Tarlós döntött a dugódíjról

Fotó: MTI / Krizsán Csaba

-

Én biztos nem fogom kezdeményezni a módosítását - mondta Tarlós István főpolgármester a budapesti dugódíj bevezetésének tilalmát előíró törvényről. Összesen 10 milliárd forint bevételt remélhetne egyébként a sarctól az állam.


Két szigorú adottság van az ügyben: egyrészt a díj bevezetését 2006 tavaszán önként vállalták, az az unióval kötött támogatási szerződésben szerepel, az unió pedig nem tekint el tőle - elemezte a helyzetet Tarlós. - A másik adottság, hogy a parlament által hozott jogszabály konkrétan kizárja a dugódíj bevezetését, amíg a jogszabályt meg nem változtatják, nem érdemes a bevezethetőségről beszélni. A budapesti városvezető hozzátette: ő biztosan nem kezdeményezi e jogszabály megváltoztatását.

Amennyiben az állam kalkulál a dugódíjból származó bevételekkel a budapesti közösségi közlekedés finanszírozásánál, akkor megváltoztatja a jogszabályt, máskülönben több pénzt kell adnia a közösségi közlekedésre.

Annak ellenére, hogy Tarlós egyértelműen nem vezetné be az új díjat, elkészült egy összefoglaló jelentés a kivetéséről. Eszerint Budapesten évi 5000 forintba kerülő fővárosi matricát vezetnének be, ami minden, a közigazgatási határon belül közlekedő valamennyi gépkocsira vonatkozna, és évi 4,5 milliárd bevételt hozna. Emellett létezne egy belső zóna, ami Pesten a Margit híd-Szent István körút-Bajcsy-Zsilinszky út-Károly körút- Múzeum körút-Vámház körút és a Duna közötti területre vonatkozna, valamint Budán az Erzsébet hídtól a Lánchíd utca-Alagút utca-Attila utca-Csalogány utca-Bem rakpart és Margit híd között. Az Alagút utca és Lánchíd utca tompaszögű része kimaradna ebből, és díjmentesek volnának a rakparti utak is. A belső fizetős zóna bevezetésének jelentős forgalomcsökkentő hatása lenne. Az Alagút utca, Lánchíd utca és a Lánchíd díjköteles lenne, az Erzsébet híd díjmentes lenne. A díjtétel 700 forint lenne zónahasználatonként, és évente 5,5 milliárd bevételt hozna. A dugódíjból származó várható éves teljes bevétel mintegy 10 milliárd lehetne. A zónán belül lakók és a törvény szerinti kivételek nem fizetnének, a családon belüli második autóra díjkedvezményt adnának.