Sosem volt még ilyen fájdalommentes a válás

Forrás: rtlklub.sajtoklub.tv

-

Új, tízrészes, saját gyártású sorozat indult az RTL Klubon. A Válótársakban csodás színészek adják egymásnak a kilincset. Nem az ő hibájuk, hogy szépen csillogó álvilágban kell forgolódniuk, és egyetlen percre sem lehet elhinni, hogy itt igazi emberek igazi válásáról van szó.


Az HBO saját gyártású, magas szakmai színvonalon megcsinált sorozatai (legutóbb az Aranyélet) jót tesznek a hazai tévés piacnak, amennyiben más csatornák vezetői is úgy érzik, szükség van magyar sorozatokra a szappanoperákon túl is. Az elmúlt évek próbálkozásai nem sikerültek túl jól, különösen a Casino bukott nagyot szemvillanás alatt. A köztévén van egy-két saját gyártású heti sorozat – bár most épp a Hacktion és a Fapad is szünetel –, ott viszont a nézettség legfeljebb harmadlagos szempont.


Lengyel Tamás, Scherer Péter, Stohl András, Balsai Mónika, Gubás Gabi és Földes Eszter


Stohl András is utoljára a köztévén, a Tűzvonalban belevaló Bordás őrnagyaként kapott sorozatfőszerepet. Az RTL Klubon indult, holland eredeti alapján készült Válótársakban hasonló intenzitással játszik, karaktere, Bálint két végén égeti a gyertyát: két gyereket nevel, ingatlanos cége van, és közben minden második szembejövő nővel megcsalja a feleségét, Zsófit (Gubás Gabi).

Ennek a sorozatnak ő a főhőse, a vele való azonosulás pedig akkor is komoly nehézségekbe ütközik, ha a színész igyekszik tépelődő, önmarcangoló alkatként ábrázolni Bálintot. Nem Stohlon múlik, hogy nem sikerül elmélyítenie a figurát: a forgatókönyv úgy van megírva, hogy ha jön egy újabb csinos nő, Bálint rajzfilmfiguraként utánairamodik, két perccel később pedig már szex után, öltözködés közben telefonál a nejével, hogy mennyire hiányoznak egymásnak.


Stohl András a pácban


De túlságosan előreszaladtunk, ezek a különböző variációkban ismétlődő jelenetek azután kezdődnek, hogy Zsófi elküldi hazulról Bálintot. Nem csoda, a férfi a kertkapu előtt (?) hetyeg a szeretőjével, aki egyébként a könyvelője (a sajnálatosan ritkán forgató Pálmai Annáé a hálátlan szerep, figurájának sokat kell szexelnie rosszul rendezett jelenetekben, máskor a konyveles@konyveles.hu e-mail címről küldözget magáról meztelen fotókat Bálintnak).


Stohl András, Lengyel Tamás és Scherer Péter


A főhős dicstelen távozása egybeesik azzal, hogy építésvezetője, Joci (Lengyel Tamás) is különköltözik barátnőjétől, mert megijed, hogy Szonja (Földes Eszter) már nagyon szeretne gyereket, és ezt – újabb rajzfilmfigura – úgy jelzi, hogy kiabálva toporzékol a felújítandó ház ajtajában, mert most azonnal dugni akar.

Az egyetlen szál, ahol elhisszük, hogy valódi emberekről van szó, a Scherer Péter által játszott Dávidé, akit a tizenhatodik házassági évfordulójukon dob ki a felesége, Tamara (Balsai Mónika). Egyébként itt annyi sztori sincs, mint a másik két főszereplőnél, Tamara egyik pillanatról a másikra közli Dáviddal, hogy egyszerűen idegesíti a jelenléte. De paradox módon pont ez a villámcsapásszerű, előkészítetlen fordulat hat a leghitelesebbnek, köszönhetően Scherer és Balsai érzékeny, kevés lehetőségből is több árnyalatot megmutatni képes játékának.


Scherer Péter, Stohl András, Lengyel Tamás


Mondani sem kell, hogy a Válótársak világa ugyanolyan, mint a legtöbb magyar vígjáték mesterséges miliője: IKEA-katalógusból épített paloták, sportkocsik, nálunk mindig így néz ki a valójában csak nyomokban létező felső középosztály elképzelt életmódja a gyerek fociedzésével meg wellnessezgetéssel. De nem ez a legnagyobb baj, ezen csak fáradtan legyinteni érdemes.

Sokkal komolyabb probléma, hogy a forgatókönyvírás hazai gurujává avanzsált Köbli Norbert (A berni követ, A vizsga) és írótársa, Gasztonyi Kálmán megközelítésében egyetlen válás sem jár igazi érzésekkel, minden netten, kellemdúsan és lehetőleg fájdalommentesen alakul. Bálint az első két epizód alatt is annyiszor alázza meg Zsófit, hogy a helyében bárki más hisztérikus zokogásban törne ki, ehelyett a nő mindvégig kedves és visszafogott marad. Még csak véletlenül sincs sehol egy igazi vita, néhány nyers mondat vagy kétségbeesett békülési kísérlet (ilyesmihez egyébként megint csak Scherer és Balsai közös jeleneteiben jutunk a legközelebb).


Stohl András fogat mos a gyerekeivel


Pedig azt sem lehet mondani, hogy az alkotók direkt akarták volna puhítani a témát a vígjátéki hangütés érdekében, mert egyértelmű, hogy mely jeleneteket szánták drámainak, vagyis inkább a dramedyk hangnemkeverését szerették volna megvalósítani. Ehhez viszont őszinte pillanatokra és megszenvedett döntésekre is szükség lenne a férfihármas jópofa lötyögésén és a pucér melleken túl. Nem a színészeken fog múlni, ha a Válótársak a folytatásban sem lesz képes komolyan venni a központi problémát, amiről szól.


Kövesd a VS.hu kultúrarovatát a Facebookon!