Reggel hatkor a legnehezebb a vízbe ugrani

Fotó: AFP / JAVIER SORIANO

-

Míg egy átlagember megengedheti magának, hogy időnként kihagyja az amúgy is alacsony fordulatszámú, heti kétszeri edzését; futás közben leálljon pihenni; fogyókúrás diétáját csipsszel szakítsa meg stb., addig annak, aki teste és erőnléte kiaknázásából él, ez a lazaság elfogadhatatlan. A táncművész, a világbajnok kajakozó, a magyar jógi, az olimpikon úszó és a rúdtáncvilágbajnok formái irigylésre méltók. A tökéletes testet eredményező életforma már kevésbé.


Felkerestük Magyarország öt, általunk legszebb testűnek ítélt sportolóját, hogy egy kicsit visszahúzzanak a földre: az a tökéletes fenék, az a hajszálvékony derék, az a formás felsőtest és kockahas a hűtőn éktelenkedő, cetlire firkált edzéstervvel egyedül nem megvalósítható. Ide végtelen elszántság, sok izzadtság, kemény meló kell. A lustaságot és a mélypontokat pedig el lehet felejteni.


Kucsera Gábor


A jó test csak mellékhatás

Vannak sportok, amelyeket nem lehet elég korán kezdeni, és vannak olyanok is, amelyeket még ötven fölött is lehet versenyszerűen űzni. Kucsera Gábor világ- és Európa-bajnok kajakos például 6-7 éves korában már hajóban ült, Felméry Lili balerina az oviban próbálta ki először a jazzbalettet, Jakabos Zsuzsanna olimpikon, Európa-bajnok úszót a sportágban versenyzőkhöz képest már majdhogynem későn, nyolcévesen küldték először az uszodába.


Diószegi Ádám jógaoktató viszont tíz éve lépett először jógamatracra, azelőtt távolról sem ismerte az ászanákat (azaz a pózokat). Bardóczy Ilka meg a diploma megszerzése után mondott búcsút a lakossági sztepaerobiknak, és huszonéves fejjel mászott fel először a rúdra, hogy aztán kétszer is megszerezze a rúdtánc-világbajnoki címet. A nemzetközi rúdtáncversenyeken van 50 pluszos kategória is, tehát pár évtizedig még versenyezhet.


Bardóczy Ilka


Későn vagy korán kezdik, teljesen mindegy. Egy a közös ezekben az emberekben: a mozgás számukra nem egy rubrika a naptárban, hanem életforma. Minden a sport körül forog. Így az sem lehet akadály, meséli Bardóczy, ha az ember nulláról kezdi. Mint ahogy ő: eleinte se erős, se hajlékony nem volt. „A hajlékonyság, erő, koordináció, a helyes testérzékelés, az optimális testarányok (könnyebben elférsz saját magadtól) mind másodlagos, fejleszthető tulajdonságok.” Azt viszont, hogy kinek melyik életforma fekszik, mielőtt belevágnánk, jó alaposan át kell gondolni.

Diószegi Ádám szerint, akinek csupán annyi a célja a jógával, hogy a karját, a lábát vagy a hátát erősítse, az akkor inkább próbáljon ki valami más mozgásformát. „A jóga hosszú távon pont arra ad bizonyítékot, hogy nem (csak) a test vagyunk. A jógának az egészséges test csak a mellékhatása. Az én elsődleges célom a jógával egyfajta nyugodt, derűs tudatállapot fenntartása.” Ha az ember tényleg komolyan veszi és helyesen gyakorolja a jógát, akkor a test „harmonikusan, szinte észrevétlenül” fejlődik.


Diószegi Ádám


Épp olyan, mint bármelyik másik munka – csak néha nem

Mozogni kell reggel, délben és este. Jakabos Zsuzsanna például hetente tízszer, tizenegyszer edz, naponta 6-7 órát tölt az uszodában. Mindennap reggel háromnegyed hatkor kell vízbe ugrania. Ahogy meséli, ez a legnehezebb dolog az egészben (a második legnehezebb pedig a délutáni vízbe ugrás). Legyen az futás, ugrókötelezés, súlyzózást és jógaelemeket is tartalmazó szárazföldi erőfejlesztés vagy az úszás, az amatőr sportoló számára megterhelőnek tűnő életforma Jakabos szerint semmilyen különösebb hátránnyal nem jár, ugyanolyan, mint bármilyen más munka. „Talán az, hogy a hajamat nagyon megviseli a napi kétszeri edzés, a hosszú haj időnként hátráltat” – teszi mégis hozzá.



Jakabos Zsuzsanna


Kucsera Gábort Skype-on, a dubaji edzőtáborában értük el. Március 31-ig van kint, most már több mint három hete napi három edzésen kell túlesnie. Bár Jakabos szerint a normál edzésekhez képest az edzőtábor csupán abban különbözik, hogy a mosást, takarítást megcsinálják helyette, Kucsera azért lényeges különbségre hívja fel a figyelmünket.

A kajakozó szerint egy edzőtáborban heti egy délutánt biztosítanak csak a pihenésre, míg táboron kívül szombat délelőtt már véget érnek a tréningek. Van másfél nap a regenerálódásra. Egy a dubajihoz hasonló elvonulás viszont teljes gőzerővel történő erősítést jelent, ahol az a lényeg, hogy minél több „kilométert gyűjtsenek” a sportolók. „Napi kettő vízi edzés van, egy délelőtt, egy délután (egyenként 2-2,5 órát vagyunk a vízen), és aztán még van egy szárazföldi edzésünk is. Ez egyik nap futásból, másik nap erőfejlesztésből áll. Egyébként az edzőtábor alatt is van lehetőségünk arra, hogy elmenjünk bulizni, de ha emellett döntünk, akkor annak a hétnek és a következőnek is lőttek. Szóval valójában senki nem megy el bulizni.”

