Puzsér az RTL-en kap idegösszeomlást, vagy sehol

Forrás: rtl2.sajtoklub.tv

-

Az RTL II hétfőn indult műsorában hat magyar celeb mindennapjaiba pillanthatunk be. A felvételeket ők maguk készítették, minikamerával. A kereskedelmi tévés valóságshow-k olcsó hatásvadászatát itt sem ússzuk meg, a Szelfi mégis eljuthat olyan nézőkhöz is, akik egyébként nem néznek tévét. Énekesnő mint nyúzott anyuka, dalszerző mint lábadozó drogfüggő, Puzsér Róbert mint idegroncs – megnéztük az első részt.


Öröm látni, hogy a magyar kereskedelmi tévék meg akarnak szólítani olyanokat is, akik nem tévéznek rendszeresen, jobbára azért, mert a híreket és a szórakozást is az internet biztosítja a számukra. Az RTL II-n hétköznap esténként futó, 40 részesre tervezett Szelfi azonban alkalmas lehet arra, hogy őket is a képernyők elé ültesse, éppen a netes tartalmakat idéző megjelenése miatt.

Az izraeli Connected alapján készült, de jelentősen átalakított műsor koncepcióját és kivitelezését tekintve leginkább a YouTube-os videoblogokra hasonlít, csak itt nem időmilliomos kamaszlányok adnak sminktippeket, vagy önjelölt humoristák mesélnek favicceket, hanem hat ismert ember – az ismertet elsősorban kereskedelmi tévés, bulvárhősös értelemben véve – vette fel a mindennapjait. A szerkesztők pedig azokból a felvételekből vágják össze az adásokat, amelyeket a celebek három hónap alatt rögzítettek.


Mikor sírja el magát Puzsér Róbert?

Nemcsak a formátum, hanem a szereplők köre is valamelyest túlmutat a szokásos merítésen. Igaz, vannak olyanok, akiknek a nevével most találkoztam először, mint Ada, az RTL Reflektor című műsorának vezetője, Kata, aki az Éjjel-Nappal Budapestben tűnt fel, valamint Gréti, akiről semmit nem találtam az interneten azon kívül, hogy fitneszedzőként dolgozik, és az „RTL Klub sztárjaként” hivatkoznak rá. Nincs ebben semmi meglepő, így működik a kertévés celebgyár.

Viszont a Szelfiben benne van Bérczesi Róbert, a Hiperkarma frontembere is, akinek mostanáig egészen más volt a közönsége: a kétezres években imádták azok a fiatalok, akiknek Lovasi András már túl öreg vagy unalmas volt. Bérczesi drogfüggősége évek óta téma a zenei sajtóban, részben a Hiperkarma is emiatt oszlott fel még 2007-ben. Aztán pár éve a Biorobot zenekarral tért vissza, később a Hiperkarmával is újra koncertezni kezdett, de megint visszacsúszott – a tegnapi adást azzal kezdte, hogy most éppen 20 napja tiszta, és minden eddiginél erősebb benne az elszánás, hogy meggyógyuljon, bár az orrnyálkahártyájának meg a fogai egy részének már így is annyi.


Bérczesi Róbert a műsorban


Bérczesi mellett Puzsér Róbert szolgáltatja a drámázást, ám míg a zenész tényleg nagyon mély gödörből próbál felállni éppen, Puzsér kálváriája sokkal keresettebbnek, mesterkéltebbnek tűnik. A vezérfonal a Hajdú Péterrel való véget nem érő pereskedése, amiről a főhős úgy fogalmaz:


Ez addig fog tartani, amíg valamelyikünk meg nem hal.

Persze a műsorvezető-zsűritag-esztéta-publiciszta-médiaszemélyiség durván rájátszik az egyébként tényleg kellemetlen és bizonyára kimerítő konfliktusára Hajdúval, akit a Facebookon szarkupacnak és takonygerincűnek nevezett, mire Hajdú beperelte. A Szelfiben a tárgyalás napján kapcsolódunk be az eseményekbe, Puzsér pedig elszoruló torokkal, remegő hangon számol be róla, mennyire megviseli a Hajdúval folytatott háborúskodása.

