Rézbőrűzni tilos, de a majomgolyók nyalogatása rendben van

Fotó: citizenside.com / CITIZENSIDE/STUART SIPKIN

-

A Washington Redskins NFL-csapat tulajdonosa nem érti, hogy lehet az, hogy a „rézbőrű” szó fáj a törvényhozásnak, miközben a Védjegyhivatal simán bejegyezte a Ribanckeresőt, a Digó stílust vagy a Büdös Kurva ruházati céget. A Redskins neve és címere körüli huzavona 23 éve tart, az indiánok szerint sértő, a klub szerint a tiszteletről szól.


Újabb fordulatot hozott az 1992 óta húzódó Washington Redskins-védjegyhasználati ügy: a csapat vezetősége merőben szokatlan, de hatásosnak tűnő módon igyekszik kieszközölni a védjegyeik használatát felfüggesztő nyári bírói döntés megváltoztatását.

Mielőtt a lényegre térnénk, kezdjük az elején, hogy tisztán lássuk, miről is van szó. 1933-ban egy bostoni amerkaifutball-csapat a vezetőedzője, az anyai ágon indián származású William „Magányos Csillag” Dietz iránti tiszteletből felvette a Redskins (Rézbőrűek) nevet. A csapat négy évvel később átköltözött Washingtonba, azóta hívják az NFL egyik legnépszerűbb gárdáját Washington Redskinsnek. A csapat ma is használt emblémájának első változatát 1967-ben jegyezte be az Amerikai Szabadalmi és Védjegyhivatal (US Patent Office). Nem is volt vele semmi baj, mígnem 1992-ben egy indián csoport panaszt nyújtott be, és a védjegyek (a név és az embléma) visszavonását kérte arra hivatkozva, hogy sértők és lealacsonyítók az őslakos közösségre nézve. A Védjegyhivatal vissza is vonta a Redskins névhasználati jogát, azonban egy szövetségi bíró 2003-ban, majd egy másik 2008-ban úgy döntött, hogy a csapat maradhat az, ami, megtarthatja nevét és emblémáját is.


Ray Halbritter, a Redskins ellen legelszántabban kampányolo Onoeida törzs képviselője


A bíróság arra hivatkozott hogy a beadvány az eredeti határozathoz képest meglehetősen későn – 25 év múltán– futott be. A döntés annak dacára született meg, hogy az indiánokat 30 jogász és tucatnyi pszichológus szakvéleménye segítette a tárgyalás során. A végeláthatatlan fellebbezési procedúrákat a legfelsőbb bíróság 2009-ben hozott ítélete zárta le – látszólag –, amely végleg elutasította az indiánok panaszát.

Azért látszólag, mert 2007 óta már folyamatban van egy újabb, másik indián csoport által indított per is, amely hasonlóan változatos, mint az előző eljárás volt. Ebben már megszólalt mindenki, aki számít. Dan Snyder klubtulajdonos a USA Today című lapnak nyilatkozott 2013-ban, meglehetősen harcias álláspontot felvéve:

„Soha nem fogjuk megváltoztatni a nevünket. Ennyire egyszerű. SOHA! Ha akarja, ezt nyugodtan írhatja nagy betűkkel.”


százalék, közvéleménykutatás

Megmérték

Biztos, ami biztos, a Redskins már évek óta végeztet felméréseket, szondázva az amerikai közönséget, hogy mi a véleményük a névváltoztatásról. A saját védelmükben gyakran hoznak fel egy, az Annenberg Intézet által még 2004-ben készített felmérést, amelyet többségében őslakosokkal vettek föl, és melynek eredménye szerint 90% volt azok aránya, akiket nem zavart a Redskins név. A felmérést később számos támadás érte, szakértők szerint a mintavétel nem volt éppen makulátlan – azaz korántsem volt annyi őslakos a megkérdezettek között, mint azt állították. Megbízhatóbbnak tűnik az AP amerikai hírügynökség 2013-as közvélemény-kutatása, ahol a válaszadók 79%-a voksolt a név megtartása mellett. Igaz, hogy tavaly ez az arány már csak 71% volt, ami főleg annak tükrében elgondolkodtató, hogy az egész botrány kezdetén, 1992-ben még 89% támogatta a Redskins név megtartását.

2014-ben a – Washingtonban ügyködő – szenátus demokrata tagjai léptek akcióba. Ötven képviselő írta alá a Redskins nevének és védjegyeinek megváltoztatását kezdeményező indítványt, amelyet átadtak Roger Goodellnek, az NFL komisszárjának. Ők úgy vélték, hogy a Redskins név használata „nem más, mint rasszista szitok”, amit nem hagyhat annyiban az NFL. Példaként a kosárlabdaligát hozták fel, ahol példás gyorsasággal és szigorral büntették meg a Los Angeles Clippers niggerező tulajdonosát, Donald Sterlinget. Az NFL szóvivője azonban – óvatosan ugyan, de – kiállt a Redskins mellett, hangsúlyozva, hogy a név mindig is egy pozitív és tiszteletteljes imázst testesített meg, amit a csapat soha nem használt más, pláne negatív, környezetben. „Tiszteletben tartunk ugyanakkor más véleményeket is” – mondta Brian McCarthy.

