Szigorú diéta lassíthatja az időskori elbutulást

Fotó: MTI/MTVA / Simó Endre / MTI/MTVA / Simó Endre

-

Mentálisan 7.5 évvel voltak fiatalosabbak kortársaiknál azok, akik hanyagolták a vörös húsokat, a zsiradékban sült ételeket, a sajtot, meg az édességeket, állapította meg a chicagói kutatócsoport egy öt éves vizsgálatra hivatkozva. A speciális étrend szerintük az Alzheimer kór kialakulásának kockázatát is csökkentheti.


A chicagói Rush Egyetemi Kórház kutatócsoportjának frissen közzétett tanulmánya szerint a zöld leveles zöldségekben, babfélékben, bogyókban és teljes kiőrlésű gabonában gazdag étrenddel lassítani lehet a gondolkodási képességek időskori hanyatlását. A szigorúan betartott, úgynevezett MIND-diétát követők kognitív funkcióik tekintetében 7,5 évvel fiatalabbnak mutatkoztak a nem ilyen módon étkező kortársaikkal szemben.

Az MND diéta több étrend keveréke. 15 összetevőből áll, és követőinek naponta háromszor kell teljes kiőrlésű gabonát, illetve zöldséget fogyasztaniuk. Napi egy pohár bor is a diétához tartozik, valamint hetente kétszer bab és baromfi, egyszer pedig hal.

Korlátozni kell viszont gyakorlatilag valamennyi egészségtelennek tartott élelmiszer fogyasztását, beleértve az olajban és zsírban sült ételeket, a vörös húsokat, zsíros tejtermékeket, édességeket és tésztaféléket. A gyümölcsök közül is csak a bogyósok szerepelnek a menüben.

A kutatás során a Chicago környéki nyugdíjas közösségekből és idősotthonokból 960, átlagosan 81,4 éves idős ember kognitív képességeit vizsgálták majdnem öt évig. A tanulmány az Alzheimer and Dementia című folyóiratban jelent meg.