Radikálisan csökkenhet a tananyag

Fotó: MTI/MTVA / Soós Lajos / MTI/MTVA / Soós Lajos

-

A „kevesebb néha több” elv alapján át kellene gondolni, mit tanítanak a gyerekeknek – mondta a köznevelésért felelős államtitkár. A digitális tudást is fejleszteni kell. A 9 évfolyamos általános iskoláról még nincs döntés, de rengeteg variáció szóba került.


„Most az iskolában bűvészmutatvány összeállítani az órarendet” – mondta az Indexnek adott interjúban Czunyiné Bertalan Judit köznevelésért felelős államtitkár. Sok helyről hallani, hogy a Nemzeti alaptanterv sok szempontból megalapozatlan, túl sok „az informatív, közlő jellege”, ezért szerinte megéri gondolkodni azon, hogy hol és mennyivel kell a tananyagot megváltoztatni a „kevesebb több elven”, hogy a gyereknek megfelelő problémamegoldó tudása legyen. A gyerekek és a pedagógusok digitális kompetenciáját is növelni kell.

„Attól, hogy használják, használjuk az internetet, okostelefont, a digitális tudást még fejleszteni kell. Ez ma hiányzik a pedagógusképzésből, hiányzik a továbbképzésből, hiányzik a tantervből. A világhálón keresztül két billentyűnyomással tízszer többet elér a gyerek, mint ami órán elhangzik.”

Czunyiné szerint gyakran átesnek a ló túloldalára, mert mindig többet és többet akarnak megtanítani a gyerekeknek. Az információversenyben viszont sok minden egy pillanat alatt elérhető az interneten. Az iskolának arra kellene figyelnie, hogy a gyerek hogy tud hasznosan válogatni a rázúduló információk közül, vagy hogyan lehet olyan segítő alkalmazást kifejleszteni, amellyel a gyerek az interneten élményszerűen tanulhat. Ezek most a legfontosabb kérdések.


Továbbra is cél, hogy a diák biztos tudást kapjon, az iskola erősítse a nemzeti identitását, tudja, hogy honnan jön és merre megy. Emellett azonban olyan rugalmasan alkalmazható, gyakorlati tudás is kell, amivel boldogulni tud a XXI. században.

A tanterv módosítására nem mondott konkrét időpontot, de szerinte megérett rá az idő.

A kilenc évfolyamos rendszer bevezetéséről még nincs döntés, de a szakma szerint ezzel lehet növelni az általános iskolai tanítás eredményességét. Több verzió is szóba került az eddig emlegetett 5+4, 4+5, illetve 6+3 éven kívül: 1+3+5 év, 3+3+3 év. Ebben a szakma is megosztott – mondta Czunyiné.




Nem én mondom, hanem az egyeztetéseken hangzott el, hogy a lassabb, fontoltabb, elmélyültebb tanuláshoz ezekben az első években a tananyag radikális csökkentésére van szükség. Az igazi kemény kérdések persze akkor jönnek majd, amikor el kell dönteni, hogy magyarból, matematikából vagy éppen történelemből csökkentsük a tananyagot. 

Ha kilencéves lesz az általános iskola, egy évvel tolódik a középiskola befejezése, de ez nem lesz különösen nagy változás. Arra a kérdésre, hogy a 2010-ben indult oktatási reform után hogyhogy most jut eszükbe az alaptanterv átírása és a kilenc évfolyamos iskola bevezetése, Czunyiné azt mondta, nem lehet egyszerre mindent megborítani.

A menesztésével kapcsolatos hírekre nem reagált.