Teljes a káosz az egy nap alatt feltámadt óbudai buszgarázsban

Fotó: VS.hu / Szabó Gábor

-

Mégse zárják be a BKV buszainak óbudai telephelyét. Decemberben biztosan nem. Még akármi is lehet vele. Egy nap alatt fordult a kocka.


„Tisztelt Munkavállalók, Tisztelt Kollégák! Ezúton tájékoztatjuk Önöket, hogy az Óbudai Forgalmi Divizió forgalmi üzemének szüneteltetésére vonatkozó döntés határozatlan ideig felfüggesztésre került. Mindezek alapján


az autóbusztelephely 2016. december 3. napja után is üzemel.”

– erről a nem várt hírről tájékoztatta dolgozóit a BKV szerdán. A telephely jövőjéről továbbiakat nem közölt, mert arról a „későbbiekben születik végleges döntés.”


Döntések sorban születtek eddig is a telephely bezárásáról. Legutóbb egy nappal korábban, kedden ülésezett a BKV igazgatósága, hogy a másnapi dolgozói tájékoztatással ellentétes döntést hozzon, megerősítve egy hónappal korábbi határozatát a garázs bezárásáról. „Az Óbuda autóbuszdivízióval kapcsolatos döntés áttekintése a felügyelőbizottság állásfoglalása, valamint az érdekképviseleti egyeztetések tükrében” tárgyú előterjesztést az igazgatóság egyhangúlag megszavazta. Szeptember 26-i döntését csak annyiban módosította, hogy a forgalmi kiadás megszüntetésének időpontja 2016. december 3. lesz december 1. helyett.

Ami a szakszervezetek álláspontját illeti, nem támogatták a bezárást. A felügyelőbizottság dolgozókat képviselő tagja különvéleményt fogalmazott meg. Azt javasolták, addig ne döntsenek a bezárásról, ameddig el nem dől a metrópótlás. Ezt az álláspontjukat hónapok óta hiába hangoztatták.

A BKV igazgatóságának keddi határozata egy napig se maradt érvényes. A buszgarázs sorsában bekövetkezett fordulat a fővárosi közgyűlés szerdai ülésének köszönhető. Ekkor zárták ki a metrópótlásból a lehetséges külső szolgáltatót, és bízták meg végérvényesen a BKV-t és a BKK-t a metró kiváltásához szükséges buszállomány előteremtésével.

Tarlós Istvánnak szerdára fogyott el a türelme a februártól húzódó ügyben. A főpolgármester saját meggyőződése ellenére engedett a kormány akaratának, hogy 10-20 milliárd forinttal drágábban külsős vállalkozó végezze a felszíni pótlást a BKV helyett. A Közbeszerzési Döntőbizottság azonban múlt héten érvénytelenítette a BKK metrópótlásra kiírt, szolgáltatást vásárló tenderét, 40 millió forintra büntetve a társaságot. Tarlósban elég magasra emelkedett emiatt a pumpa, erre válaszul terjesztette be javaslatát. A közgyűlés rendben meg is szavazta – két MSZP-politikus kivételével –, hogy a BKV és a BKK saját erőből izzadja ki a buszpótlást.


A fővárosi közgyűlés ezt követően tárgyalta a budapesti közlekedési intézményrendszer továbbfejlesztési koncepcióját. Egyik fejezete tényként hivatkozott az óbudai telephely decemberi megszüntetésére mint elkerülhetetlen szükségszerűségre.

A koncepció a BKV buszkapacitásának csökkenésével, de még inkább az M3 pótlásával indokolta a roló lehúzását, amiből a BKV kimarad, a BKK külső szolgáltatót bíz majd meg. Ez az érv volt a hangsúlyosabb: az óbudai garázs a legalkalmasabb arra, hogy a metrópótlás északi szakaszának buszkiadási igényét fedezze, ami még magyarázhatná megmaradását, de mivel ez már eldőlt, tényleg nincs szükség a telephelyre.

Csakhogy ez az érv akkor már nem állta meg a helyét, metrópótlásban a főváros a BKV-t hozta helyzetbe. Ellenzéki oldalról ekkor hangzott el a felszólítás, hogy a közlekedésfejlesztési koncepcióból töröljék a buszgarázs megszüntetését, miután eldőlt, hogy a metrópótlást a BKV fogja végezni. A főpolgármester nem zárkózott el, kiemelték az óbudai garázs ügyét a szövegből, ezzel a telephely fellélegezhet.


Menjek vagy maradjak?

Ezzel ugyanakkor még nem simították el az óbudai buszgarázs viszontagságait, mivel időközben megkezdődött azon dolgozók kilépése, akik nem vállalták tovább a munkát a BKV más telephelyein. Információink szerint 130 buszsofőr jelezte ezt. Az ő helyzetük válik most kacifántossá, mert Óbuda megtartása miatt a BKV nem fogja kirúgni őket – nekik kellene felmondani. Ha viszont ezt tennék, elesnek a végkielégítéstől, ami 2-5 havi bérük is lehet. Hallottunk olyan munkavállalóról, aki számítva a végkielégítésre, kölcsönt vett fel, amit már el is költött.

A BKV kérdésünkre megerősítette, hogy előrehaladtak a leépítési folyamatban. „Valamennyi óbudai munkavállalóval a jövőjükről szóló egyeztetések folyamatban vannak, a munkaszerződés-módosítások előkészítése zajlik. A munkavállalókkal az aláírások várhatóan október végétől folyamatosan történnek majd” – közölték október 19-én szerkesztőségünkkel. Azóta már úgy tudjuk, a BKV vezetése a garázs tartós működtetésében gondolkozik.

„Káosz van Óbudán, azt se tudják, akik maradnak, mi lesz velük. Akik viszont most elmennek, nem tudják, milyen feltételekkel tudnak leszerelni” – mondta a VS.hu-nak Szabó István, a Belföldi Tömegközlekedési Dolgozók Szakszervezetének elnöke. „Az nem kétséges, hogy az érintett munkáltató nem körültekintően járt el. Az jött be, amit a szakszervezetek akartak, mondtak, Óbuda bezárásáról azután határozzanak, hogy döntés született a metró pótlásáról. Sajnos nem hallgattak ránk, ez most elég sok gondot okoz” – vázolta a helyzetet a buszos szakszervezeti vezető.

Óbuda sorsa valóban a metrópótlástól függ: még bármi történhet. Pillanatnyilag a rekonstrukciónak se a fedezete, se a kezdési dátuma nincs meg. Az eredeti forgatókönyv szerinti novemberhez legközelebbi dátum 2017 tavaszi, de erre sincs semmi garancia forrás hiányában. A kormány 140 milliárd forinttal támogatná a teljes felújítást uniós források felhasználásával, ami nem tudni, mire lesz elég. Az állomások felújítására beérkezett kivitelezői ajánlatok alapján a projekt költségvetése meghaladja a 200 milliárd forintot. Ez még sokkal több is lehet: az alagút-felújítási tender kivitelezői ajánlatai még nem futottak be. A főpolgármester mindenesetre többször egyértelművé tette: fedezet nélküli munkákat a főváros nem fog megrendelni.