Némi termékeny feszültséget visz az adásba, hogy nehéz eldönteni, Puzsér valóban bármelyik pillanatban elsírhatja-e magát, vagy mindez egy tudatosan felépített alakítás része – az utóbbi sokkal valószínűbbnek tűnik, de ha pusztán a nézők szórakozását tartjuk szem előtt, akkor reménykedhetünk a Michael Douglas remek filmjét idéző összeomlásban. Ami egyébként Puzsérnak is nagy kedvence.


Puzsér Róbert


Anyarobot kalandjai

Noha a műsor minden szereplője hozzá van szokva a kamerákhoz, mégis az volt az érzésem, hogy képesek önmagukat adni, ami persze annak is köszönhető, hogy nem egy komplett stáb elefántkodik az otthonukban, hanem ők maguk rögzítik a hétköznapjaikat. A Szelfi nagy erénye, hogy magától értetődő természetességgel érint fontos társadalmi kérdéseket. Kata és vőlegénye Kínában akarnak új életet kezdeni, és persze megmosolyogtató, ahogy mágnestáblára írják össze az elintéznivalókat az utazáshoz, ez mégsem áll távol attól, ahogy egy átlagos magyar fiatal tervezgeti a külföldi munkavállalást – kicsit sután és kapkodva, de ki az, aki nincs megijedve ebben a helyzetben?

Völgyesi Gabi – a Unique együttes énekesnője, ha valakinek még mond ez a név valamit – csak szeretné normális embernek érezni magát, mert semmire nem jut ideje a két kisgyereke mellett, és leginkább a robotokkal és a rabszolgákkal tud azonosulni. Grétától pedig éppen elköltözött a férje, magára hagyva őt a kisbabájukkal. Ezek annyira megejtő és életszagú történetek, szituációk, hogy szinte rosszul éreztem magam, amiért látnom kell őket, még akkor is, ha a szereplők önként tárják ország-világ elé a magánéletük részleteit.


Völgyesi Gabi és családja


Mélabús zongorafutamoktól nem érzékenyülünk el

A maguk hétköznapiságában akár megrendítőnek is nevezhető, hiteles helyzetek erejét sajnos megtörik a műsor szerkesztőinek bántóan hatásvadász megoldásai. Az természetes, hogy a vágás révén próbálják fokozni a feszültséget, a mozgalmas, párbeszédes részek mellett nagy teret hagynak a hosszan kitartott, néma képeknek is, amiket a szereplők magukról készítettek – ezek a felvételek csak Puzsér szálán tűnnek művinek, túlságosan melodramatikusnak.

A primitív, olcsó zenei hatáskeltést viszont nem érdemes mentegetni. Közhelyszerűen használt hangulatfestő zenéről van szó, a szomorkodó Gréti monológja alatt idegesítő, mélabús zongorafutamok, Puzsér kirohanása közben vészjósló thrillerzene (egyébként a Crysis 3. című számítógépes játék score-ja) hallható. A zenék leegyszerűsítik, sablonosabbá teszik és elszürkítik a bemutatott történeteket, a szerkesztők ezzel éppen ellentétes hatást érnek el, mint amilyet szerettek volna: nem fokozzák, hanem gyengítik az érzelmi hatást.


greti szelfi

Horváth Gréti a műsorban


Így a Szelfi minden őszinte jelenete, érzelmi hitele mellett is túl sokat tart meg a valóságshow-k és tehetségkutatók hamis pátoszából, emiatt pedig könnyen elijesztheti azokat, akik valami újdonságra vágynak a kereskedelmi tévéktől. A műsor készítői szerint a rendszeres nézők nyilván igénylik ezt a megközelítést. A Szelfi az első adás alapján félúton van a mélyre ásó portréműsorok és a szokásos kertévés celeb-drámázás között – bízzunk benne, hogy a szerkesztők a folytatásban bátrabban elkerülik majd a sablonokat.


Kövesd a VS.hu kultúrarovatát a Facebookon is!