Szigorítanák a pilóták pszichológiai vizsgálatát, de nem számottevően

Fotó: AFP / ROSLAN RAHMAN

-

Nem javasol túlságos szigorításokat a légi biztonsági szabályokban az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség, és még azt sem tudni, mikor lesznek szabályok az ajánlásokból. Azt, hogy mindig két ember legyen a pilótafülkében, világszerte számos légitársaság már bevezette.


Andreas Lubitz, a pszichiátriai betegségekben szenvedő 28 éves másodpilóta, márciusban szándékosan vezette neki a Germanwings gépét az Alpok szikláinak. A fedélzeten 149 ember utazott, senki nem élte túl a katasztrófát.
A pilótát, aki az illemhelyre távozott - mint kiderült vízhajtót kapott -, Lubitz kizárta a fülkéből. Mint kiderült, a másodpilóta eltitkolta hogy pszichiátriai kezelés alatt áll, és hogy erős gyógyszereket szed, noha így nem repülhetett volna. Az is kiderült azonban, hogy a pilótaengedélyek megújításakor nem kötelező a pszichológiai vizsgálat, akkor sem, ha valakit korábban már kezeltek pszichiátriai betegséggel. Erről minden esetben a repülőorvos dönt.

A tragédia után az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség (EASA) munkacsoportja elkezdte elemezni a történteket, (EASA), és pénteken juttatta el javaslatait az Európai Bizottsághoz. További egyeztetések után a javaslatok beépülhetnek az európai légi biztonsági szabályokba, amelyek, akárcsak az egészségügyi alkalmassági követelmények, egész Európában egységesek.

Az EASA munkacsoportja összesen 6 pontban foglalta össze a javaslatait.

Az első javaslat, hogy a pilótafülkében mindig legyen két ember. Az Egyesült Államokban ez már most is kötelező, de éppen a Germanwings tragédiája miatt a légitársaságok március végén világszerte sorra jelentették be, hogy adoptálják a szabályt. Így tettek a legfontosabb német légitársaságok, köztük a Lufthansa is.
További két ajánlás, hogy valamennyi pilótát vessék alá pszichológiai értékelésnek, mielőtt szolgálatba lépnek, ezzel párhuzamosan pedig szigorúbban ellenőrizzék azoknak az orvosoknak a munkáját, akik felelősek a pilóták rendszeres egészségügyi vizsgálataiért
A pilótákat szúrópróbaszerűen alkohol- és drogtesztnek is alá kell vetni, legalább az orvosi felülvizsgálatokon, vagy amikor felveszik őket egy légitársasághoz, illetve akkor, ha felmerül a gyanú hogy erre szükség van.
Ezen kívül egészségi állapotukról összeurópai adatbázist kell létrehozni, az országok egyedi szabályainak pedig egyensúlyt kell teremteni a pilóták személyiségi jogainak védelme, és a repülésbiztonság között.