Az ügyben még Barack Obama elnök – a nagy rivális Chicago Bears szurkolója – is megszólalt, aki amondó volt, hogy ha ő lenne a csapat tulajdonosa, és tudná, hogy a név, amelyet használnak, sértő, elgondolkodna annak megváltoztatásán.

Így álltak az ügyek, amikor tavaly újra összeült a Védjegy Hivatal Fellebbviteli Tanácsa, hogy szavazzon. Ezúttal a védjegyek visszavonásáról döntött, amit idén július 8-án egy bíróság is helyben hagyott.


A Redskins hiába védekezett azzal, hogy az országban számos más csapatot – főleg közép- és főiskolai focicsapatokat – is hívnak úgy, mint őket, azokkal még sincs semmi baj. Ez október közepéig volt igaz, amikor is Kalifornia állam betiltotta a Redskins név használatát az iskolai csapatok esetében.

Azt is felhozták mentségül, hogy a csapatnak számos indián szurkolója van, még egy alaszkai törzsfőnököt is felvonultattak, és azt is kiderítették, hogy Redskins néven még rezervátumban is működik gimis focicsapat. De ez sem segített, úgyhogy most keményebb eszközökhöz folyamodtak.

Dan Snyder határozottan állítja, hogy a Védjegyhivatal utazik a csapatára, és el akarja azt lehetetleníteni, miközben naponta adják ki az engedélyeket az övéknél százszor sértőbb és méltatlanabb nevekre.


Dan Snyder, a Redskins többségi tulajdonosa a csapat két játékosával Hálaadás napi pulykát oszt


„A hivatal százával, ha nem éppen ezrével engedélyez olyan neveket, amelyek szerintünk rasszisták, nőgyűlölők, vulgárisak vagy más módon sértőek” – mondta a tulaj a védjegyeseknek címzett nyílt levélben. Állítását egy kiadós és valóban elgondolkoztató felsorolással egészítette ki. A Védjegyhivatal csak az utóbbi időben a következő cégek, márkák bejegyzését hagyta jóvá:

Dobd le a bugyit (ruházat), Veszélyes Nigger (pólók), Ribanckereső (escortszolgáltatás), Digó stílus (ruházat), Ostoba Szőke (sör), Nigger sütötte (pékség), Nagy Cici Keverék (kávé), Hülyelexikon (Retardipedia, honlap). És ezek még nem is a legdurvábbak, „a hivatal rutinszerűen regisztrál pornográf neveket. Hogy csak néhányat említsünk ezek közül: TeensDoPorn.com, MilfsDoPorn.com, Thug Porn, Ghetto Booty vagy Bound Gangbangs.” Ezek talán nem is igényelnek fordítást.

„Semmilyen rendszert nem látunk abban, hogy a Védjegyhivatal minek alapján engedélyez vagy tilt egyes neveket” – írja Snyder. A Redskins jogi csapata szerint a bíróság legújabb ítélete alapvetően sérti a szólás- és véleményszabadság alkotmányos jogát, és ennyi erővel elkezdhetnék betiltani a „másokra nézve sértő tartalmú” könyveket is.


Mostanában nem sok okuk van az örömre


„1870 óta mintegy hárommillió védjegyet jegyeztek be az Egyesült Államokban, és még soha egyet sem töröltek azzal az indokkal, amivel most a Redskinsét akarják – mondta a csapat szóvivője, Maury Lane. – A mostani döntés egyrészt sérti a szólásszabadságot, másrészt veszélyes precedenst jelent más márkákra nézve is.”

A Redskins jogi képviselői úgy vélik, hogy amennyiben ők vesztesen kerülnek ki a védjegyügyből, akkor a törvényhozásnak komolyan el kell gondolkodnia azon, hogy milyen lépéseket tegyen a jövőben az olyan, már bejegyzett védjegyek esetében, mint a „Marihuána eladó”, „A kapitalizmus majomgolyókat nyalogat”, „Sorozatgyilkosságra feljogosítva”, „Yid Dish” (szójáték a zsidó és a tányér szavakkal), „Büdös Kurva” (ruházati cég) vagy az ugyancsak gondolatébresztő „Gyilkoskölcsönző”.

A nyílt levél végén a Redskins képviselői hangsúlyozzák, hogy a nevük „az amerikai őslakosok iránti tisztelet jelképe, amely az indiánok örökségét és elszántságát jeleníti meg”.


