Simicska ellentámadásban: bírságot is kiszabatott

Forrás: Google Maps

-

A Közbeszerzési Döntőbíróság kötelezte a BKK-t, hogy semmisítse meg a határozatát egy soroksári felüljáró felújítására kiírt tenderről. A fővárosi közlekedési cég azért zárta ki a Közgépet a pályázatból, mert túlságosan olcsón vállalta volna el a munkát.


A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) eredetileg 921 millió forintra becsülte, mennyibe kerülhet a Grassalkovich, Ócsai és Haraszti út csomópontjának rendbetétele. Ehhez képest a Közgép már 430 millió forintért is elvállalta volna, ezenkívül érkezett egy 679 és egy 775 millió forintos árajánlat a Colastól és a Swietelskytől. A BKK az A-Híd és a Strabag közös pályázatát választotta, amely 668 millió forintot kért a munkálatokért – adta hírül néhány napja a 444.hu.


A fővárosi cég arra hivatkozott, hogy


a legalacsonyabb összegű ajánlatot adó ajánlattevő ára kirívóan alacsonynak minősíthető, mivel a becsült értéktől -37%-kal tért el.

A Közgép most megküldte szerkesztőségünknek a BKK-döntés megsemmisítését kérő eljárásának a dokumentumait. Eszerint a Közbeszerzési Döntőbizottság helyt adott a kérelemnek, ráadásul félmillió forintra büntette a fővárosi céget, valamint a BKK-nak további 200 ezer forinttal kell hozzájárulnia az adminisztrációs költségekhez.


A testület egyúttal kötelezte a BKK-t, hogy tartsa be a közbeszerzési törvénynek azt a paragrafusát, amely az árképzésre vonatkozik. Ez ugyan valóban tartalmaz olyan passzust, amely az aránytalanul alacsony ár esetével foglalkozik, ám a döntőbizottság szerint ebben az esetben van magyarázat az olcsó megoldásra. A testületet meggyőzte a Közgép érvelése, miszerint malacuk van, hiszen


a Közgép Zrt. központi telephelye a tárgyi beruházás közvetlen közelében, a Budapest XXIII. kerület, Haraszti út 44. szám alatt található.

Ez a „kivételesen előnyös” körülmény azt jelenti, hogy egy csomó szállítási, felvonulási, raktározási költséget meg tudnak spórolni. A Közbeszerzési Döntőbizottság kifogásolta, hogy a BKK nem vette figyelembe a Közgép érveit. A testület döntése ellen bíróságon léphet fel a közlekedésszervező cég, amely kérdésünkre egyelőre nem válaszolta meg, hogy él-e ezzel a lehetőséggel.


A Közgép tulajdonosa, Simicska Lajos az év elején alaposan összerúgta a port Orbán Viktor kormányfővel, akivel korábban baráti kapcsolatot ápolt. Amióta megromlott a viszonyuk, a Közgép jóval kevesebb közbeszerzési pályázatot nyer meg annak ellenére, hogy sokszor jobb árajánlatot ad, mint versenytársai. Ez történt az M0-s zajvédő falánál is. Simicska cége a nagykanizsai elkerülő útnál is csak félmilliárdos árengedménnyel tudott labdába rúgni.