Tarlós gyakori vendég lesz mostanában Orbánnál

Fotó: VS.hu / Zagyi Tibor

-

A miniszterelnök és a főpolgármester a hétvégén találkoztak, és a megbeszélést újabbak követik majd. Részleteket nem tudtunk meg, de összeszedtük, miről érdemes beszélniük.


Orbán Viktor irodájában járt a hétvégén Tarlós István főpolgármester, értesült lapunk, a találkozóról információnkat megerősítette a miniszterelnöki sajtóiroda. Az egyeztetés tárgyára vonatkozó kérdésünkre a kormányfői sajtóiroda vezetője, Havasi Bertalan annyit árult el, budapesti fejlesztésekről beszéltek.


Részleteket nem sikerült megtudnunk, csak még azt, hogy az egyeztetéseket a következő napokban folytatják.

Hogy miről tárgyalhatnak? A legjelentősebb budapesti fejlesztés ebben a ciklusban a hármas metró felújítása. Már most látszik, hogy nem tartható a Tarlós által legutóbb bejelentett novemberi kezdés. A metrópótló buszokat már meg kellett volna rendelni a lengyel Solaristól, viszont Tarlós másfél hónapja nem vitte be a fővárosi közgyűlés elé az erről szóló előterjesztést.

Így a BKV nem kapott felhatalmazást a megrendelésre, mivel nincs is fedezete, jóllehet a maga részéről már aláírta a szerződést a nyílt közbeszerzés után. A késlekedés oka, hogy várhatóan nem a BKV végzi majd a metrópótlást, hanem egy ma még ismeretlen külsős vállalkozás. Erről szóló értesülésünket mai napig nem cáfolta a főpolgármesteri hivatal.

Ennél nagyobb bökkenő a pénz hiánya. Ahogy megírtuk, a főváros 140 milliárd forintos támogatási igényt adott be, a kormány viszont tavaly ősztől csak 125 milliárd forinttal szerepeltette az Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program projektlistáján. Egy mai kormányhatározatban 137,5 milliárdra emelte a támogatást.

Ugyanakkor a kormány azt is előrevetítette, hogy az átveendő HÉV-et is százmilliárdokból újítaná fel. Ennek a hármas metró látná a kárát, mivel más uniós közlekedésfejlesztési forrást jelenleg nem címkéztek be a középső régióra vonatkozóan. Ha ebből fedezné a kormány a HÉV-felújítást, az azt jelentené, hogy a metró helyett a HÉV kapná az uniós forrás legjavát.

Ennek persze nincs érdemi jelentősége, mert a végső döntést meghozó Európai Bizottság csak részben fogja támogatni a felújítást. Erről brüsszeli forrásaink alapján számoltunk be. Miközben a főváros a teljes projektet Brüsszellel fizettetné ki. Az Európai Bizottság a főváros értésére adta, csak olyan beruházást támogatnak, ami ösztönzi az autósokat a közösségi közlekedési eszközök használatára.

Budapest önerőből nem képes megoldani saját finanszírozását. A főváros 2016-os költségvetése 85 milliárd forintos hiányt tartalmaz, még úgy is, hogy a tavaly keletkezett összes maradványt, 70 milliárd forintot felhasználják. Ezen felül 15 milliárd forint hitelfelvételt irányoztak elő fejlesztésekre.

A kormány egyébként nem csak a főváros támogatási igényéről nem döntött eddig. A legfontosabb az lenne, hogy a fővárossal karöltve megalkossák a központi régió – Budapest és vonzáskörzete – fenntartható mobilitására vonatkozó stratégiáját. Ez tartalmazza majd a különböző közlekedési módokat, fejlesztési terveket is. Az EU a stratégia alapján bírálja majd el az egyes projekteket, hogy azok illeszkednek-e a program prioritásaihoz. A kormány azonban még nem készítette el és nem nyújtotta be Brüsszelnek a stratégiát.



Lassabban a HÉV-vel

Van még egyéb is, amiről mindenképpen egyeztetnie kell a főpolgármesternek és a miniszterelnöknek, annak ellenére is, hogy az nem fejlesztési kérdés.

Tarlós és a Orbán nem egyformán látja a fővárosi közösségi közlekedés helyzetét. A főpolgármester havi egymilliárd forintot kér a kormánytól az agglomerációs járatok működtetésére, mivel ez állami feladat, Orbán viszont csak havi félmilliárd forintot hagyott jóvá. Márpedig Tarlós ragaszkodik ehhez az összeghez. A BKK számítására hivatkozik, miszerint 12 milliárd forint hiányt okoznak a főváros költségvetésében az elővárosi járatok. Januárban ultimátumot adott a kormánynak, fizessen vagy áprilistól leállítják a városhatárt átlépő járatok finanszírozását. Ezt azonban nem váltotta be.

Orbán júliusig akarja átvenni a fővárostól a HÉV-et, ami jogilag, pénzügyileg, fizikailag kivitelezhetetlen. Mint azt megírtuk, jó esély van arra, hogy idén még a BKV fogja működtetni a helyi érdekű vasúthálózatot. Az átalakítás első lépéseként vagyonleltárt készítenek, ez is több hónapos munka, majd a főváros céget alapít és abba helyezi a BKV HÉV-üzletágat. Ez a társaság jó esetben novemberben kezdhet működni, de az átalakításon dolgozók szerint lehet belőle december vége is. Aztán jöhet az állam, és átveszi a fővárosi céget. Az átalakítás forgatókönyvéről itt írtunk, erről az április végi fővárosi közgyűlés szavazhat.

Orbán viszont azzal számolt - a februári kormányhatározat legalábbis erről tanúskodik -, hogy júliustól az államhoz kerül a HÉV, ennek megvalósítására utasította a nemzetgazdasági és a fejlesztési minisztereket. Ekkorra jelölte ki a fővárossal való elszámolás határidejét, ki kinek mennyivel tartozik az elővárosi közlekedés finanszírozásából. Ez a dátum szintén megdőlni látszik.