Palkovics szerint katasztrofális a doktori képzés helyzete

Fotó: VS.hu / Zagyi Tibor

-

Szerinte ezért át kell alakítani.


Palkovics László felsőoktatásért felelős államtitkár Pécsen a Doktoranduszok Országos Szövetségének Nyári Tábora megnyitóján rámutatott: a PhD-hallgatók mintegy fele jut el a végszigorlatig, s mindössze 23-25 százalékuk szerzi meg a doktori fokozatot, ez pedig sem a megfelelő egyetemi oktatói, sem a kutatói utánpótlás biztosítására nem elég. Emiatt katasztrofálisnak nevezte a doktori képzés helyzetét, és annak átalakítása mellett érvelt.


Az államtitkár szerint sok oka lehet annak, hogy egy doktorandusz nem jut el a képzés végéig. Az egyik, hogy úgy tűnik, a tudományterületek jelentős részében a jelenlegi három év rövidnek bizonyul értékelhető, megvédhető eredmények felmutatásához, de sok esetben nem megfelelőek a képzőhelyek által biztosított feltételek, nagy a hallgatók, témavezetők leterheltsége, az ösztöndíj pedig sok esetben nem versenyképes a kezdő diplomások jövedelmével.

Palkovics László kitért rá, hogy a doktori képzés változásával kapcsolatos tervek a felsőoktatás átalakításának részeként, október 10-én kerülhetnek a kormány elé.


Az államtitkár tervei közül ezeket említette meg:
  • a képzés ideje a jelenlegi három helyett 2+2+1 év lenne: hallgatók az első két évben tanulnák a kötelezően teljesítendő tárgyakat, utána a doktori szigorlatot helyettesítő komplett vizsgát tennének. A következő két évben már doktorjelöltként, állami ösztöndíjjal a disszertációra készülnének, az utolsó egy évben pedig ösztöndíj nélkül, egy vállalatnál, vagy egyetemen elhelyezkedve véglegesítenék azt
  • emelnék a hallgatóknak járó ösztöndíjak összegét: a doktoranduszok európai viszonylatban is alacsony, valamivel több, mint 100 ezer forintos havi ösztöndíját az első két évre vonatkozóan 50 százalékkal, a következő kettőben az eredeti összeg kétszeresére emelnék.
  • a doktori iskolák egységes szabály- és minőségbiztosítási rendszere
  • a jó képességű hallgatóknak már a mesterképzésben, sőt a középiskolákban megkezdjék a tudományos kutatói munka felé orientálását.