Pénz kellene, de honnan?

Fotó: iStockphoto / maxsattana

-

Egy vállalkozás elindításához nem kevés pénzre van szükség. De mi van akkor, ha egyetlen befektető sem kopogtat az ajtón?


A startupperek élete – különösen a kezdeti periódusban – nem sétagalopp. Kőkemény munka és sokszor hónapokon, éveken át tartó bizonytalanság jut osztályrészül annak, aki vállalkozásra adja a fejét. És a legnehezebb feladat: befektetőt, támogatókat találni.

Jeff Booth, a világ egyik legnagyobb online barkácsáruházának alapító-vezérigazgatója pontosan tudja, milyen emberpróbáló dolog folytonos bizonytalanságban élni, és mennyire nehéz megszerezni a kiugráshoz szükséges forrásokat. Ezzel kapcsolatos tapasztalatait a fastcompany.com oldalon osztotta meg a világgal. A cikkből kiderül, milyen nehézségekkel nézett szembe a BuildDirect nevű vállalat felépítésének korai szakaszában, és milyen az, amikor csak a családtól és a barátoktól várhatunk segítséget.

Minden vállalkozás nullpontja az indulótőke rendelkezésre állása. A vállalkozóknak fel kell mérniük a piacot, pontos üzleti tervet, tanulmányokat kell készíteniük, ám ekkor még csak kevesen számíthatnak befektetők vagy üzleti angyalok segítségére. Az FFF (family, friends, fools – család, barátok, bolondok) az egyik legrégebbi és máig a legkézenfekvőbb finanszírozási forma a startupperek körében. A statisztikák szerint az induló vállalkozások közel 40 százaléka így fut neki a sikerhez vezető útnak, bár a hírekben erről csak ritkán hallani. Nyilván nem túl szexi, hogy a szüleid segítenek beindítani az üzleted, de a szeretteidtől, barátaidtól származó kis összegekből végül elegendő mennyiségű támogatás gyűlhet össze.

Amikor azonban a projektre egyre többet kell áldozni, a családi támogatás pedig kiapad, már az életben maradás a tét. Kezdetét veszi a házalás: barátok, ismerősök, kollégák – minden egyes cent számít. Jeff Booth szerint idegtépő időszak volt ez, ám mégis úgy érzi, hogy motiválták és jobb üzletemberré tették ezek a hónapok. Az az érzés munkált benne, hogy meg kell védenie jóakarói és hívei befektetését, nehezen összegyűjtött pénzét.

Aztán, jobb esetben, a vállalkozás egyszer csak kivirágzik, és amikor már több üzletet kötsz, mint amennyivel meg tudsz birkózni, megjelennek a befektetők is. Így a sok házalás, lemondás végül értelmet nyer és megtérül.

Az „adománygyűjtéssel” egyszerűen meg kell békélni – összegez Jeff Booth –, és úgy kell rá tekinteni, hogy ez a súlyos kötelezettség egyben hatalmas előnyt is jelenthet. Tény, hogy az eredmények nagyon fontosak, ahogyan a profit is. De okosan felhasználni a hozzád közel állóktól kapott pénzt esélyt ad egy olyan vállalkozás létrehozására, amely sokkal többet jelent majd pusztán az üzletnél.