Palkovics: Túlcentralizált a Klik, szeptembertől más lesz helyette

Fotó: MTI / Kovács Attila

-

Szeptembertől már új szervezet irányítja az iskolákat, akkortól szűnik meg végleg a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ, mondta Palkovics László oktatási államtitkár a VS.hu-nak a Köznevelési Kerekasztal keddi ülése után. Marad ugyan egy országos központ, de az döntéseket nem hoz, csak koordinálja a megyei vagy regionális központok működését. Az iskolák önálló költségvetésből gazdálkodhatnak, az igazgatók nagyobb szabadságot kapnak a dolgozók létszámának meghatározásában és az iskola saját ügyeiben.


Eldőlt, hogy mi lesz a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ sorsa?


A Klik, amit most így hívunk, mai formájában július elsejével megszűnik. Onnantól nem fog tovább működni ez a túlcentralizált szervezet. Helyette egy másik állami fenntartói hálózat jön létre. Szeptember elsejével már ebben az új struktúrában kezdődik a tanév. Praktikusan tehát akkortól szűnik meg végleg a mai Klik.

Mi lesz helyette?

Egy olyan szervezet fog létrejönni, ami fenntartóként lényegesebb közelebb kerül az iskolákhoz. Ennek az elveit dolgozzuk most ki.

Regionális, megyei vagy járási szintű szervezetet kell elképzelni, és marad egy országos központ is?

Az új szervezetben az országos központ már nem hoz operatív döntéseket. A feladata elsősorban a koordináció lesz. A döntések közelebb kerülnek az iskolákhoz.

A mostani 198 tankerület megmarad?

A tankerületek mint szervezési egységek valamilyen formában megmaradnak. Ha az elveket tisztáztuk, akkor lehet látni, hány tankerületre lesz szükség, és hogy ezeknek milyen gazdálkodási jogosultsága legyen.

Miben kapnak nagyobb önállóságot az iskolaigazgatók? Ennek része az, amit most bejelentett, hogy az igazgatók hamarosan készpénzelőleget vagy bankkártyát kapnak a napi ügyek intézéséhez?

A készpénz vagy bankkártya csak a napi működést könnyíti meg a jelen helyzetben, ez független az új szervezettől. Az igazgatók ennél nagyobb önállóságot kapnak szeptembertől. Azok az iskolaigazgatók, akik ezt tudják és akarják vállalni, önálló költségvetésből gazdálkodhatnak. Az iskola megtervezheti a saját költségvetését. Ha ezt jóváhagyják, onnantól az ezen belüli költségvetési döntéseket az iskolák hozhatják meg. Ugyanígy nagyobb önállóságot kapnak az iskolák a létszámkeret-gazdálkodásban. Több olyan ügyben szeretnénk a döntést az igazgatók jogkörébe utalni, amelyekben ők ismerik jobban a saját intézményüket.