Szokatlan hangot vett fel a feketedoboz, mielőtt lezuhant az orosz gép

Fotó: MTI/EPA / Haled el-Fiki

-

Ezt mondják az oroszok, míg az egyiptomi sajtó a gép farokrészének meghibásodásáról írt.


A szombaton a Sínai-félszigeten lezuhant orosz utasszállító repülőgép előkerült feketedobozait vizsgálják már a szakértők. Az orosz és az egyiptomi média viszont teljesen másról ír, mit is rögzítettek.


Az Independent arról írt, hogy az Interfax orosz hírügynökség arról számolt be, hogy a pilótafülke hangfelvételén „szokatlan, egy átlagos repüléstől távol álló hangokat” hallani, pont azelőtt, mielőtt a gép lezuhant volna. Arról is írnak, hogy „egy hirtelen vészhelyzet állt elő, ami a legénységet meglepetésként érte, ezért nem küldtek segélyjelet”.

Az egyiptomi hatóságok és az egyiptomi média viszont kitart amellett, hogy a gép meghibásodása okozta a balesetet.

Az al-Maszri al-Jóm egyiptomi napilap a feketedobozokat vizsgáló szakértői csoport egyik tagjára hivatkozva arról számolt be, hogy a gép hátsó részében történt meghibásodás, amely egy repedést okozott a farokrész jobb falában. A feketedoboz felfedi az Iszlám Állam hazugságát című írás szerint mindez kizárja annak a lehetőségét, hogy a dzsihadista szervezet egyiptomi ága lőtte le a szerencsétlenül járt gépet.

Az egyiptomi lap keddi cikkében az Egypt Air forrására hivatkozva továbbá azt is írta, hogy a gép karbantartásáról szóló szerződés az egyiptomi és az orosz légitársaságok között már három hónapja lejárt. „Nem történt műszaki vizsgálat, mielőtt a gép felszállt a sarm-es-sejki repülőtérről, annak ellenére, hogy a repülőt korábban is érték meghibásodások” – idézi az újság név nélküli forrását.

Az említett lap már hétfőn jelezte, hogy a tizennyolc éve üzemben lévő légi jármű 2001-ben már szenvedett balesetet. Az akkor éppen Bejrútból érkező gép hátsó része landoláskor a kairói repülőtér betonpályájához csapódott. Az orosz légitársaság tisztségviselői ugyanakkor hangsúlyozták, hogy az akkor keletkezett károkat rendbe hozták.

Az NBC Newsnak hétfőn amerikai hírszerzési hivatalnokok azt mondták, egy műholdjuk által készített felvételen az látható, hogy a zuhanás előtt egy hőcsóva jelent meg a gépnél, előtte a föld felől viszont nem volt látható ilyen. Így ez is azt a feltételezést támasztja alá, miszerint a géppel történhetett valami, és lelőtték.


Megfigyelők ezzel kapcsolatban megjegyezték, hogy eddig mind az egyiptomi, mind az orosz fél a saját érdekeinek megfelelő nyilatkozatokat adott. Egyiptom azt reméli: az ország közbiztonságának stabilitását hangsúlyozva elérheti, hogy a gyengélkedő gazdaság számára létfontosságú idegenforgalom visszaálljon a forradalmi évek káosza előtti szintre. Eközben az Airbus 321-est üzemeltető Kogalymavia (nemzetközi nevén Metrojet) légitársaság vehemensen cáfolja a műszaki hibával kapcsolatos spekulációkat.