Süllyesztőbe kerül a Volkswagen?

Fotó: AFP / FRANCOIS NASCIMBENI

-

Nehéz megjósolni, milyen sors vár a Volkswagenre, amelyet a szeptemberben kitört motorbotrány rendített meg – véli a Pioneer Alapkezelő részvénybefektetési igazgatója. A botrány kimenetelét az amúgy is rendkívüli piaci események befolyásolhatják.


Az idei, nyugodtnak egyáltalán nem mondható piaci környezetbe robbant be a Volkswagen-bomba – emelte ki Pálinkás Ervin, a Pioneer Alapkezelő részvénybefektetési igazgatója egy szerdai háttérbeszélgetésen. Emlékeztetett: az év a svájci jegybank döntésével indult, amelynek következtében pillanatok alatt soha nem látott árfolyam-emelkedést produkált a frank. A nyár a görögökről szólt, hogy aztán augusztus végén a válság miatti feszültségeket egy pillanat alatt elsodorja a kínai részvénypiac zuhanása. Amikor pedig már éppen megnyugodtak volna a kedélyek, akkor derült ki a német autógyártó konszernről, hogy meghamisította dízelmotorjai adatait.

Pálinkás szerint éppen ezért a Volkswagen-ügyet olyan más tényezőkkel együtt kell vizsgálni, mint például a kínai gazdaság növekedésének a lassulása vagy az amerikai jegybank régóta várt kamatemelése miatti várakozások, netán az olajár csökkenése. Annál is inkább, mivel a dízelmotorok botránya hathat a gázolajpiacra, így az egész olajágazatra is. Ha ez nem lenne elég, október hagyományosan a legparásabb hónap a részvénypiacokon.

Mindez azonban a Pioneer részvénybefektetési igazgatója szerint nem jelenti azt, hogy a Volskwagent már temetni kéne. Emlékeztetett: az elmúlt években az egyik fő versenytárs, a Toyota, többször is hasonló visszahívási ügybe keveredett – ráadásul a légzsákok hibája biztonsági probléma, míg a VW motorbuherálása nem –, ez mégsem rendítette meg a céget. Az ellenpélda a Nokia, amely nem tudta tartani a versenyt az okostelefonokat fejlesztő cégekkel, és valaha piacvezető termékeivel együtt került a süllyesztőbe a márka.

A Pioneer Alapkezelő szerint a legrosszabb forgatókönyv az, amely szerint a VW a legmagasabb bírságban részesül, perek sorozatával kerül szembe, miközben Kína gazdasága a vártnál nagyobb ütemben lassul, a belső feszültségektől és politikai kihívásoktól terhelt Európa pedig képtelen a kialakuló újabb válságot kezelő intézkedések meghozatalára. „ Reményeink szerint ennek a forgatókönyvnek a valószínűsége alacsony, hiszen a probléma Európa vezető gazdaságának egyik legfontosabb iparágában jelentkezik, tehát a döntéshozók is érzik ennek súlyát” – mondta a Pioneer igazgatója.

Az alapkezelő nagyobb valószínűségét látja egy optimista forgatókönyv megvalósulásának. Ebben azzal számolnak, hogy az európai intézményrendszer kezelni tudja a problémát. Például módosítja az iparági szabályozásokat, így a VW-t elviselhető mértékű bírságok sújtják. A pozitív végkimenetelhez azonban az is kell, hogy az euróövezet jegybankja, az Európai Központi Bank elkötelezze magát amellett, hogy folytatja a márciusban elkezdett gazdaságélénkítő programját, a kínai gazdaság lassulása pedig kezelhető marad, így pedig nem omlik össze a VW ázsiai exportja.