Putyin nem csak a vadászgépeket, a propagandát is csúcsra járatja

Fotó: RIA Novosti / Dmitriy Vinogradov

-

Minden, amit a nyugat állít, hazugság. Majd mi elmondjuk, mi a valóság, minden lehetséges fórumon, például az időjárás-jelentésben. Nagyjából ez az orosz állam hozzáállása most a szíriai helyzethez. A hangsúly ezzel Ukrajnából a Közel-Keletre helyeződött.


Az orosz állami hírtévé, a Rosszija 24 még az ukrajnai harcok idején kifejlesztett egy világújdonságnak számító formátumot, amely alapvetően egy időjárás-jelentés egy kis csavarral: kitérnek arra, hogy a harcolókra milyen hatással van a váratlan mértékű hó és köd Kelet-Ukrajnában, miközben az ország nyugati felén sokkal kellemesebb az idő.



Az előrejelzés most már Szíriával is kiemelten foglalkozik. Eszerint remek feltételek között kezdődnek meg az orosz légitámadások, hiszen gyenge a szél, eső csak ritkán eshet, és a hőmérő higanyszála sem emelkedik 35 fok fölé, ami már megnehezítené a pilóták munkáját.

Pár dologgal fel is turbózták az év eleji előrejelzést: az idős bácsit egy fiatal hölgy váltotta, és most már nem csak térképeken és ábrákon nézhetjük meg, mi is történik Szíriában, hanem a bombázásról is közölnek rövid bejátszásokat, hogy így érnek földet az orosz töltetek.



Ez is jól mutatja, hogy az orosz propaganda már Szíriára koncentrál. A recept általában egy elég egyszerű sémát követ: vegyél egy valótlan hírt, azt pedig oszd meg az összes sajtótermékedben. Ezt is kipróbálták már Ukrajnánál: tavaly márciusban egy 10 éves donyecki kislány története járta be az orosz sajtót, aki a hírek szerint az ukrán hadsereg bombázásában vesztette életét. A BBC riporterei kiderítették, hogy ez nem igaz. Nem ez volt az egyetlen ilyen eset, itt például ugyanaz a férfi játszik el két televízióban két különböző személyt.



A magyarázat is megvan, miért Szíriáról beszélnek. Délkelet-Ukrajnára azért figyeltek, mert „az orosz és orosz anyanyelvű testvéreik” pártján álltak, míg Szíriára azért, mert az az „ő földjük”, „a szent föld”, ahonnan az első keresztény szerzetesek érkeztek Oroszország területére.

Ez utóbbit Szemjon Bagdaszarov, a Kreml képviselője mondta egy politika talkshow-ban vasárnap. Amire nagy tapssal reagált a közönség, a műsorvezető pedig azt fűzte hozzá: „Azt hiszem, megvan az új szlogenünk.”



Ahogy Ukrajnában azt mondták, szándékosan nem avatkoztak be katonákkal a konfliktusba, úgy Szíriában arról szóltak a hírek, hogy csak az Iszlám Állam szélsőségeseit célozták meg. Nem sokkal később azonban nem csak az derült ki, hogy a szír elnökkel, Bassár el-Aszaddal harcban álló ellenzéki fegyvereseket öltek meg, hanem az is, hogy civilek is életüket vesztették.

Ez utóbbit azóta is tagadja az orosz vezetés, sőt az orosz állam által finanszírozott angol nyelvű RT-ben az erről készült felvételeket hamisítványnak titulálták, majd hozzátették: azok csak az „információs háború” részei. Sőt, szerintük ezeket a fabrikált híradásokat még az előtt elkészítették, hogy Oroszország egyáltalán elkezdte volna a légitámadásokat.

Az RT honlapján a szíriai bombázások megkezdése óta naponta foglalkoznak azzal, hogy a nyugati média Moszkva-ellenes kampányt folytat. Kedden délután például az volt a fő hírük, hogy az orosz külügyminisztérium szóvivője, Maria Zaharova ecseteli ezt, reagálva Jens Stoltenberg NATO-főtitkár szavaira, aki azt mondta, a török légtér orosz megsértése „nem balesetnek tűnik”.


