Tarlós nem örül: negyedszerre se döntöttek a buszokról

Fotó: VS.hu / Adrián Zoltán

-

Ezúttal Kocsis Máté javaslatára nem vette napirendre a fővárosi közgyűlés a metrópótláshoz szükséges buszok beszerzését. Két hét múlva ötödszörre futnak neki. Ha ebben a tempóban halad az új buszok vásárlása, novemberben nem kezdődhet el a 3-as metró felújítása, mert nem lesz mivel szállítani az utasokat.


Júniusra tolta a BKV buszvásárlásáról szóló döntést rendkívüli ülésén a fővárosi közgyűlés. A rendkívüli ülést éppen azért hívta össze Tarlós István, hogy a BKV-nak engedélyezzék 110 darab lengyel csuklós busz vásárlását. Vagy másik megoldásként a BKK-t felhatalmazzák külsős szolgáltató kiválasztására úgy, hogy a főváros a többletköltséget a kormányra hárítaná.


A főpolgármester nem vett részt a szavazásban – ezt előre jelezte, mivel ez az ő előterjesztése volt –, a fideszes képviselők egységesen határoztak Tarlós javaslatcsomagjának levételéről. Kocsis Máté (Fidesz) józsefvárosi polgármester a kormány előző napi, a nemzeti buszgyártási stratégia kidolgozásáról szóló döntésével indokolta az előterjesztés levételét. Kovács Zoltán kormányszóvivő a a kormánydöntés után a főváros figyelmébe ajánlotta a „nemzetgazdasági szempontból kiemelkedő fontosságú” határozatot, amit a fővárosi közgyűlés kormánypárti képviselői ma méltányoltak is.


Gy. Németh Erzsébet (DK) és Hajdu László (DK) XV. kerületi polgármester


Nem úgy az ellenzéki képviselők, egyikük sem támogatta a döntés elhalasztását, mert ezzel veszélybe kerül a hármas metró felújításának novemberi kezdése. Gy. Németh Erzsébet (DK)


pofátlan kormányzati cinizmusnak

nevezte a nemzeti buszstratégiát azok után, hogy a Volánbusz tenderén olyan feltételeket szabtak, amelyekkel éppen a hazai gyártókat zárták ki.

Csárdi Antal (LMP) kérdésére Bolla Tibor, a BKV vezérigazgatója azt mondta, ha két héttel később döntenek, az még nem hátráltatja a a rekonstrukció elkezdését. Tarlós a május végi, június elejei közgyűlési döntést a legutolsó pillanatnak nevezte. Ha akkor se határoznak, biztosan csúszik a metrófelújítás.

Legközelebb augusztusban ülésezik a fővárosi közgyűlés; ha akkor döntenek, a buszok szállításához legalább fél évre lesz szükség, így február–márciusra tolódna a felújítás. Ha külsős szolgáltatót alkalmaznának, akkor – a közbeszerzési eljárás több hónapos időtartama miatt – leghamarabb tavasz végén kezdhetnének a munkálatokhoz. Tarlós kifejezte, nem örül a döntés elhalasztásának, szerinte Kocsis Máté se.


Bolla Tibor, a BKV vezérigazgatója tájékoztatja a fővárosi közgyűlést


Mindenképpen BKV

Mint azt megírtuk, a kormány pénteken határozatban tiltotta meg a fővárosnak, hogy decemberben felvett fejlesztési hiteléből buszokat vásároljon. A főpolgármester viszont minden áron összekaparná a pénzt 110 új buszra belső forrásokból, mert szerinte az jelenti az olcsóbb, észszerű megoldást.


Minden más járművet vehet az önkormányzat, csak buszt nem. Pedig a fővárosnak 200 millió eurós hitelkeret áll rendelkezésre, tavaly decemberben azzal a céllal is vette azt fel az Európai Beruházási Banktól, hogy új buszokat szerezzen be a 3-as metró felújításának kétéves időtartamára.

Tarlós Istvánt a kormányhatározat se tántorította el attól, hogy a BKV-nak új buszokat vegyenek. A fővárosi közgyűlésnek azt javasolja, hogy a már aláírt szerződésben szereplő 150 helyett érjék be 110 darab Solaris busszal. A 9,7 milliárd forintos árat a BKV kötöttpályás ágazatától és egyéb közlekedési beruházási keretből csoportosítaná át. A közgyűlésnek B variációt is kidolgozott, azokra gondolva, akik a buszpótlás kiszervezését támogatják. Ha a BKV helyett külsős vállalkozásra bízná a metrópótlást, a szolgáltatásmegrendelés többletköltségét az állammal fizettetné ki a főpolgármester. A B változat ultimátumot is tartalmaz: ha a kormány május 31-ig nem hoz támogató döntést, automatikusan az A változat lép érvénybe, vagyis a BKV megrendeli a lengyel buszokat.



Ez volt a negyedik

Először februárban kellett volna dönteni, de Tarlós nem terjesztette a témát a közgyűlés elé. A halasztás okát nem közölte. Városházi forrásaink szerint német buszgyártó cégek kezdtek lobbizni, hogy kivehessék részüket a buszpótlásból.

Márciusban se került napirendre a buszvásárlás. Akkor az új buszok vásárlása helyett a mostani B variáns lehetett volna a nyerő, hogy külsős vállalkozásnak szervezik ki a metrópótlást. Cikkünk megjelenés után a főpolgármester nem vitte be a közgyűlés elé az erről szóló előterjesztést.

Áprilisban már készen állt az előterjesztés, de a főpolgármester végül nem vette napirendre. A mai volt a negyedik a döntéshalasztások sorában.


Fővárosi közgyűlés, Bolla Tibor,

Bolla Tibor


Pá, Mabi!

Az elhúzódó buszbeszerzési történet vitathatatlan vesztese a Mátyásföldön működő Mabi-Bus, amelytől szintén 75+75 darab járművet rendelt volna a BKV. Ezek elemenként érkeztek volna, a BKV-ra várt az összeszerelésük.

A Solarisok és az összeszerelt buszok beszerzési értéke 13,3 milliárd forint lett volna. A Solarisból első körben 115 darabot rendelt volna a főváros, mivel a BKV évenként csak maximum 35 darab Modulo M 1688 d típusszámú buszt képes összeszerelni. Így 115 Solarisból és 35 Modulóból állt volna össze a 150 darabos metrópótló flotta. Csakhogy a készre szerelt Solarisok ára 277 420 euró volt, a darabokban szállított Modulókat pedig 278 ezer euróért adta volna a Mabi-Bus. A városvezetés ezt sokallta, ezért 266 ezer euróra akarta lealkudni az árat, amibe a cég nem ment bele. Tarlós áprilisi és mai előterjesztése is már azt javasolja, hogy ne rendeljenek buszokat a Mabitól.


Alstom-bizottság alakul

A fővárosi közgyűlés döntött arról is – szintén Kocsis Máté javaslatára –, hogy bizottságot alapítanak, amely az Alstom metrószerelvények beszerzését vizsgálja ki. A testület háromfős lesz, egy ellenzéki taggal.

Tokody Marcell (Jobbik) kifogásolta, hogy 6 évvel a vásárlás után alakítanak vizsgálóbizottságot, de ezt is jobbnak nevezte a semminél. Tarlós István erre úgy reagált, elég sok kínjába, keservébe került 2010-ben átalakítani a szerződést. Az utolsó Demszky-ciklusban kötött eredeti szerződés az ügyészségen található, ahol nyomoznak azzal kapcsolatban – tette hozzá.