Deutsche Boerse Group

Inkább nő, mint csökken

Miután az NFL a pénzről szól, fontos kérdés, hogy milyen hatással van a védjegyügy a klub gazdasági helyzetére. Nos, semmilyennel. Illetve annyival, hogy 2014-ről 2015-re – tehát a védjegyügy legrosszabb, tiltást hozó időszakában – a klub értéke egy év alatt 700 millió dollárral nőtt, és 2,85 milliárd dollár összértékével a liga harmadik legértékesebb csapata (a Dallas Cowboys és a New England Patriots mögött). Ugyanakkor az ajándéktárgyak eladása 35%-kal csökkent. A klub szerint ez még a 2013-as rossz szereplésre vezethető vissza, azonban szakértők rámutatnak, hogy más kluboknál nem jelentkezik ilyen drasztikus csökkenés egy-egy rossz szezon után.

A New York Times felkérésére két egyetemi tanár elvégzett egy felmérést, arra keresve a választ, hogy megérte-e nevet vagy címert váltania egy-egy csapatnak. Miután a négy amerikai profi ligában ilyenre még soha nem került sor, ezért az egyetemi ligákat vizsgálták. Azt állapították meg, hogy ha pénzügyileg nem is, vagy nem rögtön áll be pozitív változás, az adott csapat megítélése és márkaértéke (ami viszont már pénzt is hoz) látványosan javult. A névváltás esetén a csapattól való elfordulással fenyegetőzők mindig csak egy kisebbséget képviseltek, és többnyire nem is váltották be a fenyegetésüket. A kutatást azt is kimutatta, hogy az elmúlt időszakban az NFL-ben a hagyományosan rosszul szereplő Oakland Raider, St. Louis Rams és Cleveland Browns hármasnak esett legnagyobb mértékben a márkaértéke. Náluk is rosszabbul teljesített viszont az a két csapat, amelyik indián elnevezést visel: a Kansas City Chiefs (Főnökök) és a Washington RedSkins.

Vadonatúj és merőben váratlan fejlemény, hogy egy német sportszergyártó beszálljon egy ilyen tőrőlmetszett amerikai ügybe. A napokban a Fehér Ház, valamint 567 törzs részvételéve lezajlott a Törzsek Nemzeti Konferenciája, amely után szót kért az Adidas. A világ egyik legnagyobb sportszergyártója felajánlotta, hogy pénzzel és tervezőkkel is segítségére lesz azoknak a középiskoláknak, amelyek úgy döntenek, hogy lecserélik az őslakosokra utaló nevüket és emblémájukat. A Redskins ellen is kampányoló Change the Mascot szervezet szerint nagyjából 2000 iskoláról van szó, melyek közül az elmúlt két évben 12 döntött a változtatás mellett, és további 20 jelezte ez irányú szándékát.

„Célunk, hogy ledöntsük a változtatás előtt álló akadályokat. Ezek a változtatások sokkal tiszteletteljesebbé és befogadóbbá teszik az amerikai sportpályákat valamennyi sportoló számára” – mondta az Adidas részérő Eric Liedtke, aki a márka globális arculatáért felelős. Az Adidas kiállását „okos és bátor lépésként” méltatta Obama elnök is, aki szerint a megszólított iskolák most már nem kereshetnek kibúvót a váltás alól.


Golden State Warriors v Cleveland Cavaliers - 2015 NBA Finals

Clevelenad Cavaliers–Golden State Warriors meccs az NBA-ben. Utóbbiak neve határeset, de legalább Adidasban játszanak.


A Washington Redskins válasza sem váratott magára. A már korábban idézett szóvivő, Maury Lane így nyilatkozott az Adidas lépéséről: „Álszent dolog, hogy a nevek megváltoztatásának ürügyével az Adidas most a profi sporton túli területeken kívánja növelni a profitját. Az Adidas dollárszázmilliókat keres a pályán és azon kívül olyan csapatok mezeinek gyártásával és a szurkolóiknak szóló ajándékokkal, mint a Chicago Blackhawks, a Golden State Warriors, a Cleveland Indians, az Atlanta Braves vagy a Florida State Seminols és társaik. Ezek után bátran kijelenthetjük, hogy az Adidas már az ország legnagyobb klubjait veszi célba, ami viszont nem biztos, hogy népszerű lépés lesz azok részvényesei, szurkolói vagy a velük kapcsolatban álló iskolák és szervezetek körében.”

Az Adidas az elmúlt években egyre nagyobb szeletet hasított ki magának az amerikai profi sportból: 2017-ig ők öltöztetik az NBA-t, a 2017–2018-as szezontól pedig az NHL fog háromcsíkos szerelésekben pompázni. Az NFL-t most (még) a Nike öltözteti, de vannak már játékosok, akiknek az Adidasszal van szerződésük – például Robert Griffin III-nak, a Redskins irányítójának is.


KÖVESD A VS SPORTROVATÁT A FACEBOOKON IS!