Pénzhiány miatt bajban van egy speciális életmentő orvoscsapat

Fotó: VS.hu / Zagyi Tibor

-

Elavult felszereléssel és minimális fizetésért végzik a munkájukat azok a különlegesen kiképzett orvosok, akik akár a metrósínek közé is leereszkedhetnek a sérültekért. Most a kerületi önkormányzatok adhatják össze a működési költségeket.


Levelet írt a fővárosi kerületek polgármestereinek Kocsis Máté mint a főváros rendészeti tanácsnoka. A Budapesten működő Készenléti Egészségügyi Szolgálat (KESZ) támogatását kéri a többi várospolitikustól, a tűzoltókat a bevetésekre kísérő doktorok ugyanis – állítja Kocsis – komoly bajban vannak.

A készenléti szolgálat 12 éve indult. Kezdetekben a Fővárosi Tűzoltó-parancsnokság és a fővárosi önkormányzat közösen finanszírozta a káresetekhez kivonuló egészségügyi csapatot. A tűzoltók adták a sofőrt, de a vonuló terepjárón volt orvos és szakápoló is. Aztán apadt a pénz, és szakápoló már nem jutott a kocsira, majd volt egy olyan időszak, amikor a 24 órás szolgálatot sem tudták ellátni. Végül 2013-tól újra folyamatos a készenlét. A Fővárosi Katasztrófavédelem ugyan biztosította az orvosi kocsit, a sofőr bérét és a felszerelést, az orvosok bérét azonban külső forrásból kell előteremteni, ami most komoly nehézséget jelent.



Pék László, a KESZ orvosszakmai vezetője szerint a szolgálat orvosait nem a bruttó 1500 forintos órabér, hanem a szakmaszeretet tartja még állományban. Jelenleg nem sokkal több mint 10 millió forintból működnek; ha a szakápolókat is vissza akarnák ültetni a kocsira, ahhoz évi nyolcmillióra lenne szükség. Évente közel 700 bevetésük van, minden olyan káresethez mennek, ahol élet lehet veszélyben. Sokszor adnak mozgóőrséget, ha komoly a sansz, hogy tűzoltók kerülhetnek bajba. „Egyes kiemelt” riasztási szint felett szinte mindig mennek.

Bázisuk a IX. kerületi tűzoltóságon van, ahol épp bent áll a tűzoltó doktori szolgálat Nissan terepjárója. Csöndes Viktor, az ügyeletes tűzoltó orvos szerint társaival annyiban különböznek a mentőszolgálat munkatársaitól, hogy nekik tűzálló ruhájuk van, tudják használni a légzőkészüléket, és megkapták az alapfokú tűzoltókiképzést, így – a kárhelyparancsnok engedélyével – olyan területen is mozoghatnak, ahol egyébként csak a tűzoltók. Betegeik között pedig több az égési sérült és a balesetet szenvedett, mint a belgyógyászati eset.



Az orvos arra figyelmeztet, hogy az orvosi szolgálat munkája nem ér véget egy tűz eloltásával, nekik ugyanis végig ott kell lenni, amíg a tűzoltók a kárelhárítást, például egy üszkös tető bontását végzik.

„Gázolásoknál a metrószerelvények alá a mentők nem mehetnek le, túl sok az éles fémdarab, a mi ruhánk viszont elég védettséget ad” – mondja az oxyológus (sürgősségi) szakorvos, miközben felcsendül a riasztás hangja és a „doktor” vezényszó, így a több mint 10 éves Nissan – amely délelőtt szervizben volt – szirénázva nekivág a budapesti forgalomnak. Egy tűzoltó orvossal, aki egész Budapestre vigyáz.