Teletubby lett a rohamrendőrből

Forrás: Babak Radboy

-

Fatima Al Qadiri új lemezének borítója messze túlmutat azon, hogy most akkor várjuk-e a lemezét, vagy sem.


Március elején jelenik meg Fatima Al Qadiri új lemeze a Hyperdubnál, amit önmagában (hírként legalábbis) nem feltétlenül írnánk itt meg, ám a Brute című anyaghoz készült borító egészen fantasztikusan sikerült. Szinte megdelejez.

Azért hallgassuk meg a számot is, amelyet most kitettek az albumról. Nem túl megrázó grime-os basszuszene keleties harmóniákkal – kellemes hallgatni való, illeszkedik is a kiadó és Fatima Al Qadiri zenei világába. Feltehetően lesz ennél ütősebb track is a lemezen.



Főleg, mert elég egyértelművé teszik, hogy politikai lemez lesz a Brute. Ez nem újdonság a művésznőnél, viszont most jóval direktebb az üzenet. Már a kiadó is úgy kommunikálja Fatima Al Qadiri albumát, mint ami a „hatalomról, illetve a rendőrség, az állampolgárok és a tüntetések közötti kölcsönhatásokról” szól, illetve ami a „neoliberális fasizmus” ellenében született, és a tüntetések első vonalában lévők előtti főhajtás stb. Különféle szavak.

A borítóban viszont az az igazán nagyszerű, hogy végtelenül egyszerű, és az üzenete is egyértelmű, másrészt az, hogy nagyon jól leképezi azt is, hogy immár a kilencvenes évek végének a reneszánszát éljük, a Teletubbies ugyanis 2001-ig létezett. Na persze, utána lett kultikus azok körében, akiknek eredetileg nem szánták. Tulajdonképpen a Teletubbies felette áll az időnek.. Ám ez a borító messze túlmutat azon, hogy csupán vizuálisan és popkulturálisan most épp mi „aktuális”. És nem is lehet annyival elintézni, hogy „ocsmány”. Politikai üzenet, amit viszont csak az „aktualitás" tehet azzá.

A Resident Advisor egyik kommentelője ki is akad, szerinte a borító „olyannyira egyértelmű, mintha egy kalapáccsal pofán vernék az embert”. És feltehetően ettől is válik erős politikai üzenetté, álgyerekes egyszerűségében pedig valóban provokatív állásponttá – kiáltvánnyá és jelképpé egyszerre. Ugyanis vizuálisan beleég az emberbe, megdelejezi. És bár elvileg csak egyféleképpen lehet értelmezni, mégis gondolkozni kezdünk rajta, és egy csomó minden más dolog is eszünkbe juthat.



Tulajdonképpen a legjobb politikus művészeti alkotás, amelyet hosszú ideje láttam. Jól mutatja azt is, hogy sokkal nehezebb valamit egy jelképbe sűríteni, mint ugyanazt egy összetett képpel megmagyarázni. Szinte sajnálom, hogy zene is lesz hozzá.

A Brute borítóját egyébként Josh Kline szobrász munkája alapján Babak Radboy készítette. Ez a kép erősebb, mint a szobrok.

Fatima Al Qadiri pedig szenegáli születésű, és Kuvaitban nőtt fel, afféle konceptuális médiaművész, aminek része az is, hogy zenéket csinál. 2010 óta jönnek ki lemezei, 2014 óta van a Hyperdubnál. Jelenleg New Yorkban él.