Az RT kedd délutáni címlapja


A legjobb tudósítóik is áttették a székhelyüket Ukrajnából Szíriába. Például a Kreml-párti Komszomolszkaja Pravda újságírója, Alekszandr Koc. Ő korábban Ukrajnából tudósított, de amikor Putyin az ENSZ-közgyűlésen felszólalt, már Szíriában volt, és tankokkal a háttérben rakott fel egy képet Instagram-oldalára, holott az oroszok ekkor még nem is léptek hadba hivatalosan.

Koc azóta is a térségben van, legalábbis még mindig Damaszkuszban, és az orosz légibázisokon készült képeket tölt fel oldalára.


Провожаю Су-24 @sashakots által közzétett fénykép, 2015. Okt 3., 03:29 PDT

A média szerepe nemcsak külföldön fontos, ha a Közel-Keletről van szó, hanem belföldön is. A moszkvai Levada központ közvélemény-kutatása szerint ugyanis sokkal kevesebben gondolják jó ötletnek a szíriai beavatkozást, mint a kelet-ukrajnai szakadárok támogatását. A megkérdezettek mindössze 14 százaléka válaszolta azt, hogy támogatja Oroszországot abban, hogy katonai erejével lépjen fel Szíriában, a a válaszadók 69 százaléka pedig a katonai beavatkozás ellen foglalt állást.


Nem felejtették el a közösségi médiát sem

A Facebookon és a Twitteren oroszbarát hashtaget is találunk, például a #RussiaVsISIL-t, amelyet előszeretettel használ a legmodernebb nyugati lapokra hasonlító Sputnik News is.

Az orosz kormányzat 2014-ben indította el a 35 nyelven elérhető Sputnikot, amelyet Alexander Podrabinek orosz emberi jogi aktivista, újságíró csak „a Putyin-párti Daily Mailnek” nevezett. (A Daily Mail brit jobbos bulvárlap, előszeretettel közöl negatív hangvételű, hangulatkeltő cikkeket bevándorlókról, segélyen és a társadalom peremén élőkről, szüleik pénzén mulató fiatalokról, bandákról.)

A Sputnik a magyar hírekből is ismerős lehet. Márciusban egy ott megjelent hírre reagált a Külgazdasági és Külügyminisztérium. A hír szerint az amerikai helyettes külügyi államtitkár, Victoria Nuland arról beszélt, hogy az Oroszország elleni szankciók kapcsán nyomást akar gyakorolni az USA, például Magyarországgal kapcsolatosan. Aztán kiderült, Nuland semmi ilyet nem mondott, csak a Sputnik írta ezt – számolt be róla a hvg.hu.



Az oroszok a Twitteren is üzennek a Nyugatnak, a védelmi és a külügyminisztérium, valamint a nagykövetségek is szívesen használják ezt a felületet. Hétfőn az oroszok brit és arab emírségi nagykövetsége is megosztott egy olyan viccesnek szánt képet, amelynek az a lényege, hogy egyáltalán nem lehet megkülönböztetni az Aszad-ellenes erőket Szíriában. Elég furcsa képválasztás ez az előzményekre való tekintettel.



Ahogy az időjárás-jelentésről, úgy arról a felvételről is beszámoltunk, amelyet egy GoPro-kamerával készítettek: a felvételen az látható a repülőgép aljáról, ahogy felszáll, elengedi a bombákat, majd leszáll, illetve műholdas felvételekről az, ahogy becsapódnak a bombák.


Nem utolsósorban pedig a Storifyon is létrehoztak egy oldalt, amelynek az a címe, hogy „Hallgass az orosz védelmi miniszterre”, alcíme pedig


Szergej Lavrov: Minden, amit az Orosz Védelmi Minisztérium mond. Ne hallgass a Pentagonra, ha az orosz támadásokról van szó.

Ebben lényegében a védelmi minisztérium angol és orosz nyelvű Twitter-bejegyzéseit rakták egymás alá, igaz, kedden még egyáltalán nem frissült.



Aki angolul olvasna még az orosz propagandáról, az az Atlantic cikkére kattintva megteheti, illetve a VICE News videóját nézheti meg.