Roncsdarabokat találtak az EgyptAir lezuhant gépéből

-

Feltehetően a lezuhant egyiptomi utasszállítóból származó roncsokat találtak a tengeren Kárpathosz közelében, ahol a radarok elvesztették a gépet.


Egy görög hajó két, narancsszínű, vízen úszó, műanyag tárgyat talált a tengeren. A roncsdarabokat nagyjából 80 kilométerre észlelték attól a helytől, ahol a hivatalosan még csak eltűntként kezelt repülőgépnek nyoma veszett – írja a Reuters.


Eltűnt a radarképernyőről

A radarernyőről csütörtök hajnalban tűnt el az EgyptAir légitársaság Párizsból Kairóba tartó MS804-es járata - közölte a légitársaság a Facebookon.


Nem volt már messze Kairó, amikor lezuhant a gép


A repülőgép 66 emberrel - 56 utassal és 10 fős személyzettel - a fedélzetén szerdán 23.09 órakor szállt fel Párizsból, és kairói idő szerint 02.45 órakor veszett nyoma. A gép a Görögországhoz tartozó Kárpathosz sziget közelében, de egyiptomi légtérben zuhant le.

Az egyiptomi légi irányítók szóvivője korábban azt mondta: a gép még az előtt tűnt el a radarernyőkről, hogy belépett volna az egyiptomi légtérbe.


Balra, jobbra, lefelé

A görög védelmi miniszter szerint a már egyiptomi légtérben tartózkodó utasszállító váratlanul 90 fokos balfordulót hajtott végre, közben 37 ezer lábról 15 ezerre süllyedt, itt egy másik 360 fokos forduló vagy teljes pörgés következett, ezután zuhant a gép újabb 10 ezer lábnyit a felszínig. Vagyis a görögök radaradatai szerint valójában nem egy másodpercek alatt lezajló teljes és rejtélyes eltűnés történt – állapítja meg az iho.hu közlekedési portál szakírója.



A személyzet nem adott le vészjelzést, amiből arra lehet következtetni, hogy hirtelen bekövetkezett esemény okozta a katasztrófát. A brit és a görög sajtó arról írt, hogy egy görög kereskedelmi hajó legénysége „lángokat” látott a levegőben nagyjából akkor, amikor a gép eltűnt.

A katasztrófa okaként a nemzetközi sajtóban a terrorcselekmény a leggyakrabban emlegetett feltételezés. A Sky News Arabia hírtévé idézte Seríf Iszmáíl egyiptomi kormányfőt, aki



sem megerősíteni, sem cáfolni nem akarta, hogy terrorcselekmény

okozta volna a katasztrófát.

A gép 36 éves kapitánya, Muhammed Szaíd Ali Sakír hatezernél több órát repült, és ebből több mint kétezret ugyanilyen, Airbus A320 típusú gépen. A feltételezett katasztrófa időpontjában jó repülési viszonyok voltak a térségben. Az iho ennek ellenére elképzelhetőnek tartja, hogy a gép átfordult: „A szakértők az egyik elképzelhető forgatókönyvnek


a gép átesését tartják, mint ahogy az korábban többször történt,

a Pulkovo Tu-154-esével, az Air France 447-es Rio-Párizs járatával, vagy az AirAsia Jávai-tengeren balesetet szenvedett gépével: mindegyik esetben valamilyen okból lekapcsolódott a gépet irányító komputeres rendszer, illetve a pilóták a nagy magasságban, ahol a biztonságos sebességtartomány rendkívül kicsi, nem tudták manuálisan irányításuk alatt tartani a gépet. Az EgyptAir 320-asának bal, majd jobb kitérése a lapos dugóból való kivétel próbálkozásai is lehettek, mondta a CNN egyik szakértője, de épp úgy lehetett egy már irányítatlanul lefelé pörgő gép mozgása is.”


EgyptAir, Eltűnt egy Párizsból Kairóba tartó utasszállítógép, Párizs

Amíg nem férnek a repülés adataihoz, nem lehet biztosat tudni


A közlekedési portál szerint nem zárható ki valamiféle súlyos műszaki hiba sem. Repülési szakértők akár a kormányrendszer problémáját, akár például robbanásszerű kihermetizálódást is elképzelhetőnek tartanak.

Végül az iho felidézi a neten és a tévéadásokban felbukkanó találgatásokat az öngyilkosságról: Nemcsak a tavalyi Germanwings-tragédia juttatja eszükbe többeknek ezt a verziót, hanem az, ami éppenséggel az EgyptAir egyik 767-esével történt, a gép 1999-ben zuhant a New York-i felszállás után az Atlanti-óceánba; a vizsgálat megállapítása szerint legvalószínűbb, hogy a másodpilóta vitte pusztulásba a gépet, igaz, az egyiptomi hatóságok és a légitársaság képviselői ezt a forgatókönyvet sosem fogadták el igaznak.


Menczer Tamás, a Külügyminisztérium szóvivője a Kossuth Rádióban elmondta, hogy magyar utas nem volt a repülőgépen. Az egyiptomi légi közlekedési minisztérium közlése szerint 30 egyiptomi, 15 francia, két iraki és egy-egy brit, belga, kuvaiti, szaúdi, szudáni, csádi, portugál, algériai és kanadai állampolgár utazott a gépen. A francia hatóságok szerint a fedélzeten tartózkodott az egyiptomi biztonsági szolgálat három tisztje is. Az utasok között volt két gyermek és egy csecsemő is.

Minden szakértő hangsúlyozza, hogy biztosat még nem tudni, mindenképpen meg kell várni a repülési adatokat és a pilóták beszélgetését rögzítő berendezések megtalálását, tartalmuk feldolgozását.

A gép eltűnése miatt a francia kormány válságülést tartott – közölte a francia elnöki kabinet. Francois Hollande elnök már beszélt az egyiptomi kollégájával, esz-Szíszivel, és megállapodtak, hogy a két ország közösen vizsgálja az MS804-es járat eltűnésének körülményeit.