Száguldhat a Kékszalag

Fotó: MTI / Szántó Áron

-

Erős szélben nem lehet macsónak és laza gyereknek lenni. Ma rajtolt el Európa egyik legjelentősebb vitorlásversenyének mezőnye a Balatonon.


Füredet megviselte az esti vihar. Öles ágak hevernek a parti sétányon, az autók mélyen gázolnak a vízben. A kikötőben vízhatlanba öltözött, aggódó arcú versenyzőket látni fél 7 körül. Csütörtök reggel rajtol el a Kékszalag Erste World Nagydíj , Európa leghosszabb távú tókerülő vitorlásversenye.
A Kékszalagokon nem viharos, erős szélben áll ki a versenyből a legtöbb hajó, hanem szélcsendben és kánikulában. Most valószínűleg nem ezekkel és az árvaszúnyogokkal kell majd hadakoznia a közel 500 fős legénységnek.



Ha valaki felkészülten indul el a Kékszalagon, felelősen gondolkodik és úgy is cselekszik a vízen, akkor valószínűleg nagyobb veszélyben volt az autópályán - amikor a versenyre utazott -, mint a tavon. Egyetlen dolgot nem lehet erős szélben: macsónak és laza gyereknek lenni.
A verseny a nagy és drága rohanógépekről is szól, várhatóan ezek közül kerül ki az abszolút győztes, bár megesett már korábban más, nagy európai tókerülőn, hogy a nagyon erős szélben az egyébként szupergyors vitorlások nem tudtak elrajtolni és egy hagyományos, amúgy esélytelen hajó nyert.
A versenyt megelőző napokban sok szó esett az időjárás-változásról, az erős szélről. A szabályok szerint: ha elrajtoltak, nem szakítják meg a versenyt, bármilyen is az idő. Minden hajónak van felelős vezetője, akinek el kell döntenie, hogy a hajó és legénysége felkészült-e az erős, viharos szélben történő vitorlázásra. Rajt után 48 órán át nyitva lesz a pálya, addig kell körbeérni. Csak a vízi rendőrség szakíthatja félbe a versenyt, ha olyannak ítéli a helyzetet.