Romániában luxus vonatozni

Fotó: Tevan Imre

-

Dan Costes­cu távozó román közlekedési miniszter azt mondta, azért olyan drága a vasúti jegy, mert a vonat luxus.


„Természetes, hogy magasabb a vonatjegy ára, valamennyi civilizált országban így van ez.


A vonat luxus, és az emberek készek többet fizetni,

hogy élhessenek vele" – szögezte le Dan Costes­cu. A kedden tisztségéből leváltott tárcavezető a Realitatea Tv műsorában beszélt – írja a Krónika.ro

A miniszter azt ajánlja az utazni vágyóknak, hogy a számukra legmegfelelőbb közlekedési eszközt válasszák.


Dan Costes­cu frissen lemondott miniszter


A romániai vasúti közlekedés nagyon nagy teret veszített az elmúlt negyedszázadban főként az autós közlekedés miatt. 1989 előtt még az utazások 80 százalékát a vasúton bonyolították, ma már csak 17 százalék ez az arány – írja a romániai magyar nyelvű portál, amely publicisztikát is szentelt a témának. Ebben azt is megemlítik, hogy vannak olyan kormányzati tervek, amelyek megfeleznék a román vasúthálózat hosszát.


Ilyen azért Magyarországon nincs: csak a tehervonaton átmászva érhetik el a leszálló utasok az állomást


Románia vs. Magyarország

A román vasút problémája és botránykrónikája részben hasonlít a magyaréra. A rendszerváltás óta egyre nagyobb gondot jelentenek a mellékvonalak, amelyeken visszaesett a forgalom, így a bürokratikusan szervezett, rugalmatlan és óriási állandó költségekkel dolgozó rendszer kiadásai itt egyre reménytelenebb messzeségbe kerülnek a bevételektől.


Romániában erre részben áremeléssel reagáltak, ettől persze még kevesebb lett az utas, erre ritkítják a járatokat, amitől még többen szoknak le a vasútról.


Maxitaxik a dévai vasútállomás mellett


Maxitaxi vs. Caravelle

Vannak azonban lényeges különbségek is. Romániában nincs olyan egységes, szinte minden falut elérő autóbusz-hálózat, mint a magyarországi Volán-rendszer, így vannak olyan vasúti vonalak, ahol nem tud a szolgáltatás annyira színvonaltalan lenni, hogy a magánautóhoz nem jutó kényszerutasok ne használják a vonatot. Ahol viszont a kisbuszokkal szolgáltató kisebb cégek, maszekok („maxitaxi”) járnak, egyre kevesebben vesznek jegyet a drága vonatra.


Figyelemreméltó eredményeket értek viszont el Romániában a vasúti magáncégek bevonásával. Botrányok, csőd náluk is volt, de az elsősorban használt francia motorvonatokkal (Caravelle), az államvasútnál némileg rugalmasabb és hatékonyabb működéssel (képesek voltak például új megállóhelyeket nyitni, ahol erre volt igény) színvonal-emelkedést értek el.


vasút románia magánvasút

Egyszerre négy magánvasúti motorvonat áll Perjámoson