Tarlós elvenné a BKV-tól és külső cégnek adná a metrópótlást

Fotó: MTI/MTVA / Lakatos Péter / MTI/MTVA / Lakatos Péter

-

Saját cége helyett külsős vállalkozásba készül adni a főváros a 3-as metró felújítása alatti buszpótlást - információink szerint ilyen tartalmú előterjesztés készül a városházán. Milliárdos üzletről van szó, a BKV többszörösen rosszul jár.


Egy hónappal ezelőtt már csak az aláírások hiányoztak két szerződésről, amelyekkel a BKV 150 dízel csuklós buszt rendel két gyártótól. A lengyel Solaris 75+75 darab buszt szállított volna, a Mátyásföldön működő Mabi-Bustól szintén 75+75 darab buszt rendeltek volna. Ezeket nem kész termékként, hanem elemenként érkeztek volna, a BKV-ra várt az összeszerelésük. A két beszerzés értéke 13,3 milliárd forintra rúgna.


A szerződéseket azonban nem írták alá, mert a főpolgármester levette a Fővárosi Közgyűlés napirendjéről. Az okát azóta se tárta a nyilvánosság elé.

Március 30-án ismét ülésezik a közgyűlés, és úgy tudjuk, egy teljesen új tartalmú előterjesztés fog érkezni a 3-as metró két éves felújítása alatti pótlásáról. Értesülésünk szerint ez zöld utat ad majd egy külsős vállalkozásnak, amely a BKV helyett végzi el a feladatot. A főváros tehát ahelyett, hogy saját tulajdonú cégének vásárolna új buszokat, egy magántársaságtól fog buszszolgáltatást rendelni. Jelenleg – a BKV mellett – három szolgáltató dolgozik a fővárosban, a VT Arriva , a Volánbusz és a T and J Bus Projekt.

Úgy tudjuk, korábban Tarlós István főpolgármester még arról beszélt szűkebb körben, hogy a BKV-nak a metrópótlás egynegyede, egyharmada juthat, a többi más szolgáltatóé lesz. Információink szerint a legújabb elképzelés szerint a BKV-nak semekkora részesedése nem marad a metrópótlásban.


Drágább a legóbusz, de a miénk

A Solaris buszaiból első körben 115 darabot rendelt volna a főváros, mivel a BKV évenként csak maximum 35 darab Modulo M 1688 d típusszámú buszt képes összeszerelni. Így 115 Solaris és 35 Modulóból állt volna össze a 150 darabos metrópótló alapflotta.

A készre szerelt Solarisok ára 277 ezer 420 euró volt, a darabokban szállított Modulókat 278 ezer euróért adta volna a Mabi-Bus. A főváros sokallta, ezért 266 ezer euróra akarta lealkudni, de ez már nem történt meg.

Évi 8 milliárd

A szerdai közgyűlési előterjesztést teljes titoktartás övezi, a városházán hírzárlatot rendeltek el. Értesüléseink szerint az anyag csak a közgyűlés napján lesz nyilvános. Hogy kinek adja majd a megbízást a főváros, erre forrásaink se tudtak tippelni, de mindannyian új szereplő belépését valószínűsítik. A főváros új nyílt tendert fog hirdetni, amit nem a BKV, hanem a BKK indít. A BKV egyébként se tehetné, mivel e témában eredményesen lezárt közbeszerzésen van túl, másfelől a közösségi közlekedési szolgáltatásokat a BKK rendeli meg.


Az új pályázat azzal is jár, hogy nem lesz tartható a metrófelújítás novemberi kezdete – emlékeztetett erre egy városházi forrásunk. A novemberi dátum – a metrópótlás elhúzódástól függetlenül – már ma sem tartható – tette hozzá. A BKV buszbeszerzései tendere fél évig tartott kiírástól a szerződés alá nem írásáig, így jó eséllyel jövő év elején vagy tavasszal kezdhetnek hozzá. A Solaris az első 15 busz leszállítását öt hónap, a legutolsóét 6 hónap alatt vállalta, a 75 darabon felüli megrendeléseket 180 nap után teljesítette volna.



Aki mindent veszít

A metrópótlás nem aprópénz. A BKK alvállalkozóinak buszonként évi 60-70 ezer kilométer menetteljesítményt garantál, a BKK három magánszolgáltatója hozzávetőleg 900 forintos kilométerdíjért dolgozik. Gólián Zsolt, a BKV Fürst Közlekedési Szakszervezet elnöke a VS.hu kérdésére évi 8,2 milliárd forintra becsülte a metrópótlásért a főváros által kifizetendő összeget.


Ennél azonban sokkal többről van szó – vélekedik –, mivel nincs az az őrült buszüzemeltető, amely két évre venne 150 új buszt. A buszoknak teljesítményt kell biztosítani a metrópótlás után is, ezért Gólián azt valószínűsíti, hogy a negyedik szolgáltatóként eddig a BKV által üzemeltetett buszjáratokban is érdekelt lesz. Miközben – jegyzi meg – a BKV buszaival nem 900, hanem 750 forintos kilométerdíjért teljesítik ugyanazt a feladatot.

A metrópótlás nagy vesztese – e forgatókönyv megvalósulása esetén – mindenképpen a BKV. Elesik a metrópótlásért kapott szolgáltatási díjtól, és új buszflottához se jut. Ráadásul időközben már elkezdte sofőrök toborzását, beiskolázását: 150 járművezetőt képeznek ki. Ők dolgoznának azokon a viszonylatokon, ahol munkaerőhiány lenne a metrópótló buszokat vezető tapasztalt sofőrök átirányítása miatt. Egy sofőr képzése 3-400 ezer forintjába kerül a közlekedési vállalatnak. Nem felelőtlenül vágott bele a társaság a sofőrök képzésébe, hónapok óta nem vitatott tény volt, hogy a BKV intézi majd a metrópótlást, ahogy korábban is eddig.