Pénteken dönt a BKV az óbudai buszgarázs sorsáról

Fotó: VS.hu / Szabó Gábor

-

Információink szerint az igazgatóság most meghozza a februárban elhalasztott döntést a garázs bezárásól. Az értékesítésről még nincs szó, a telep novemberig működhetne.


Több egymástól független forrásból úgy értesültünk, hogy a BKV igazgatóságának pénteki ülésén napirendre kerül az óbudai buszgarázs felszámolása. Az igazgatóság tagjai arról fognak szavazni, hogy határozatlan ideig zárják be a telepet, a buszokat szórják szét a maradék három buszos telephelyen, a felesleges eszközöket szállítsák el vagy értékesítsék.


A 72 ezer négyzetméteres ingatlan eladása már bő tíz éve téma, 2007-ben a járatrikítások miatt csökkenő teljesítményre hivatkozva akarta bezárni a közlekedési vállalat. Legutóbb idén februárban kellett volna dönteni sorsáról a BKV igazgatóságának, de elhalasztotta. Úgy tudjuk, most pénteken nem halogatják tovább.



Nem lesz szatellit

Információink szerint a BKV mind a négy buszgarázs bezárásának megtakarítását kiszámolta – 2 működik Budán, 2 Pesten – és a legtöbbet, évi 520 millió forintot az óbudai bezárásával spórolnának.

Azt is megnézték, mi lenne, ha a másik budai garázzsal, a kelenföldivel vonnák össze két telephellyel működő egységként, ezen azonban csak 260 millió forintot spórolnának. Ezért az igazgatóságnak a garázs bezárását javasolják az előterjesztők ahelyett, hogy a kelenföldi garázs kistestvéreként, szatellit garázsként működjön tovább, jóval kisebb, száz alatti buszkiadási kapacitással.



Februárban arra hivatkozva halasztották el a döntést, hogy várnak arra, milyen bérlői ajánlatot ad az FKF az ingatlanra. Kérdéses volt még az is, ki fogja adni az M3 metró felújításához pótló buszokat: a BKV vagy más társaság? Akkor még a BKV-nak állt a zászló, miszerint két éven át maga végezheti azt vadonatúj 150 lengyel busszal. Azóta viszont a BKV kiesett a főváros kegyeiből, a BKK külsős cégtől fogja a buszpótlást vásárolni. A BKV tehát ésszerűen nem hivatkozhat erre a telep megtartása érdekében.



Az eladásról nem lesz szó

Egy buszgarázs 300-350 buszt szállásol el, így bőven jut hely az óbudai járműveknek, mivel a BKV buszflottája hozzávetőleg 800 darabra csökkent. Négy évvel ezelőtt még 1200 BKV-busz közlekedett. A telep bezárása 600 munkavállalót érint, a lakat 2017 január végén kerülne a garázsra, de buszt már novembertől nem adna forgalomba.



Az eladásról pénteken nem lesz szó. Ebben szerepe van annak, hogy a főváros komolyan számol azzal: a Bécsi úti villamospályát az Aranyhegyig hosszabbítják meg. Ha megépül, jól fog jönni egy tágas hely a remíz számára, de eddig sem mutatkozott élénk érdeklődés az ingatlan iránt. Ami egyébként kiváló fekvésű, közelében az óbudai MÁV-állomás, a leendő M0-ás körgyűrű észak-budai nyomvonala és bővíthető is a szomszédjában lévő önkormányzati telekkel. A Magyar Hírlap 2007-ben több milliárd forintra becsülte az értékét.


Szakszervezeti ellenérvek

A szakszervezetek nem támogatják a bezárást. Gólián Zsolt, a BKV Fürst Közlekedési Szakszervezet elnöke továbbra is üzemben tartaná a buszgarázst. Azért, mert a metrópótlásról nem született meg a végleges döntés, nem tudni, ki lesz a szolgáltató. Tudomása szerint a BKK metrópótlási tenderére jelentkező Budapest Busz Kft. megkereste a BKV-t, hogy amennyiben megnyerné, úgy a BKV-val közösen – a vállalat telephelyeivel és munkatársaival – együttműködve végezné. „A 2017. februárban-márciusban kezdődő tervezett metrópótlást várhatóan a BKV fogja elkezdeni, mert más szolgáltató valószínűleg nem fog elegendő autóbusszal rendelkezni” – mondta Gólián.

Szerinte a BKV-ra hárul a villamospótlások végzése, valamint a hibridbuszokkal szolgáltatott, ám a teljesítésből offshore háttere miatt kizárt külsős vállalkozó pótlása 21 járművel. Ezek további teljesítménynövelő tételek a BKV számára – amihez kell a garázs.


bkv busz bkv bkk


A szakszervezeti vezető szerint az óbudai telephely bezárása esetén stratégiai pozíciót veszítenek Észak-Pesten és Észak-Budán. További jelentős kockázatnak tartja a telep bezárása miatt jelentkező munkaerőhiányt. Az agglomerációból bejáró munkavállalók nem biztos, hogy – igazodva a munkaadó elvárásához – átmennek másik garázsba dolgozni a távolság és az utazási idő megnövekedése miatt.

Óbuda bezárásával megnövekszik a rezsi, mivel messzebbről kell majd érkezni a buszoknak az észak-budai körzetbe – mondta Gólián a VS.hu-nak.

Ám a rezsiköltségek növekedése bármelyik garázs bezárása esetében jelentkezik. A BKV számítása szerint az óbudai okozná a legkevesebb, évi 120 millió forint többletet, tehát ezt a tételt is beleértve jön ki az 520 milliós éves megtakarítás.

A BKV megerősítette információnkat, azt közölte, a pénteki Igazgatósági ülés napirendjén szerepel „az autóbusz telephelyek racionalizálásának vizsgálata”. Többet azonban nem árultak el. „Az erre vonatkozó előterjesztés természetesen tartalmaz a témában is különböző javaslatokat. Mivel a döntés-előkészítési anyagok soha nem publikusak, további kérdéseire csak a döntést követően áll módunkban részletes választ adni” – tudatta a közlekedési vállalat.