Tengernyi animációs film – elkezdődött a 14. Anilogue Budapesten

Forrás: 14. ANILOGUE NEMZETKÖZI ANIMÁCIÓS FILMFESZTIVÁL

-

Hat egész estés animáció versenyez a 14. Anilogue Nemzetközi Animációs Filmfesztiválon. Tizenhárom új, egész estés alkotás és csaknem 200 rövidfilm vasárnapig 4 budapesti helyszínen.


„Tizennégy év alatt eljutottunk odáig, hogy


a világ minden tájáról özönlenek az animációs filmek”

– mondta Liszka Tamás alapító igazgató, aki a program sokszínűségére a legbüszkébb. „Csak a rövidfilmes versenyprogramba több mint 1300 filmet neveztek idén, és abból válogattuk ki azt a harmincat, amelyet a zsűri elé bocsátunk. Az egész estés filmeknél régebben annak örültünk, ha 4-5 filmet be tudtunk mutatni, most 13 új, egész estés animáció került a műsorba – mondta Liszka. – Igazán sűrű, koncentrált és majdnem teljes képet kap a néző arról, hogy mi történt ebben az évben az animációban Új-Zélandtól Kanadáig, Izlandtól Dél-Amerikáig.”

A szervezőknek minden évben kiderül, hogy nemcsak a közönség soraiban, hanem a szponzorok között is igen sok barátja van az animációs mustrának. „Idén is sokat köszönhetünk az Európai Unió médiaprogramjának, de éppúgy a Nemzeti Filmalapnak, a Nemzeti Kulturális Alapnak és a Visegrádi Alapnak. Úgy tűnik, támogatóink is fontosnak tartják és szeretik ezt a fesztivált” – mondta Liszka Tamás.


Alkotók is jönnek

A budapesti egy közepes nagyságú fesztivál. „Ez azt jelenti, hogy programban nem szenvedünk hiányt, szívesen küldenek hozzánk filmeket a világ bármely pontjáról, rangot ad, hogy a filmek itt szerepelnek, de a fesztivál mégis elég közvetlen marad. A rendezőkkel, érkezzenek akár Koreából, Japánból, Franciaországból vagy Amerikából, egy kávé mellett a közönség is elbeszélgethet arról, hogyan készültek a filmjeik, hogy látják az animáció jövőjét. Tehát az Anilogue családias, viszont nagyon gazdag a programja, és ugyanazokat a filmeket lehet látni, mint mondjuk Annecyban vagy Ottawában, a világ legnagyobb animációs fesztiváljain.”



Az Anilogue számos versenyfilmjéhez érkeznek alkotók. Az egyik egészestés versenyfilmet, a belga Jan Bultheel Cafard Hazaút a pokolból című munkáját nem a rendező vagy a producer, hanem a szereplőknek a hangjukat adó színészek kísérik el. „Ezt az aspektusát az animációs filmeknek eddig még nem is nagyon jártuk körül, kevés szó esett arról, hogy az animációs színészeknek miben különbözik a munkája a filmben vagy színházban szereplő színészekétől.” Azokkal az alkotókkal, aki elkísérték a filmjeiket, a vetítés után is találkozhat a közönség, emellett szombat délelőtt az Urániában számos alkotó részvételével szerveznek beszélgetést.


Visszatérő vendég

A versenyen kívüli programban szerepel a Páncélba zárt szellem: Az új fejezet című japán cyber-thriller és Bill Plympton Kaliforniai bosszú című filmje is. „A Páncélba zárt szellemnek már egy korábbi egész estés epizódját be tudtuk mutatni pár éve. Az animének és a műfajon belül a Ghost in the Shellnek is hatalmas a rajongótábora. Az újabb történetben egy titokzatos politikai merénylet és egy ártatlanul vádolt hős igazságkeresése az alapsztori. Ami miatt a legtöbben szeretjük ezt az univerzumot, az a japánokra annyira jellemző futurisztikus jövőkép, amelyben azonban mindig megjelenik a tradíciókhoz való kötődés, az aprólékosan kidolgozott látványvilág” – mondta a fesztiváligazgató.

Bill Plympton visszatérő vendége a fesztiválnak, nagyon termékeny alkotó, „igazi csodabogár”, különlegesség az amerikai animáción belül is, mert nem hagyatkozik az amerikai stúdiórendszerre, hanem külön úton jár, ahogy Liszka jellemezte. Plympton animációs látványvilágának és sajátos stílusának világszerte vannak rajongói. A Kaliforniai bosszú különlegessége, hogy a rendező ezúttal a Kickstarteren, közösségi finanszírozással gyűjtötte össze a költségvetést.


Műsor és szakmai program

Az egész estés alkotások versenyében látható Jan Bultheel Cafard belga alkotó Hazaút a pokolból című első világháborús filmje; Jean-Francois Laguionie Louise a parton című alkotása; a francia Sébastien Laudenbach A levágott kezű leány című Grimm-adaptációja; Alberto Vázquez és Pedro Rivero spanyol alkotók szürreális, antiutópisztikus fantáziája, a Pszichonauták – Az elveszett gyerekek; a kanadai Leanne Pooly Április 25. című animációs dokumentumfilmje; valamint Yeon Sang-ho Szöul, végállomás című animációs zombifilmje. A fődíjról háromtagú zsűri dönt: Vessela Dantcheva holland és Hardi Volmer észt filmrendező, valamint Vácz Péter, aki a Nyuszi és Őz című mesterszakos diplomafilmjével több mint 120 fesztiváldíjat nyert.


14. anilogue animációs filmfesztivál


A rövidfilmes versenyben 30 film indul, köztük számos magyar alkotás. Versenybe száll Gauder Áron Kojot és a fehérember című filmje, Bucsi Réka LOVE című munkája, valamint Tóth Luca Superbia, Dell'Edera Dávid Balkon és Nadja Andrasev A nyalintás nesze című filmje. A rövidfilmes zsűri tagja Jean-Christophe Soulageon francia filmproducer, Mihai Mitrica, a romániai Anim'est Nemzetközi Animációs Filmfesztivál alapítója és igazgatója, és az 1990 óta Budapesten élő Milorad Krstic, aki 1995-ben a My Baby Left Me című rövidfilmjével Ezüst medve-díjat nyert a 45. Berlini Nemzetközi Filmfesztiválon. Az idén először a legjobb rövidfilmet 2000 euróval jutalmazzák.

Mindezek mellett számos szakmai program is várja a közönséget: csütörtökön az Urániában angol nyelvű kerekasztal-beszélgetést tartanak Európa animációs fesztiváljainak működéséről. Ezt követően dán, ír és magyar animációs iskolák képviselői beszélgetnek arról, hogy milyen pályára számíthatnak az animáció szakos hallgatók, és mire készítik őket fel az alma materek.

Szombaton a közönség az esemény összes résztvevőjével találkozhat az Uránia Filmszínház kávézójában, hogy a fesztiválon bemutatott munkáikról beszélgessenek, este pedig átadják az Anilogue díjait.