Sokkoló világba csöppentek hirtelen Michelisz fiatal utódai

Forrás: Zengő Motorsport

-

A Zengő Motorsport kedden reggel jelentette be, hogy Nagy Dániel és Ficza Ferenc személyében két versenyzőt indít a túraautó-világbajnokságon. Nagy 17, Ficza 19 éves, Wéber Gábor szerint könnyen kifoghat rajtuk a WTCC világa, de jól is elsülhet a dolog, ha higgadtan versenyeznek. Nem vezettek még ilyen autót, a Zengő Motorsport sem vár egyelőre eredményeket a fiataloktól. Még ne keressük bennük az új Michelisz Norbit!


Ficza Ferenc 14 évesen már bajnoki címet ünnepelt a Suzuki Kupában, később elindult az ETCC-ben (a WTCC európai változata) is, ahol tavaly a Hungaroringen az egyik futamot megnyerte, a másikban pedig a második helyen végzett. Az egyik legnagyobb magyar tehetségnek tartják.

Nagy Dániel már kétszeres bajnok az RCM Suzuki Kupában, tavaly pedig a Red Bull Ringen a TCR futamon életében először vezetett Seatot, amivel a Zengő Motorsport benevezte, az időmérőn egyből a harmadik lett, itt győzhette meg Zengő Zoltán csapatvezetőt, hogy neki adja a másik Hondát.


Ficza és Michelisz, mellettem az utódom?


Még hónapokkal ezelőtt szóba került a csapatnál Wéber Gábor neve is, de Zengő Zoltán csapatvezető úgy döntött, hogy inkább a fiatalokra épít. Wéber a 2012-es évben több WTCC-futamon is rajthoz állt a csapat színeiben, így tapasztalatai alapján tökéletes alany arra, hogy segítsen nekünk felvázolni, mik lehetnek az előnyei és a hátrányai a Ficza, Nagy pilótapárosnak.

„Danit kevésbé ismerem, Ferivel már versenyeztem is, az tény, hogy mind a ketten nagyon tehetségesek – kezdte Wéber a VS.hu-nak. – Az biztos, hogy mély víz ez nekik, de azt most nagyon nehéz megmondani, hogy mennyire segítheti vagy vetheti vissza a pályafutásukat, ha hirtelen ilyen profi közegbe kerülnek. Vannak, akikből ez kihozza a maximumot, de van, akit agyonnyom a teher, mert nem volt elég felfutási ideje, lelkileg még nem áll kész az ilyen feladatra.”


Wéber (balra) és Michelisz a 2012-es Magyar Nagydíjon


Ficza Ferenc egyelőre nem tudta felfogni, hogy mi történt vele. „Nagyszerű lehetőség az, amit kaptam, egy újabb álmom, mondhatom, hogy a legnagyobb álmom vált valóra. Hihetetlen érzés, még most is próbálom feldolgozni, hogy ilyen fiatalon ekkora lehetőséget kaptam az élettől és Zengő Zoltántól.


Az Eb-hez képest is hatalmas ugrás a WTCC, hiszen ez a túraautózás csúcsa, itt tényleg a legnagyobbak mennek.

A pilóták nemcsak, hogy nagyon gyorsak, de nagyon tapasztaltak is, nagyon nehéz lesz ellenük menni, az biztos” – mondta kérdésünkre.


Nagy autója még darabokban

A mindössze 17 éves Nagy Dániel még nem biztos, hogy elindulhat a hétvégén kezdődő világbajnokság Francia Nagydíján, de a második, szlovákiai és a harmadik, magyar versenyhétvégén biztosan ott lehet.

„Elég új keletű a dolog, hiszen egy héttel ezelőtt még úgy volt, hogy nem beszélhetünk WTCC-s indulásról, majd jött a hír, hogy mégis elképzelhető a dolog. Az én autóm most tart Franciaországba, a motor is odamegy, ott lesz összerakva a kocsi, szóval még én magam sem tudom, hogy kész lesz-e a rajtra. Ha most nem is, a következő futamon már várhatóan indulhatok.”


Nagy Dániel (középen) 17 évesen hatalmas lehetőséget kapott


Nagyban felemás érzések kavarognak, azt mondja, először az izgatottság dominált, de aztán tudatosult benne, hogy az elmúlt hónapokban azért dolgozott annyit mentálisan és fizikálisan, hogy felkészült legyen, ha jön egy ilyen esély. „17 évesen a csúcskategóriában egy ilyen nagy csapatnál versenyezni... Ha megkapja élete lehetőségét az ember, akkor fel kell nőni hozzá és élni kell vele.”

