Sokkal drágább lett az adófizetőknek a 4-es metró Rióban

Fotó: MTI/EPA/AAP / Lukas Coch

-

Kétszer annyit kaptak a magánvállalatok, mint tervezték.


Az eredeti terveknél 25 százalékkal, körülbelül 750 millió dollárral többet számláztak a mintegy 3 milliárd dollár értékű, Rio de Janeiró-i metróbővítési projektben, amelyet az egyik legfőbb, hosszú távra szóló olimpiai projektként indított el Brazília – derül ki a brazil állami számvevőszék jelentéséből.


A spagettitérkép-részleten alul, mályvaszínnel látható az új vonal


Az O Globo című brazil napilap a beszámolóra hivatkozva azt írta, a súlyos államháztartási hiánnyal küzdő kormány kétszer annyit fizetett a magánvállalatoknak, mint amiben előzetesen megegyeztek.


A könyvvizsgálók felülárazott építőanyagokról, több munkaóráról vagy a metróbővítés céljából megkötött szerződésekben nem szereplő szolgáltatásokról szóló számlákról számoltak be. Emellett közölték, eredetileg a projektet kivitelező konzorcium a költségek 45 százalékát vállalta át, ehhez képest azonban a számvevőszéki jelentés szerint a brazil állam fizette a bővítés 87 százalékát.


Az olimpiára megnyílt, de a nagyközönség csak ősztől használhatja


A Michael Temer brazil miniszterelnök vezette kabinet az AP amerikai hírügynökségnek azt mondta, eddig nem volt lehetősége megvizsgálni a dokumentumot, de rámutatott, hogy 2014 óta a kormány költségvetési szerve hagyja jóvá a metróbővítési projekt üzleti könyvét.

A brazil rendőrség korábban nyomozást indított a 4-es metróvonalat kivitelező konzorcium legnagyobb tagjánál, az Odebrecht építőipari vállalatnál, hogy kiderítse, megvesztegettek-e a metróbővítésben érintett tisztségviselőket. Az eljárás a Petrobras részben állami olajkonszern körül napvilágra került, kiterjedt korrupciós ügyleteket felgöngyölítő vizsgálat keretében indult.


Hat megálló van az új 4-esen


A 4-es riói metróvonal megnyitását januárra tervezték. Augusztus első napján, mindössze néhány nappal az olimpiai játékok megnyitóját megelőzően adták át. (A gáveai leágazás nem is készült még el.) A 4-es metrót először csak az olimpia résztvevői és fizető nézői használhatják. A nagyközönség majd csak ősztől szállhat föl az új vonalra. Az urbanrail.net adatai szerint a hatállomásos szakasz 13,5 kilométer hosszú.