Tarlós véget vetett a kormány metrópótlási vágyainak

Fotó: VS.hu / Adrián Zoltán

-

A fővárosi közgyűlés felhatalmazta a BKV-t és BKK-t, hogy a 3-as metró pótlásához saját erőből teremtsen elő 150 buszt. Ezzel a főváros végképp visszalépett attól, hogy külső szolgáltatótól vásárolja meg a metrófelújítás során szükséges buszpótlást. A főpolgármesternek elfogyott a türelme, eddig se akart alvállalkozót.


Az M3-as metró felszíni pótlását a főváros maga oldja meg a BKV és a BKK belső forrásaiból. Erről döntött szerdán a Fővárosi Közgyűlés, a határozatot csak Horváth Csaba (MSZP) és Szaniszló Sándor (MSZP) nem támogatta. Ezzel a főváros szertefoszlatta a kormány törekvését, hogy magyar buszokkal, külső szolgáltatóval váltsák ki a metrót a két éven át tartó felújítás során.


Tarlós István többször hangoztatta a vitában, nem lehet tovább várni a döntéssel, fél éve húzódik az ügy. A közgyűlésen a főpolgármester nem támogatta a kormány akaratát, hogy buszvásárlás helyett alvállalkozóval oldják meg a buszpótlást, még azon az áron se, hogy az állam átvállalja annak többletköltségeit.

Mivel a BKV már felmondta a lengyel gyártóval új buszok vásárlásra kötött szerződését, a BKV és a BKK így az alábbi módokon fogja megoldani a metrópótláshoz kellő buszok verbuválását.
  • Forgalomátszervezéssel, csuklós buszok helyett szólóbuszok fognak járni egyes vonalakon.
  • Idősebb Ikarusok újraélesztésével.
  • Környező országokból, hazai piacról használt buszokat vásárlásával, gyorsított tendereztetéssel.
  • Szerződéses opciók érvényesítése útján szolgáltatásmegrendeléssel – VT Arriva 40 busz,
  • Szerződéses opciós érvényesítése útján vásárlással: Mercedes-buszok az Inter Tan-ker Kft.-től.
Mindezek lehetővé teszik hogy a BKV mind a150 buszt kinyögje magából, de első körben 70 busz előteremtésére koncentrálnak.

A BKV nem gondolkozik járatritkításban, bár Horváth Csaba az ezt firtató kérdésére nem kapott egyértelmű választ. A BKV-nál jelenleg is dolgoznak a buszpótlás teljes körű megoldásán.


Pályafelújítás a 3-as metróban


Teljes bizonytalanság

Dabóczi Kálmán, a BKK vezérigazgatója felmutatta a 3-as metró leállításáról szóló intézkedési csomagot. Tizenhárom forgatókönyvet vázoltak fel a metró műszaki meghibásodása esetén szükséges műveletekről.

Arra is felkészültek, hogy az egész vonalat lezárják, ha ekkora lenne a veszély. A 7 kilométer hosszú csuklósbusz-konvoj nem lenne fáklyás menet a budapestieknek. A közlekedést keresztben és hosszában is megakasztanák a kereszteződésekben, a fővárosi felszíni közlekedésben totális torlódások alakulnának ki.

A közgyűlés arról is döntött, hogy a BKK-val megtámadtatja a Közbeszerzési Döntőbizottságnak (KDB) a BKK-t 40 millió forintra bírságoló határozatát. Ezt a BKK a szolgáltatásmegrendelésről kiírt tendere miatt kapta a beszerzés megsemmisítésével együtt. A beszerzést Seszták Miklós nemzeti fejlesztési miniszter támadta meg. A városháza jogi szakértői szerint nyerők az esélyeik az indítandó perben.

Szeneczey Balázs főpolgármester-helyettes úgy fogalmazott: ez az eljárás kuka, azaz nem kell tartani attól, hogy a KDB határozata elleni per megnyerése esetén a fővárosnak mégis tartania kell magát a szolgáltatás megrendeléséhez. Ezt Dabóczi Kálmán is megerősítette: a BKK feltételes közbeszerzést írt ki, tehát nincs kötelezettsége új eljárást indítani.

Az továbbra sem tudható, mikor indulhat a vonal felújítása, az állomások rekonstrukciójára beérkezett árajánlatok 40-50 százalékkal magasabbak, mint azt a mérnökök becsülték. Tarlós visszautasította azt a feltételezést, hogy a tendert kiíró BKV vagy a főváros szervezetei hibáztak volna a becslések során: sem az anyagok ára, sem az alkalmazott technológiák költsége nem indokolja ezt a léptékű drágulást.

Városházi forrásaink szerint a túlárazás egyik faktora a felújítás folyamatos bizonytalansága, a kivitelezők nem tudják bekalkulálni, mikorra kell lekötni forrásaikat, eszközeiket, miközben jövőre számos vasútfelújítási tenderen vehetnének részt.

A korábbi forgatókönyv szerint novemberben kellett volna kezdeni a rekonstrukciót, de ma még semmi se bizonyos. Csak annyi, hogy a kormány 140 milliárd forinttal támogatná a teljes felújítást uniós források felhasználásával. Az eddigi ajánlatok alapján a projekt költségvetése meghaladná a 200 milliárd forintot, de ez még több is lehet: az alagút-felújítási tender kivitelezői ajánlatai még nem futottak be.