Reagált a miniszter a tiltakozó iskolák levelére

Fotó: MTI / Mohai Balázs

-

Balog Zoltán szeptemberre ígér érezhető változást a Klik működésében, de továbbra is a felülről létrehozott érdekképviseletekkel számol. Az elmúlt hetekben több mint 20 ezren csatlakoztak a miskolci Herman Ottó Gimnázium nyílt leveléhez, amely veszélyben látja az egész oktatási rendszert.


Balog Zoltánt az InfoRádió Aréna című műsorában kérdeztek a miskolci Hermann Ottó és a budapesti Teleki Blanka Gimnázium nyílt leveleivel kapcsolatban. A miniszter azt mondta: bízik benne, hogy ha a következő fél évben elvégezik a munkát - a többi között a köznevelési kerekasztallal -, akkor szeptemberre eljuthatnak oda, hogy a Klebelsberg Intézményfenntartó Központot (Klik) érintő korrekció érződni fog az iskolákban. A miniszter nyár végére össze szeretne állítani egy csomagot ezzel kapcsolatban.

A reformok előkészítettségével kapcsolatos kérdésre a tárcavezető úgy válaszolt: 2010-ben mentálisan is olyan állapotban volt az ország, hogy gyorsan kellett változtatni, "különben nagy baj lesz". Hozzátette: akkor az érintettek szempontjai valamelyest háttérbe szorultak, de jelenleg már olyan stabil az ország helyzete, hogy ezekre jobban odafigyelhetnek, ráadásul nem alapvető változtatásokról, hanem a rendszert javító belső korrekciókról van szó.

Azzal kapcsolatban, hogy az iskolák nyílt leveleikben kifogásolták, hogy csökkent a tankönyvválaszték, Balog Zoltán jelezte: mindenhol több könyv közül lehet választani, és ennek a kérdésnek szerinte csökkenti is a súlyát, hogy a tananyag megismerhetőségének tere a digitális világban "hihetetlenül kitágul". Ezért - tette hozzá - a nyomtatott tankönyvek szerepe a jövőben csökken, a digitális tartalmaké nő, így az a fajta szabadság, hogy több tankönyv közül lehetett választani, "megsokszorozódik".

A pedagógusok adminisztrációs kötelezettségein lehet és kell is csökkenteni, "ebben teljes konszenzus volt" a szerdai miskolci egyeztetésen - hangsúlyozta a miniszter. Közölte: idén eltörlik a tanfelügyeletet a már minősített tanároknál, és ezt esetükben három évig nem ismétlik meg; az intézkedés kilencezer tanárt érint. "Ez egy nagyon jelentős bürokráciacsökkentés is" - jelentette ki.

Kitért az úgynevezett igazgatói kártyára is, mint mondta, bízik benne, hogy szeptembertől az iskolaigazgatóknak lesz pénzügyi keretük - vagy kártyával, vagy házipénztárral - azért, hogy ne kelljen "minden apró tétellel" a központhoz fordulniuk. Úgy fogalmazott: ezt fontosnak, méltányosnak tartja, és hiba, hogy eddig nem valósították meg, de adminisztratív akadályai voltak.

A köznevelési kerekasztallal kapcsolatban azt mondta: a Nemzeti Pedagógus Kar tisztségviselőit a pedagógusok választották, ebbe a kormánynak nem volt beleszólása, ezért, mint szakmai szervezet, "nem kerülhető" meg a pedagóguskar, amely tagja lesz a kerekasztalnak. Hozzáfűzte: még nem egyeztetett velük, de bevonná a Magyar Tudományos Akadémiát és a Magyar Művészeti Akadémiát is.


Tanítanék.com

A központosítás és a bürokrácia csökkentését, megfelelően előkészített reformokat, tananyagcsökkentést, a tankötelezettség 18 évre visszaemelését, a tanári életpályamodell korrekcióját és az oktatási rendszer bérfeszültségeinek feloldását, a "rendszerszintű hibák" orvoslását kérte a héten ismételten a Miskolci Herman Ottó és a Budapest XIV. Kerületi Teleki Blanka Gimnázium nevelőtestülete.


Nyílt levelükben a legfrissebb érettségi változtatások haladéktalan visszavonását is kérték a minisztertől és Orbán Viktor kormányfőtől. A dokumentumban szóvá tették, hogy a jelenlegi Nemzeti alaptanterv túl sok lexikális tudást követel a tanulóktól, ami nem fér össze a kompetenciaalapú oktatással. A diákok heti óraszámának csökkentését, a tankötelezettség 18 évre való visszaemelésének fontosságát is kiemelték.

Azt írták: csökkenteni kell a tanárok adminisztrációs terheit és a kontaktórák számát, valamint a tanári életpályamodell bevezetésének visszásságaira is felhívták a figyelmet. Kérték továbbá a kötelező bent tartózkodási idő és a túlórák ingyenességének eltörlését, emellett az oktatást segítő dolgozók fizetésének emelését.

Azt kérték, hogy támogassák a pedagógusokat a közoktatás problémáinak feltárásában és orvoslásában. Azt írták: a felállítandó oktatási kerekasztal ezeknek a "problémahalmazoknak" mindegyikével foglalkozzon, "mert a részmegoldások már nem elégségesek". Emellett támogassák egy olyan oktatási kerekasztal létrejöttét, amely rövid időn belül, szigorúan szakmai alapokon, a helyi viszonyokat ismerve képes a rendszerszintű problémákra érdemi válaszokat adni - kérték. A levél a tanitanek.com oldalon olvasható.