerelem is megtalálja, de szerencsétlenségére egy KGB-nek dolgozó titkárnő, Nina személyében. Őt a sorozat nagy felfedezettje, Annet Mahendru játssza, de vele sem mindig kegyes a forgatókönyv. Nemcsak azért, mert többszörösen kompromittált helyzetbe kerül, hanem azért, mert a közönségkedvenccé vált figuráját erőltetetten képernyőn tartják. Nem ő az egyetlen, aki ilyen helyzetbe kerül (a többieket inkább nem árulom el), és az őket érintő fordulatok hol működnek, hol nem.


Annet Mahendru mint Nina


Az Americans szintlépéséhez az is kellett, hogy kezdjenek valamit a gyerekekkel. Ezt úgy oldották meg, hogy a kisebbet, Henryt (Keidrich Sellati) kevesebbet látjuk, a nagyobbat, Paige-t (Holly Taylor) viszont az idő elteltével egyre többet. Életkora miatt ő az, aki kezdi érezni, hogy valami nem stimmel a szüleivel, és ez az a szál, ami itt most nem részletezett helyzeteken keresztül egyre izmosabbá válik a sorozatban, annyira, hogy a negyedik évadra már az ő sorsa az egyik legfeszítőbb kérdés.

Szóval egyre izgalmasabb az Americans, csúcsosodik benne a dráma, egyre feszültebb a kémjátszma, a haza, a család, a munka és a szerelem pedig egyre égetőbb kérdéseket vet fel a szereplők számára.

A sok jóság ellenére az Americansből mégsem lett igazán felkapott sorozat. A kritikák hiába dicsérik, díjakat nem kap, és amerikai mércével mérve roppant kevesen követik. A sorozat epizódjait tavaly átlagosan 2,4 millióan nézték, 3 millió fölé pedig még sosem kúszott a nézettség. De kereskedelmi szempontból az is probléma, hogy a közönség fele 50 év feletti, és az oly fontos 18-34 éves korcsoportból még 250 ezren sem nézik epizódonként. Pedig nem játszódik annyira régen a sztori, hogy csak az idősebbeket érdekelje, ráadásul a korszak popkultúrájától sem fordult el a fiatalság, és a mai geopolitikai történések is felidézik a pár évtizeddel ezelőtti hidegháborús helyzetet.


The Americans


Ráadásul az Americans tele van könnyen átérezhető morális dilemmákkal, erőszakkal és testiséggel, jó nőkkel és kemény férfiakkal, izgalmas fordulatokkal és biztosan leütött ziccerekkel, és klasszikus, kicsit ponyvaízű kémfilmes hangulata van (pl. a KGB irodájában mindig sötét van és cigiznek).

A nézettség persze nem áll mindenek felett, az FX is inkább azért tartja műsoron a sorozatot, mert a kritikusok nagyon szeretik, és ez jót tesz a csatorna imázsának. Ennek ellenére már a mostani évad forgatása is kérdéses volt, és a ma már különösen fontos digitális terjesztéssel is hadilábon állnak. Ugyanis az Americans epizódjait online egyelőre csak az Amazon kínálatából lehet elérni, az angolszász világban sokkal népszerűbb Netflixen vagy Hulun keresztül nem. Ez sokat számíthat: a Breaking Bad sem produkált kimagasló számokat az első három évadban, de amint ezek felkerültek a Netflixre, ugrásszerűen megnőtt az érdeklődés a sorozat iránt.

Mindenesetre az Americans az összes erényével együtt sem lett az új Breaking Bad, de hogy Beeman mikor szembesül azzal, hogy végig a szomszédai után nyomozott, legalább akkora kérdés, mint az volt, hogy Hank mikor és hogyan jön rá, hogy ki valójában Walter White. Az is nagy kérdés, hogy mi lesz a Jennings házaspárral, mind a kapcsolatukat illetően, mind az USA kontra Szovjetunió vonatkozásban, és persze, hogy hogyan alakul a kislányuk sorsa.



Szerintem jót tenne a sorozatnak, ha a mostani évadban megválaszolnák ezeket a kérdéseket, bár ez fájdalmas következményekkel járhat. Egyes karakterek halálát és a széria végét is jelenthetné. Lehet, hogy ez lenne a legjobb: most jött el az idő, hogy elvarrják a szálakat, eljöjjön a katarzis, és egy szép fináléval tényleg a legjobbak közé emelkedjen az Americans.


Kövesd a VS.hu kultúrarovatát a Facebookon is!