Wéber azt mondja, hogy Zengő Zoltán részéről ez egy olyan kockáztatás, ami még jól is elsülhet, de elsőre sokkoló lehet a fiataloknak, ami vár rájuk a WTCC-ben. „Ez egy nagyon komoly színvonal, nagyon rutinos, agresszív pilótákkal van tele a mezőny,


itt senki nem kér elnézést, senki nem vigyáz rád, tizenévesen ez tényleg sokkoló lehet.

Ferinek annyiból könnyebb dolga lesz, hogy már van nemzetközi tapasztalata, persze neki is felugrik majd a pulzusa az első hétvégén. Inkább Daninak lesz ez egy nagyobb ugrás, ő viszont az esélytelenek nyugalmával vezethet majd. Bár őt nem úgy ismerem, mint aki úgy ül be az autóba, hogy tök mindegy, ha utolsó lesz.”


A WTCC kegyetlen világa:


Wéber kiemelte, hogy a fent említett TCR-es tavalyi időmérőn Nagy valóban jól ment, de a futamon a rajt után sok helyet veszített és balesetbe is keveredett, szerinte a WTCC-ben még ennél is keményebb futamok várnak rájuk. „Itt nem pisloghatsz kettőt sem, mert azt azonnal hárman kihasználják. Nagyon sok pozitív és negatív élménnyel fognak gazdagodni, de nagyon fontos, hogy ne legyen velük szemben túlzott várakozás sem a csapat, sem a család, sem a barátok, sem a szurkolók részéről.”

Ahogy a Zengő Motorsport fogalmazott: „Michelisz Norbertnek a dobogóért kell harcolnia a Jedik között. A mi padavanjaink persze velünk együtt álmodhatnak a sikerről, de addig van megint némi teendő. Elég, ha tudják, hogy átjárja őket az erő. Meg kell tanulniuk uralni.”

Ficza azt mondja, már érzi ezt az erőt, ugyanakkor leszögezte, hogy neki nincs semmilyen elvárása magával szemben azon túl, hogy minél többet tanuljon. Szerinte egyelőre a csapat részéről sincs eredménykényszer.


Tanulni, tanulni és tanulni, ez a legfontosabb az idén.

Az a célunk, hogy minden egyes hétvégén kihozzuk magunkból és az autóból a legtöbbet, minél több futamon végig szeretnénk menni” – mondta a 19 éves tehetség, aki a hétvégi Francia Nagydíj pénteki első gyakorlásán fogja először vezetni a WTCC-s Hondát.


Így vezet Ficza Ferenc:


Nagy egy 100 lóerős Suzukiból ül át egy 400 lóerős Hondába. Amikor arról kérdeztük, hogy érzi-e a csapat vezetősége által emlegetett erőt, így felelt: „A kocsiban szeretném érezni az erőt, szeretnék már benne ülni. Michelisz Norbinak nagyon drukkolok, hogy meg tudja mutatni azt a hihetetlen tehetséget, ami benne van, nekünk pedig mindent elölről kell kezdenünk, de szerencsére nincsenek elvárások, hiszen még egy métert nem mentünk az autóval. Én például szekvenciális váltós autóval sem versenyeztem még.”


Kik állják mindezt?

A Zengő Motorsport két autót indít a vébén (összesen három magyar lesz a mezőnyben, ennél többen csak a franciák képviseltetik magukat), ehhez komoly szponzori háttér kell. A csapat még csak részleteket közölt az autó festéséből a Facebook-oldalán (fenti kép).

Elindultak a találgatások, melyik nagy cég színe lehet a zöld, szóba került a MOL és az OMV is, úgy tudjuk, utóbbi nem lép be a WTCC-be. A Market Zrt. színe fekete-zöld, akárcsak az autóé.

Az FTC új stadionját is felépítő társaság honlapján megtaláltuk a támogatott sportolók között Nagy Dánielt. Ő maga pedig nem szeretett volna erről nyilatkozni. Kerestük a Market Zrt-t is, azt ígérték, rövidesen válaszolnak.

A Zengő Motorsportot a tavalyi szezon után nemcsak Michelisz Norbert és Bári Gergő versenymérnök hagyta el, hanem több mérnök és szerelő is. Wéber Gábor szerint sarkalatos pontja lehet a szezonnak, hogy az új brigád milyen gyorsan áll össze és a privát csapatnak lesz-e annyi alkatrésze, amennyivel két autót versenyben tud tartani, főleg akkor, ha a fiatalok összetörik valamelyik gépet.

