Tarlóst is meglepte a kormány legújabb húzása

Fotó: MTI / Máthé Zoltán

-

A főpolgármester 30 milliárdot várna a kormánytól a tömegközlekedés finanszírozására, helyette egy meglepetésszerű törvénymódosítást kapott. Ebben elvonnak némi pénzt a kerületektől, de abból a fővárosnak a tömegközlekedést kell finanszíroznia.


„Ha valóban az a helyzet, ahogy most értelmezik, akkor az rosszabb, mint amilyen volt” – reagált a fővárosi önkormányzat az Országgyűlés által kedden elfogadott, a tömegközlekedés finanszírozását érintő törvénymódosításra. A külföldön tartózkodó Tarlós István főpolgármester nevében kiadott közlemény szerint a tömegközlekedés egyik legnagyobb problémája, az agglomerációs járatok finanszírozása a továbbiakban sincs megoldva.

Tarlós a múlt héten pénteken jelentette be, hogy személyesen Orbán Viktor miniszterelnökkel kíván tárgyalni, mivel továbbra is hiányzik mintegy 30 milliárd forint a tömegközlekedés finanszírozásához, ráadásul a tervek szerint az állami támogatás a következő években jelentősen csökkenni fog. A keddi közlemény szerint a főpolgármester december 21-én, a kormányfővel folytatott tárgyalások után fog hosszabban nyilatkozni, „előtte még tájékozódik”.

A kormány által hétfőn benyújtott, kedden pedig már kivételes eljárásban el is fogadott törvényjavaslat sok egyéb – például a lakásáfa csökkentése – mellett előírta, hogy az önkormányzatok kötelesek a szociális feladatokra és a közösségi közlekedésre fordítani a helyi iparűzési adóból származó bevételeket. A fővárosi és a kerületi önkormányzatok közötti forrásmegosztásról szóló törvényben pedig néhány százalékot átirányít a fővároshoz a kerületek rovására, kikötve, hogy azt a főváros „a helyi közösségi közlekedési feladat ellátására köteles fordítani”.

A Fidesz-frakció kedden kiadott közleményében ismét a szocialistákra hárította a felelősséget, amiért 2010 előtt „szétlopták a BKV-t”, illetve „veszélybe sodorták az utasokat”. A képviselőcsoport szerint viszont ma a fővárosi közlekedés és a BKV „minden támogatást megkap a kormánytól és a parlamenttől”. Az elfogadott törvénymódosítás szerintük a jövőben tartósan biztosítja a tömegközlekedés finanszírozását, és igazságosabb is lesz, mivel a kerületek nagyobb mértékben fognak hozzájárulni ehhez.