Nem kevésbé nehéz az élete a hivatásos balerinának sem. A most 24 éves Felméry Lilinek hétfőtől szombatig vannak balettórái, ezekkel kezdi a napjait. Aztán következnek az aktuális darabra felkészítő próbák. „Lehetséges, hogy egy nap több produkciót is próbálok. Aztán persze ott vannak az esti előadások – a hétvégéket is beleértve –, de sokszor délelőtti előadásom is van.” Fiatalon ezt a tempót még jól lehet bírni, könnyen regenerálódik a szervezet: „Egyik napról a másikra általában jó állapotban tudok nekilátni a teendőimnek. Sajnos azonban a sérülés a szakma velejárója, ami a fiatal táncost is eléri, ilyenkor nagyon nagy munka a felépülés.”


Felméry Lili


Aludni muszáj, és a tél a legnehezebb

Az időnként beiktatott pihenés nélkül még jógázni sem lehet eredményesen. Diószegi Ádám szerint „egy jógi életében is fontos a pihenés, hetente egy napot mindenképpen érdemes kihagyni a jógagyakorlásban. Persze a jógát azért ettől függetlenül nehéz túlzásba vinni.”

„Minden sportágban 8-9 hetente érdemes egy pihenőhetet tartani” – emeli ki Bardóczy Ilka. A rúdtáncvilágbajnok szerint ilyenkor a test annyira már fel tud töltődni energiával, hogy újra elkezdjen hiányozni az adott mozgásforma.

Aztán a pihenés része az alvás is. Jakabosnak a napi két edzés között, délután le kell feküdnie egy kicsit, hogy „túlélje a napot”. Mert ha kimarad a délutáni pihenő, akkor a második edzésen már nem tud rendesen teljesíteni.

A kialvatlanság ugyanekkora ellenség a táncművésznél is. „Fontos, hogy jól bírjuk a próbákat és az előadásokat, ezek mind jó erőnlétet követelnek egy táncostól. Ezt kizárólag elegendő mennyiségű alvással lehet hosszú távon tartani. Bár a balett mindenhol formálja a testet, a kialvatlanság vagy a helytelen táplálkozás valamiféleképpen úgyis megmutatkozna” – mondja Felméry Lili, akinek az évadszünetben, nyáron van lehetősége a nagyobb pihenésre, olyankor több hétre félreteszi a balettcipőt.


tökéletes test; Kucsera Gábor


A napközbeni alvás még belefér, az azonban elképzelhetetlen, hogy ha nincs kedve a sportolónak mozogni, fáradt, dekoncentrált, lelkileg-testileg mélyponton van, akkor szüneteltesse pár napig a dolgot.

Kucsera szerint a legnehezebbek mindig a telek, amelyek nagyon monoton – futásból, úszásból, erőnléti –edzésekből állnak, nincs hajóra szállás. Ez egy féléves kemény alapozás, amit senki sem szeret. Ilyenkor a kajakozót az apró, napi célok viszik előre, ezekkel lehet túlélni a telet. De egy edzőtábor sem könnyű lelkileg, ha a sportolónak családja van. „Most vagyok először a fiamtól hosszabb ideig távol, és hiányzik is nekem nagyon” – mondja Kucsera.

Diószegi Ádám a mélypont legyűrésére a hétköznapokba is illeszthető tanácsot ad. A lényeg, hogy a jógázó megpróbálja elengedni az adott problémát, ne görcsöljön rá egy elsőre lehetetlen pózra, igyekezzen erőfeszítés nélkül végrehajtani az ászanát. „Ez a póz lényege: az erőfeszítés és az elengedés egyensúlya. Ez a hozzáállás segít az életben is.”


tökéletes test; Jakabos Zsuzsanna


Dehogy tökéletes a testük

„Mindig lehet nagyobbat ugrani, mindig lehet többet forogni. Nagyon sok minden van, amin még fejlesztenem kell, és ez mindig így lesz, akár a technikai tudásomat, akár a testi adottságaimat nézem. Mindennap elölről kell kezdeni” – mondja Felméry Lili.

Diószegi szerint a tízéves múltja ellenére a „combhajlítója még mindig kötöttebb” a kelleténél. Bardóczy Ilka egy gyerekkori lovasbalesetből visszamaradt sérüléssel küzd a vállában, Jakabos Zsuzsanna pedig bevallja, hogy az edzője szerint „sokat segítene, ha rövidebbek lennének a lábai, vastagabb, hűtőszekrényszerű teste lenne, korinthoszioszlop-combokkal”.

Hallott már az izomfeleslegről? Kucsera Gábornak jelenleg ugyanis súlyproblémái vannak, túl sok rajta az izom. A téli időszakban a kajakozó sokat erősödött, ami azért probléma, mert így nehezebb a hajóban mozgatnia magát. A tavaszi, nyári és a mostani dubaji edzéseket így arra kell használnia, hogy leadja a felesleges kilókat. Három hét alatt eddig 5-6 kiló felesleget adott le.