Tarlós szerint satnya fákat vágnak ki a Római-parti gáthoz

Fotó: MTI / Kallos Bea

-

A HÉV államosítása elkezdődött a fővárosi közgyűlés támogató döntésével, a BKV buszbeszerzésről viszont harmadik alkalommal se döntöttek. Még mindig nem dőlt el, hogy a BKV, vagy külsős vállalkozás végezheti a 3-as metró felújítása során a buszpótlást. A Római-parti mobilgát viszont biztosan megépül, meg vannak számlálva a –főpolgármester szerint – „satnya fák” napjai.


A VS.hu-ban korábban leírt forgatókönyv szerint fog végbemenni a fővárosi HÉV-vonalak állami kézbe adása. Az erről szóló határozatot támogatta a fővárosi közgyűlés szerdai ülésén. A BKV HÉV üzletágát fővárosi tulajdonú részvénytársaságba szervezik, ehhez céget alapít a főváros, ami majd, várhatóan az év végén, állami tulajdonba kerül.

A HÉV mellett döntésnek kellett volna születnie a 3-as metró felújítása során használt autóbuszok beszerzéséről is. A BKV bár aláírta a megrendelést 75+75 darab lengyel Solaris és a BKV-ban összeszerelendő hazai Mabi buszok vásárlásáról, mégsem kapta meg a főváros jóváhagyását, mivel Tarlós István főpolgármester február és március után ezúttal sem terjesztette a közgyűlés elé. Fedezet híján – 13,7 milliárdos tételről van szó – pedig a BKV nem tudja megbízni a gyártókat a buszok szállítására.

Mint azt megírtuk, egy máig ismeretlen külsős vállalkozásnak szervezte volna ki a metrópótlást a főváros, de végül – cikkünk megjelenés után – a főpolgármester ezt se vitte be a közgyűlés elé egy hónappal ezelőtt. A mai közgyűlésen fordulatot vehetett volna az ügy, ha napirendre kerül. De megint nem így történt. Pedig volt előterjesztés, és úgy tűnt, a közgyűlés végén megtárgyalják és döntenek. Ez a BKV-nak kedvezve zöld utat adna a Solarisok beszerzésének, viszont elkaszálná a Mabi buszok összeszerelési konstrukcióját. Tarlós a közgyűlés végén bejelentette, rövid határidőn belül rendkívüli közgyűlésen fognak dönteni erről.

A közgyűlést az a hír járta körbe, azért nincs döntés, mert még tart a kormányülés, amely a főváros döntésére vár, hogy átengedjék a HÉV-vonalakat. Ha ez megvan, a kormány cserébe áldását adj a fővárosi buszvásárlásra. Ez az ok-okozati levezetés azonban megdőlt, mivel a főváros megszavazta a HÉV átadását, a buszbeszerzésről mégse határoztak.

Gólián Zsolt, a BKV Fürst Közlekedési Szakszervezet elnöke korábban évi 8,2 milliárd forintra becsülte a metrópótlásért a főváros által kifizetendő összeget.



az ellenzék is gátpárti

Lesz viszont mobilgát a Római-parton, 12,7 milliárd forintból. A projekt idén augusztusban indul, 2019. januárban fejeződik be. A közgyűlés erről 28 igen és egy tartózkodó szavazattal döntött.


Tarlós egyértelművé tette, fakivágás nélkül nem lehet védművet építeni a Római-parton. Míg a Nánási úton, ha ott épülne gát, erős, nagy fákat kellene kivágni, a Duna-paton viszont „satnya fákat” – igaz, azokból jóval többet. A főpolgármester ismét hangsúlyozta, a mobilgát nyomvonalát nem a főváros, hanem vízügyi szakemberek jelölik ki. Emlékeztetett arra, 20 éve ígérik a fővárosiaknak a gátat, de még „egy szalmaszál se épült”.

A főpolgármester szerint akik ma tiltakozó táblákat emelgetnek, ha jön a nagy árvíz, úgy fognak eltűnni, mint szürke szamár a ködben. „Akkor majd ki viseli a felelősséget?” – szegezte a kérdést az ellenzőknek. Tarlós egyébként nem bánja „ha Sárisápfelső-főkajáron népszavazást tartanak arról, hogy mentsék meg a Dunát”, hozzátéve, „évek óta megy a játék, a demagóg liberális lózungok hangoztatása”. Kijelentette: eleget totojáztak már, nem lehet újabb éveket várni. Megjegyezte végül, a fővárosnak teljes árvízvédelmi rendszerre lenne szüksége, ez 40 milliárd forintba kerülne

Csárdi Antal (LMP) a mobilgáttal kapcsolatos vizsgálatok nyilvánosságát kérte, valamint arról érdeklődött, mi lesz majd a Duna pesti oldalán, ha Óbudán a mobilgát miatt emelkedik a vízszint. Tarlós azt tanácsolta, ha ennyire komoly szakember, és érdekli a téma, üljön le a tervezőkkel egyeztetni, ne vele vitatkozzon. Bús Balázs (Fidesz) óbudai polgármester arra emlékeztette Csárdit, a főváros már 2005 után elkészítette vizsgálatait, 2009-ben döntött a mobilgát uniós finanszírozású felépítéséről.

A mobilgát egyhangú támogatását előrevetítette Horváth Csaba (MSZP) felszólalása, aki szintén a védmű fontossága mellett érvelt, aminek szükségszerű része a fakivágás. Horváth vetítéses tájékoztatást kért a projektről, ez ellen a főpolgármesternek se volt kifogása, a következő rendes közgyűlésen szerét ejtik.