Tarlós nem engedi kikényszeríteni a liberális gátat

Fotó: MTI / Kallos Bea

-

Tanulmányt készíttet a főpolgármester arról, milyen lenne, ha nem a Duna-parton, hanem beljebb, a Nánási úton épülne meg a Csillaghegyi-öblözet védműve. Ha a tanulmány ezt javasolná, elfogadná, de nagy meglepetés lenne – mondta a VS.hu-nak Tarlós István. A főpolgármester a miniszterelnökkel fogja megbeszélni, lesz-e több pénz a 3-as metró felújítására, vagy sem. Ha nem, Budapesten retroállomásokon járnak majd a modernizált szerelvények.


Maradjunk annyiban, hogy nagyon csodálkoznék

– válaszolta a főpolgármester arra a kérdésünkre, változtathat-e a Nánási úti védműről készülő tanulmány a főváros azon szándékán, hogy a Római-parton építsék ki a gátakat. A péntek délelőtt tartott sajtótájékoztatóján Tarlós István hozzátette, ha a tanulmány mégis ezt a javasolná, azt elfogadná.


„Ez a tanulmány azért készül, mert még mindig vannak olyanok, akik azt erőltetik, bár semmivel nem tudják alátámasztani, hogy ott célszerűbb és olcsóbb építeni a védművet. Azt mondtam, készítsenek még egy tanulmányt, ami védhető lehet, és megálljon, hogy kiderüljön, mi is van ezekkel a Nánási úti védvonaltervekkel.”

A főpolgármester azt tanácsolta, hasonlítsuk össze a Nánási úti platánsort a Római parti limányban lévő csenevész fákkal, ahol alacsony vízállás idején kidobott mosógépek és televíziók hemzsegnek. „Sétáljon egy nyári reggel a Kossuth Lajos üdülőparton, nézze meg, mi van ott, hasonlítsa össze azzal, amit mi szeretnénk, és akkor mondja azt, hogy tönkre akarjuk tenni a Római-partot” – fogalmazott a főpolgármester.

Tarlós István sajtótájékoztatón idézte a fővárosi védművek állapotfelmérését. A jelentés a 68 védművet megvizsgálva a második legrosszabb állapotban a Csillaghegyi-öblözet árvízvédelmi műtárgyait találta. Az első helyen a margitszigeti védmű áll, de azt nem annyira sürgető kijavítani, mint az óbudait, mivel csak két szállodát érint, a szigetet nem lakják – magyarázta Tarlós. A szakértők szerint a fővárosi védművek felújítására 50 milliárd forintot kellene költeni.


Limány a Római-parton


Demszkynél miért nem?

A főpolgármester a vízügyi hatóság, a Budapesti Műszaki Egyetem és a Magyar Tudományos Akadémia álláspontjára is hivatkozott, melyek szintén a Római-parti védműépítést támogatták. Ahogyan korábban Demszky Gábor városvezetése is ezt képviselte.


Tarlós utalt a múlt vasárnapi, a Római-part jelenlegi állapotát védő többezres tüntetésre, amelyet úgy jellemzett, azzal „sikerült fellármázni a liberális sajtót”. „Demszkynek miért nem mondták, hogy nem jó a part menti védvonal? Pedig még pályázott is forrásokra, de akkor egy se tüntetett” – szúrt vissza a múltba Tarlós. Végül feltette a költői kérdést: ha a véleményező szervek ellenére mégis a Nánási úton építenék meg a védművet, ezt mivel indokolhatná? Azzal, hogy „liberális tiltakozók kikényszerítették?”

Tarlós szerint sokkal nagyobb kárt okoznának, ha a 40-50 éves platánokat vágnák ki, márpedig nem maradhatnának, mivel a törvény szerint a védmű 10 méteres környezetében se fa, se építmény nem lehet.


TEK-gyakorlat a 3-as metróban


Kritikus szint

A főpolgármester hosszasan foglalkozott a 3-as metró felújításával. Legfontosabbnak tartotta felhívni a figyelmet arra, ellentmondás van Lázár János csütörtöki bejelentése és a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium hétfői levele között. A Miniszterelnökséget vezető miniszter a csütörtöki kormányinfón azt mondta, annyi pénzt biztosítanak a rekonstrukcióra, amennyit a főváros jónak lát. Az NFM viszont arról tájékoztatta, a költségek nem léphetik túl a 137 milliárd forintos határt, amennyit korábban jóváhagytak. Ha így lenne, azt a kormány nem fogja kifizetni.


Az ellentmondás feloldása érdekében a főpolgármester a miniszterelnökkel fog találkozni: „Csak benne bízom” – fogalmazott.

A költségtúllépés garantált lenne, ha maradnának az eredeti tervek, ugyanis az állomások felújítására beérkezett kivitelezői ajánlatok a becsült mérnöki árhoz képest 30 százalékkal drágábbak. A különbözetre a fővárosnak sincs forrása, ezért Tarlós az egyetlen megtakarítást az állomások fel nem újításában látja. Pontosabban: a biztonságos működéshez szükséges berendezéseket, rendszereket felújítják, de nem csinosítják ki az állomásokat. Ezzel 20 százalékos megtakarítás érhető el, ami tárgyalásokkal még növelhető: így lehet esély tartani a 137 milliárdos határt. Az igaz, hogy az új szerelvények majd retroállomásokra fognak befutni, viszont garantált lesz az üzembiztonság és az utasbiztonság.

A sajtótájékoztatón Tarlós meghívására jelen volt Bíró Endre, a Metróért Egyesület elnöke, aki szerint az üzembiztonság már nem jellemző a 3-as metróban, az utasbiztonság pedig kritikus szinten van. Ha a síneket nem újították volna fel az elmúlt években, a metró már nem járhatna.

A főpolgármester ezt azzal kerekítette le, nem fogja érdekelni semmilyen politikai helyzet vagy választás. Ha a felújítást nem tudják időben elkezdeni, és odáig jutnak, hogy már nem tudják garantálni az utasok biztonságát, le fogja állítani a 3-as metrót.