Ronda is, rozoga is, mégis szükség van a Délire

Fotó: Vs.hu / Hirling Bálint

-

Péntektől újra fogad Buda legnagyobb vasútállomása. A kényszerszünet alatt sok karbantartási munkát elvégeztek, de fellángolt a vita is: kell-e egyáltalán a Déli.


Vigyázzanak, jön a vonat – kedélyeskedik egy MÁV-os csütörtök délelőtt a lezárt Déli pályaudvar szélső vágányánál.

Tudjuk, holnaptól – válaszoljuk.

Reméljük – kontráz a vasutas, azzal megy a dolgára.

Reménykednek az árusok is, már amelyik kinyit. Néhány kereskedő ugyanis megsínylette az elmúlt két hónapot. Van bódé, ahol épp alkalmazottat keresnek, arról azonban az általunk megkérdezett boltosok nem tudtak, jár-e bármilyen kompenzáció az üres pályaudvar okozta bevételkiesésért.



Nagy készülődés egyébként nincs a péntektől újra üzemelő pályaudvaron. Pedig a január végén, támfalomlás miatt lezárt vasúti végállomáson végbement néhány felújítás: átvizsgálták az alagút vezetékeit és kijavították a hézagos világítást, elkészült a földelésjavítás az állomás teljes területén, frissek az oszlopszámozások és a figyelmeztető jelek. De átnézték – és ahol szükséges volt –, kicserélték az elektromos kötéseket, megszerelték a váltóállító berendezéseket, újak a váltók talpfái, a peronon pedig aszfaltoztak.

A vasúttársaság közlése szerint péntektől a vonatok újra a Déli pályaudvar lezárása előtt érvényes menetrend szerint közlekednek, de a húsvéti ünnepre való tekintettel április 5-én, vasárnap ünnepnapi, 6-án, hétfőn vasárnapi menetrend lesz érvényben a MÁV teljes hálózatán.



Kell-e egyáltalán?

Amíg a Déli a megcsúszott a támfal miatti vágányzárat szenvedte, addig a Kelenföldi pályaudvar – és kis részben a Keleti – vette át a fejállomás szerepét. Ezzel pedig újra felerősödött a vita, hogy egyáltalán szükség van-e Buda belsőbb részén egy ekkora vasútállomásra.

Ráday Mihály városvédő már az 1970-es években amellett érvelt, hogy a Délit úgy ahogy van, be kéne zárni és az állomásépületből cukrászdát csinálni. Akkor is érthetetlen tartotta, hogy miért kell „a város közepén egy nem műemlék, nem is műemlék jellegű, nem is korszerű pályaudvar fönntartására”. Ráday – aki blogja friss bejegyzésében megjegyzi, hogy egyben-másban ma már másképp gondolkodna – szerint Kelenföld tökéletesen el tudná látni a Déli szerepét.


A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület vezetője, Dorner Lajos a VS.hu-nak azt mondta, hogy Kelenföld jelenlegi állapotában láthatóan nem képes átvenni a Déli pályaudvar szerepét, mivel átmenő pályaudvarnak épült, nem arra, hogy ott vonatokat tároljanak vagy karbantartsanak.

„Ezt jól jelzi, hogy a Déli alagút támfalomlása miatt napi 12 százhalombattai és 26 martonvásári elővárosi járatot törölt a MÁV, ami zsúfoltságot, a szolgáltatás erős romlását okozta”.



Alagút Kelenföldtől a Nyugatiig

A VEKE szerint a Délit be lehet zárni, ám a bezárása által kieső kapacitást, illetve az elvesző közlekedési kapcsolatokat máshol pótolni kell. Az elővárosi vasúti közlekedés fejlesztése, további sűrítése ráadásul alapvető érdek és elhatározott program, azaz a szükséges kapacitás biztosan nőni fog. Nem csak Kelenföldön, de máshol is kapacitásokat kell bővíteni, amely évekbe és sok-sok milliárdba kerül.

Az úgynevezett S-Bahn koncepció (vasút a városban) keretében új vasúti megállóhelyek nyílnának az Infoparknál, a Millenniumi városközpontnál, a Népligetnél (a 3-as metróhoz) és több más helyen is. A leírt végső cél pedig egy vasúti alagút, mely Kelenföldet köti össze a Nyugati pályaudvarral, közben megáll egyszer a budai, egyszer a pesti belvárosban, valamint kialakít egy S-Bahn körgyűrűt. Dorner szerint ezzel lehet a vasúton érkező utasokat a városban "teríteni", a fejpályaudvarok szerepét csökkenteni, a Délit akár teljesen kiváltani.


Nyári szünet lesz

Nyáron egyébként – az Indóház értesülései szerint – mindhárom nagyobb budapesti fejállomás bezár egy időre: a teljes Nyugati pályaudvaron vágányzár lesz június 22. és július 6. között, a Keleti augusztus 3-ától 17-éig lesz teljesen bezárva, a Déli pedig augusztus 31-étől szeptember 14-éig nem fogad vonatot.