Palimadárnak nézték a fogyasztóvédelmi hatóság főigazgatóját

Fotó: MTI / Kallos Bea

-

A termékbemutató random kiválasztott meghívottjai között a hatóság főigazgatója is ott volt, és csak az esemény végén fedte fel kilétét. A fogyasztóvédők már vizsgálják, tényleg húszezer forintba kerül-e az ajándékba kapott mágneses vesemelegítő, és igazat mondtak-e az agyondicsért árukról, amelyeket többnyire meglehetősen erőszakosan tukmálnak rá a gyanútlan vevőkre a hasonló marketingakciókon.


Meghívót kapott egy árubemutatóra a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság főigazgatója, Szente István a szokásos csalival: 20 ezer forint értékben nyert ajándékot, gyakorlatilag csak el kell mennie az eseményre, és már magáénak is tudhatja a mágneses vesemelegítőt és a kozmetikai krémeket. A főigazgató ezúttal vállalta a palimadár szerepet, és a Fővárosi Kormányhivatal Fogyasztóvédelmi Osztályának felügyelőjével karöltve elment az eseményre (az alábbi képek készültek ott, a fenti kép illusztráció, egy karácsonyi fogyasztóvédelmi ellenőrzésen készült).


forrás: nfh.hu


Végighallgatták a reklámszövegeket a potom 389 ezer 999 forintos láboskészletről és egyéb konyhai kisgépekről, majd örömmel konstatálták, hogy ők is nyertek, és aláírták a nyeremény értékének sokszorosáról szóló adásvételi szerződést a bemutatót szervező céggel. Ezután jött a hideg zuhany a kereskedőnek: ők valójában fogyasztóvédők, nem szlogenekkel elkábítható kisnyugdíjasok.

Ezért egyből eljárást is indítottak, hogy

  • valósak-e az árubemutatón elhangzott állítások („Kiváló német minőség”, „A konyhakiállítás aranyérmese”, „csak most, csak ennyiért!”),
  • jogszerűek-e a vásárolt termékre kötött adásvételi szerződésben található információk és tájékoztatások,
  • valós-e az értéke a termékbemutatón való részvételért felkínált tárgynyereményeknek (3 készletes kozmetikai krém és mágneses vesemelegítő).


Forrás: nfh.hu


Januártól szigorúbbak lesznek

Az Országgyűlés a hét elején fogadta el azt a törvényjavaslatot, amely alapján januártól már ügyfélszolgálatot kell fenntartaniuk azoknak a vállalkozásoknak, amelyek a személyes reklámleveleken keresztül termékbemutatókon próbálják elpasszolni áruikat. Ügyfélszolgálatnak kell működnie a kereskedő székhelyén vagy telephelyén, az árusítás helyszínén, utazások esetében az indulási helyszín megyeszékhelyén, méghozzá személyes, írásbeli, telefonos és elektronikus elérhetőséggel.

A kereskedő köteles az ügyfélszolgálati irodát a hét minden munkanapján legalább napi hat órán át, vagyis összesen heti 36 órában nyitva tartani, sőt a hét egyik munkanapján 20 óráig kell fogadnia az ügyfeleket. Lehetőséget kell biztosítaniuk az előzetes időpontfoglalásra is. A visszaszállítást az értékesítés helyszínéről ugyanarra a kiindulási helyszínre, ugyanolyan feltételekkel köteles biztosítani a vállalkozás, mint az odaszállítást.

A jövőben sem az NFH főigazgatója, sem a fogyasztók nem kaphatnak kézhez olyan meghívókat, amelyen nyeremény ígéretével csábítják az érdeklődőket, mivel a reklámozásra vonatkozó szabályok megváltozásával tilos lesz az árubemutatókat árengedmény, kedvezmény, vagyoni előny, ajándéksorsolás hirdetésével népszerűsíteni.

Az árubemutatókon ezentúl nem lehet pénzügyi szolgáltatást nyújtani, vagyis nem lehet például hitelfolyósításban megállapodni. Senki nem kerülhet a továbbiakban olyan kényszerhelyzetbe, hogy a helyszínen évekre szóló, nagy fizetési kötelezettségvállalást tegyen, így megfontoltan, otthonukban dönthetnek a továbbiakban arról, hogy igénylik-e, és milyen feltételekkel a termék megvásárlását.

A törvényjavaslatot a Kereszténydemokrata Néppárt dolgozta ki elsősorban a sokszor becsapott nyugdíjasok érdekében. Az érvek között szerepelt, hogy míg 2010-ben 228, tavaly 780 írásos panasz érkezett a fogyasztóvédelmi hatósághoz az erőszakos marketinggel támadó árubemutatók miatt.