Szeptembertől drágul a benzin

Fotó: VS.hu / Adrián Zoltán

-

Szeptembertől a benzin jövedéki adója a kőolaj világpiaci árától függ: ha olcsóbb az olaj, magasabb az adó. Volt már ilyen, más előjellel.


Ha egy kicsit drágul az olaj, olcsóbb lehet a benzin – paradoxonnak tűnik, de a szeptember elsején életbe lépő jövedékiadó-változás miatt valóban ez lesz a helyzet. A kormány a nyáron találta ki azt a módosítást, amely szerint ha ötven dollár alá esik a brent olaj hordónkénti ára, akkor a benzin jövedéki adója literenként 120 helyett 125 forint lesz, a gázolajé pedig 110,35 forint helyett 120,35. Ha az áfát is beleszámoljuk, akkor a benzin ára 6,35 forinttal, a gázolajé pedig 12,7 forinttal nő, ha csökken az olajár.

A brent olaj árát negyedévente vizsgálják majd felül, s teszik közzé az új viszonyítási árat. A kőolaj ára pillanatnyilag 49 dollár felett jár, vagyis az autósok izgulhatnak néhány cent drágulásért, ellenkező esetben szeptembertől jön az áremelés.

Nem ez az első eset, hogy a mindenkori kormány az energiahordozó árának alakulásához igazítja a jövedéki adó mértékét. Draskovits Tibor pénzügyminisztersége alatt, 2004-ben lépett hatályba a mostanihoz hasonló módosítás. Nem volt túlságosan szofisztikált: ha két egymást követő hétfőn a benzin átlagára meghaladta a 250 forintot, a gázolajé pedig a 225-öt, akkor literenként egy forint 60 fillérrel, áfával együtt két forinttal csökkent a jövedéki adó mértéke. Minden további öt forint áremelkedésnél még 80 fillérrel, vagyis áfával együtt egy forinttal kellett kevesebbet fizetni, az árcsökkenés azonban mindösszesen nem lehetett több 12, a gázolajnál nyolc forintnál. A mozgó jövedékiadó-szabályozás néhány évig maradt érvényben.


Tankolni márpedig muszáj


A különbség a korábbi és a mostani módosítás között annyi, hogy akkor az áremelkedéssel párhuzamosan csökkent a jövedéki adó – mondván a lakosságnak elég teher kifizetni az egyre drágább és drágább üzemanyagot, az államháztartás pedig extra bevételekhez jut egyébként is a magasabb árakra rakódó áfából. Most pedig az állam a kieső bevételeket próbálja az extra adóval némiképp kompenzálni. Jövedéki adóból nagyságrendileg 1000 milliárd forint folyik be, ennek majd kétharmadát adja az üzemanyagok adója, a cigaretta 300 milliárd forint, a maradék pedig az alkoholtermékekből jön össze.

Az is igaz ugyanakkor, hogy az olajpiacon is történt egy s más az elmúlt 12 évben. A Draskovits-féle módosítás idején a hordónkénti 40 dolláros kőolajár rekordnak számított, Magyarországon azt megelőzően soha nem volt olyan drága a benzin. A költségvetés számára ez persze egyfajta pénzszivattyú volt, hiszen a büdzsé összeállításakor jóval alacsonyabb árral számoltak, így az üzemanyagokra rakódó áfa ajándékbevétel volt. A jövedéki adó fix, tehát az adóbevételt csak annyiban befolyásolta az üzemanyag ára, hogy az autósok visszafogták magukat, és kevesebbet tankoltak, így nem fogyott a várt mennyiségben benzin és gázolaj.

Az olaj ára azonban nem állt meg 40 dollárnál, sőt. A válság előtt, 2008 nyarán 140 dollár közelébe kúszott fel az ár, majd 2008 decemberére száz dollárt esett a brent. Innen lassan visszaaraszolt 100 dollár fölé – ez volt az az időszak, amikor 450 forint fölé drágult a benzin átlagára a magyar kutakon. A világpiaci ár 2014 nyarán kezdett esni, s 2015 elejére kevesebb mint a felére szakadt.


A brent olaj világpiaci árának alakulása

Brent Crude Oil Chart