Tarlósék megint nyirbálnak egyet a BKK-n

Fotó: VS.hu / Adrián Zoltán

-

Az új koncepció szerint kiszervezéssel apasztják tovább a fővárosi közlekedésszervező létszámát.


A címe szerint a budapesti tömegközlekedési intézményrendszer továbbfejlesztésének koncepciója az az előterjesztés, amelyet a Fővárosi Közgyűlés október 26-i ülésén tárgyal majd.


A Tarlós István és két helyettese által előterjesztett dokumentumból kihüvelyezhető, hogy a BKK alatt létrehoznak egy egyéb operatív feladatokat ellátó céget, és bizonyos munkavállalókat ebbe a leánytársaságba helyeznek át. Az új vállalathoz tartozna az ügyfélközpont, a pénztár-üzemeltetés, az ügyfélszolgálat, az ellenőrzés, a bevételbiztosítás és az ügyfél-tájékoztatás.

A 2010-ben létrehozott BKK gyengítését Tarlós 2015 elején hirdette meg. Egyrészt leválasztották róla a BKK Közutat, másrészt létszámcsökkentést hirdettek meg. A szervezeti dezintegráció eredménye, hogy a közlekedési beruházásoknál már kevésbé érvényesülnek az összes közlekedési ág szempontjai. Az új fonódó villamost akadályozza a Bécsi út környékén, hogy a lámpaprogram és a közúti járművek forgalma máshová tartozik. A Bartók Béla út rekonstrukcióját is közúti problémának kezelték, így nem alakítottak ki kerékpársávot.

A létszámcsökkenés azóta is folyamatos, de a mostani előterjesztés is elismeri, hogy leginkább nem valamiféle érdemi hatékonyságnövekedés miatt, hanem azért, mert külön cégekbe kerülnek bizonyos funkciók és az azokkal foglalkozó munkavállalók.

Ez történik most is az új leányvállalat létrehozásával. Ugyanakkor a Budapesti Önkormányzati Követeléskezelő Kft.-t megvásárolja majd a BKK.

Az előterjesztésből az is kiderül, hogy a BKV hatékonyságát több kormányintézkedés is rontja. Az egyik ilyen a HÉV átadása a MÁV-nak, hiszen bizonyos részlegek eddig a HÉV-nek is más fővárosi vasutaknak is dolgoztak, tehát ezentúl ezek költsége csak a villamosra, metróra esik.