„Zengő Zoltán a változások után szokásához hűen előre menekül, úgy próbálja megoldani a problémát, hogy abból valami nagy dolog szülessen. Bejöhet ez is, mint ahogy az is, hogy csak egy fél szezont tudnak két autóval menni.

Gyorsan újra kell szerveződnie a mérnöki gárdának, úgy kell dolgozniuk, mint a korábbi mérnököknek és szerelőknek, akik vakon is meg tudták javítani az autót. Mindezt hiba nélkül kell megtenniük úgy, hogy egy WTCC-s versenyhétvégén pillanatok alatt kell dönteni.

Van, hogy 24 órán keresztül nem alszanak a csapattagok, van, hogy egy alkatrészből csak egy van, Damoklész kardjaként fog lebegni a versenyzők feje fölött, hogy nem szabad hibázni, nem törthetik számolatlanul az autókat.”

Michelisz Norbert; Zengő Zoltán;

Zengő Zoltán (jobbra) Michelisz Norbertből már komoly márkát nevelt


Arra kértük Wébert, hogy tanácsoljon valamit a két fiatalnak, a Forma-1-es versenyeken szakkommentátorként is tevékenykedő autóversenyző azt mondja, nagyon fontos, hogy ne úgy álljanak az első WTCC-s szezonjukhoz, hogy egy olyan lehetőséget kaptak az élettől, amit most azonnal meg kell ragadni. „Tudom, hogy tizenéves fejjel ez nem egyszerű, még 30 felett sem biztos, hogy megfelelően tudna az ember kezelni egy ilyen szituációt. Persze ezzel az eséllyel élni kell, nem feltett kézzel kimenni a pályára, de ésszel kell versenyezniük.”

Ficza biztos abban, hogy nagyon nehéz lesz ezt szem előtt tartani, hiszen minden versenyző nyerni szeretne. „Nekem ebben a szezonban tényleg nem a futamgyőzelem lesz a feladatom. Nem kell belemennünk a háborúba, nem kell élet-halál harcot vívnunk, inkább biztonságban behozni az autót, amikor csak tudjuk.”


Ficza Ferenc, Zengő motorsport

Ficza (balra) bizonyított már


Nagy Dániel is tudja, hogy nagyon nehéz feladat előtt állnak, hiszen profi versenyzők veszik majd körül őket. „Az kell, hogy a fejünkben járjon, hogy ez nem egy kétfutamos, hanem egy hosszútávú projekt. A csapatutasításunk csak annyi, hogy higgadtan tanuljunk, nekünk pedig az lesz a célunk, hogy minél több kilométert beletegyünk az autóba. Akkora a nyomás rajtunk, amennyit mi magunkra helyezünk. Úgy kell kezelnünk a helyzetet, hogy nem kell egyből nekiugrani fejjel a falnak. Az első három versenyhétvége viszonylag közel van egymáshoz, egy hónapon belül három futam is lesz, így autótörésről szó sem lehet.”

Nagy szülei is autóversenyzők voltak, a Zengő Motorsportnál hobbiból versenyeztek, többek között innen is a kapcsolat. A 17 éves pilóta bátyja, a 31 éves Nagy Viktor pedig a világbajnok vízilabda-válogatott kapusa.


Nagy Dániel is élete lehetősége előtt áll


„197 centi vagyok, a magasságomhoz pedig komoly súly is párosul, ami nem feltétlenül előny az autósportban. Én is próbálkoztam a vízilabdával, de csak két hónapig, nekem nem jött be. Viktor szereti a sportautókat, jól is vezet, de csak forgalomban, ő versenyautóban még csak az anyósülésen ült. Viszont sokat tud nekem segíteni sportszakmai szempontból, hatalmas tapasztalata van, sok jó tanáccsal ellátott már. Járunk ki egymás meccseire, versenyeire, büszkék vagyunk a másikra, büszke testvérpár vagyunk.”


Nagy Viktor

A báty vízilabdában már a csúcsra ért


Hogy Ficza Ferencben vagy Nagy Dánielben ott van-e az új Michelisz Norbert (ő egyébként 24 évesen került a WTCC-be), Wéber Gábor szerint még korai erről beszélni. „Ne várja azt senki, hogy az idén megszületik a második Michelisz Norbi, hiszen nem tudni, hogy bármelyikük is alkalmas lesz-e erre a szerepre. De ha igen, akkor is évekbe telik még egy ilyen versenyzőt felépíteni.”

Mindenesetre az biztosnak tűnik, hogy az április 22. és 24. között rendezendő Magyar Nagydíj történelmi lesz, hiszen három magyarnak is szurkolhatunk majd a Hungaroringen.