Tarlós: a kormány elkésett a metrófelújítást támogató döntésével

Fotó: VS.hu / Zagyi Tibor

-

Addig nem kezdődik a 3-as metró felújítása, ameddig erre a kormány nem ad garanciát – közölte a főpolgármester. Tarlós István a VS. hu-nak azt mondta, akármikor is dönt erről a kormány, már lehetetlen novemberben indítani a rekonstrukciót.


„Nem tud már olyan kormányhatározat születni,

ami a metrófelújítás tervezett novemberi kezdetét lehetővé tudná tenni” – mondta a VS.hu kérdésére a főpolgármester. Tarlós Istvánt sajtótájékoztatóján kérdeztük arról, mennyi időn belül kellene megszületnie a kormány döntésének, amivel garanciát vállal a 3-as metró felújításának támogatására. Egy másik kérdésre válaszolva kiemelte, addig nem írják ki a kivitelezési tendert, ameddig nem kapnak garanciát kormánytól, illetve Brüsszeltől a költségek kifizetésére, mert az fedezetlen kötelezettségvállalás volna, ami törvénysértő.


A főpolgármester számára lényegtelen hogy az EU vagy az állam fogja kifizetni a felújítás költségét, a lényeg, hogy elkészüljön. Hozzátette, hallott már olyan véleményt, miszerint valakinek az lehet az érdeke, ne tudják befejezni 2019-re a rekonstrukciót, és ami azt illeti, nem lepi meg ez a vélekedés. „Bőven előfordulhat” – állapította meg.

Az már nem kérdés, hogy csúszik a projekt, ennek intervallumát 45 nap és 180 nap közé tette.

A VS.hu kérdésére elmondta, amennyiben a a metrópótlást szolgáltatásmegrendeléssel oldják meg – a kormány akaratának megfelelően –, akkor a főváros maximum annyival vesz részt ebben, amennyibe a BKV által megrendelt, de ki nem fizetett 150 új busz kerülne. Mint korábban megírtuk, ez az összeg 13 milliárd forint. Ha ennél többe kerül a külsős vállalkozás megbízása, az ezen felül részt a kormánynak kell vállalnia. Erre kértek garanciát július 5-ig. Ha nem jelenik meg ilyen tartamú kormánydöntés a Magyar Közlönyben, akkor a főváros július 6-án engedélyt ad a BKV-nak, hogy a már aláírt szállítási szerződést érvényesítse és megvegye a 110 Solaris-buszt.


„Ez egy kész ajánlat, ezt nem lehet már eldugni.

Olcsóbb és időben is jobb ajánlat. Miért ne ezt választanánk? Nem mondhatom azt, hogy egy országos koncepció kedvéért nem kell a lengyel ajánlat. Nekünk most van szükségünk csuklós buszokra, nem évekkel később” –nyomatékosította álláspontját Tarlós. – A főpolgármester a nemzeti buszstratégiára utalt, amelyre hivatkozva a kormány kérte magyar buszok előnyben részesítését az önkormányzatoktól. Tarlós megjegyezte, ő nem ismer jelenleg magyar gyártású buszt, de ha a kormánynak ez a szándéka, annak is meg tudnak felelni, mivel a BKV-nak 5-600 buszát kell majd lecserélni, ami lehet magyar jármű.

Kérdésre válaszolva arról is beszélt, a BKV-nak optimista és pesszimista becslése is van arra, hány forint lehet a különbözet, amit a kormánynak kellene kifizetni, ha külsős szolgáltatót alkalmaznak buszos metrópótlásra: 5 milliárd és 20 milliárd forint közötti összeg, de a felső határ magasabb is lehet.



Ravaszkodó technikák

A főpolgármester szóba hozta az agglomerációs közlekedés állami átvételének folyamatát is. Eszerint a kormány július 1. helyett a november 30-ig szeretne birtokon belül kerülni, vagyis átvenni a HÉV-hálózatot és a buszjáratok üzemeletetését. Tarlós kifejezte nem tetszését, amiért a kormány a decemberig hátralevő időben a fővárostól várja el, hogy előfinanszírozza ennek a költségét, miközben erre júliusig is csak a kiszámított működési összeg felét, 3 milliárd forintot biztosított.


Megjegyezte, változatlanul a főváros adósának tekinti az államot, amely az agglomerációs közlekedés 2015-ös díját sem fizette ki – 12 milliárd forintot –, holott a helyközi közlekedési biztosítása az állam feladata. „Nem nagyon szeretem a ravaszkodó fogalmazási technikákat” – mondta arra, hogy az illetékes minisztérium levele levelében az olvasható, a 12 milliárd forint a főváros szerint annyi, amennyi. Tarlós azt mondta: ez nem vélekedés kérdése, ez ugyanis tény, hogy ennyibe került a fővárosnak a környékbeli települések ellátása. Hozzátette, még a helyi közlekedésre idén járó 18 milliárd forintból se láttak egy forintot, miközben ezt a kormánynak ütemesen kellene utalni.

Abban sem ért egyet a kormánnyal, hogy még érvényben van az a szerződés, amely alapján a főváros 2022-ig vállalja az agglomerációs járatok működtetését állami finanszírozással. „Ezt már réges-rég felmondta a BKK” – hangsúlyozta.



Adó a Rómaira, csatorna a Margitszigetre

A főpolgármester a Római-parton építendő mobilgáttal összefüggésben bejelentette, a hullámtéren épült ingatlanokra értéknövekedési adót fognak kivetni. Ennek mértékét adószakértők állapítják majd meg, ha a elkészült a gát. Azoknak a házaknak nem kell majd ezt fizetni, amelyek az akkor hatályos törvények szerint épültek a hullámtérre 60-80 évvel ezelőtt.

Júliusban a Margitszigeten végre elkezdik a szennyvíz- és csapadékvíz-hálózat kiépítését, a munkálatokat 2017 júniusra, a vizes világbajnokság kezdetére befejezik. Jelenleg évente 250 millió liter szennyvíz tisztítatlanul ömlik a Dunába, ezt fogják a folyó alatt a pesti oldal szennyvízkezelő telepeire vezetni. Ehhez modernizálják Dráva utcai szennyvízátemelőt, az utca felszínén kerékpáros utat és gyalogos sétányt alakítanak ki az Árpád hídig.